Hur väljer du ut avelsdjur?
Ni som avlar på era kaniner hur väljer ni ut avelsdjuren?
Tex Vad är viktigt hälsan? färgen? Temperamentet? Tävlingsresultat?
Nått som det är viktigt att dom inte har/gör?
Gör ni "testkullar"* eller inte?
Skriv gärna varför ni avlar (kött, utställning, hoppning, kel), Vilken ras? och skriv gärna vad som är viktigt tex temperamentsmässigt ist bara för att skriva "temperament" (tex om den ska vara nyfiken, snäll osv, samma med färg, hälsa osv)
etc etc (Jag kommer att skriva fast i tråden
l'm back
Vad är en testkull egentligen?
Har fått för mig att det är när man parar en hona med sin egen far eller en son med sin mamma?
Vad gör man av dessa ungar?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Vi avlar ju på gotlandskaniner (genbank/bevarande av ras) och avlar för bevarande av ras och köttproduktion (och skinn, gödsel, sällskap och andra positiva saker men främst bevarande och kött)
När vi väljer avelsdjur är det viktigt med:
Hälsa, kaninen ska inte ha nån sjukdom som man känner till, den ska inte heller ha varit tvungen att tex behandlas för trumsjuka för att vi ska ha den som avelsdjur. Kan den inte överleva själv ska vi inte avla med dom (Det kan ju komma undantag och såklart behövs det så behandlar vi/avlivar men den kaninen används inte till avel).
Nättföddhet: kaninen ska inte behöva pellets för att hålla vikten eller få andra problem utan pellets utan den ska klara sig på naturlig föda.
Färg: spelar ingen som helst roll, däremot köper vi inte in brokiga honor just nu eftersom våra hanar är brokiga.
Temperament: dom ska vara nyfikna och snälla, avelshonor ska inte vara för vaktiga utan man ska kunna kolla ungar, hanarna ska inte stressa honorna vid PARNING.
Övrigt: Avelshonorna ska klara av ungarna själv man ska inte behöva tex stödmata ungarna, det ska inte vara för hög dödlighet hos ungarna (tex dödfödda), vi försöker inte förstärka drag (tex en rexpälsad paras med en normalpälsad) det har vi inte stött på än däremot, dom ska inte vara släkt (dom som paras alltså). Sen är det säkert massa som jag glömt.
Viktigt att dom inte har/gör: Bits (nån enstaka gång går väl an men tex en hona som bits vid brunst parar vi inte mer), verkar sjuk/hängig, ovanligt nervös och liknande.
Vi gör två "testkullar" på nya honor, dvs vi tar två vanliga kullar och klarar hon inte av kraven så antingen säljs hon till nån som inte har lika höga krav (såklart inte om honan är sjuk tex), säljs till kel el slaktas.
Nya honor som fått kull förut (hos nån annan) får en "testkull" på sig.
Hanar har vi inte märkt av nån dålig än men det märken man säkert efter ett tag även på hanar.
l'm back
#1 det finns olika vad man kallar det, man kan tex linjeavla som du skriver för att kolla efter genetiska sjukdomar det är däremot inte vanligt bland genbanker (vad jag vet) så vi ger honan helt enkelt en till två kullar för att se hur hon är som avelshona, vissa honor behöver tex lära sig (tex första kullen kan nästan alla dö men inte på andra)
l'm back
Först och främst så kan jag berätta varför jag avlar och det är för kaninutställning, jag valde en ras som är relativt ny i den nordiska kaninstandarden och kräver en del arbete för att få fram rastypiska djur.
Kaninutställning är enligt mig väldigt roligt, jag ställer inte ut för att vinna utan för att det är kul och vill även se vad för resultat mina kaniner får och hur rasen har utvecklats genom generation efter generation för att nå mitt mål, alltså bra kroppar, öron, huvuden och manar.
När jag väljer avelsdjur så går jag först och främst efter temperament och utseende. Jag vill enbart ha djur som kan hanteras av mig och andra utan problem, vara framåt och sociala. Skygga djur som bara sitter och trycker i ett hörn är inte önskvärt för mig och givetvis inte heller aggressiva djur.
Utseendemässigt vill jag ha djur som följer rasstandarden så mycket som möjligt.
Men temperament är absolut viktigast för mig.
Hälsningar Amanda och kaninerna
5# Ja givetvis så håller jag med till 120% (missade bara att ha med det i min text). Givetvis avlar jag bara på friska djur utan defekter eller sjukdomar bakom sig.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#5 det hoppas jag också att alla vill men man kanske vill nått annat också tex bra hälsa och bra temperament eller liknande.
edit: ah missade att det kanske var till #4
l'm back
Jag väljer efter föräldradjurens färg(utställning), temprament & resultat. Jag kollar även på kullens helhet. Jag tar t.ex. hellre en halvdan unge ur en bra kull, än en bra unge ur en halvdan kull.
Jag avlar bara på friska djur så hälsa & temprament är min första prioritering. Jag har t.ex. mycket hellre en frisk 92-93poängare med en underbar mentalitet än en 94-95poängare som är defektbärare & för jävlig i hantering.
Jag avlar lejonhuvad kanin till utställning, men jag säljer många som inte lämpar sig till utställning som kelisar & då måste dem vara väldigt snälla & hanterbara.
Jag menar nästan korkat snälla djur.
Hopparna ska vara snälla, det finns inget värre enligt mig än att ha en kanin som hugger när man hanterar eller pillar på kaninen. Kaninen får gärna ha temprament, men den ska absolut inte vara agressiv eller instabil.
Sedan behöver inte hopparna/hararna vara keliga, det är inte det dem är avlade för.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#4 och #8 är inte bra mamma egenskaper viktiga alls? Tex att dom kan ge di till alla, gör bra bon osv
Eller att hanen inte stressar/ är aggressiv mot honan då dom paras?
l'm back
Hälsan på djuren är något jag anser som självklarhet. Är djuret sjukt eller har/bär på defekt åker det ur Avel här hemma. Samma sak gäller psyket. En kanin som är aggressiv eller som morrar och attackerar ur buren är något som är oacceptabelt hemma hos mig. Jag avlar både för hoppning och utställning och för mig är det olika saker som spelar roll beroende på vilken inriktning djuret har. Utställning. Jag avlar på dvärgvädurar för utställning, där har jag som krav att kaninen ska ha stamtavla. Kaninen ska även mer än gärna följa de krav jag har på utseende och samtidigt ska djuret ha en färgen jag satsar på. Jag köper sällan in ungdjur då jag tyvärr varit med om så mycket problem och/eller brister i de djur jag gjort de med. Därför köper jag oftast djur som antingen redan är färdigställda eller ställda minst i B-klass. Vilket hjälper mig se vad kaninen har att erbjuda till min Avel. Hoppningen. När det gäller hoppkaniner så handlar det mer om kapaciteten och deras stil att hoppa. Sen om kaninen är elit med massa cert spelar inte för mig någon mycket större roll. Gärna lätta att hantera men samtidigt en kanin som är aktiv som verkligen har viljan för att hoppa.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Prio ett är alltid att de är från en frisk och stabil linje (Köper mycket hellre en kanin som är linjeavlad än en som bara är utavlad). Nu har ju jag inte världens största avelsbas att välja ifrån då typ 70% av de skandinaviska svart/vita japsarna är släkt/härstammar från samma härliga gäng som flertalet gånger lämnat defekter, så det blir inte många kaniner kvar ;p Men iallafall!
Sen kommer temperamentet, bra modersegenskaper är viktigt, är hanen överdrivet hanig och honan det minsta vaktig eller tjurig vid brunst så går det bort,då det iallafall här har gått i arv och det är absolut inte önskvärt hos mig.
Sen väljer jag efter typen, rätt benställning, bra öron och korta kroppar osv, och sist teckningen, faktiskt. Vad ska jag med en bra tecknad kanin till när det andra inte stämmer liksom? 😎
Jag glömde att skriva att jag bara parar på genbanksanslutna djur, det är en sån självklar grej att jag glömde det.
l'm back
Det här är ju en superintressant tråd, ingen annan som vill dela med sig av sina tankar? 🙂
Jag har ju också Gotlandskanin i genbank och för mig är ju det viktigaste att följa bevarandearbetets riktlinjer och att avla på bra självhushållskaniner för kött då vi har dem även för självhushåll.
Jag har ju precis börjat så jag har en del att lära mig än men när jag väljer föräldradjur så väljer jag djur med bra stl, från normalstora kullar på ca 7 ungar. Deras föräldradjur ska vara trevliga i temperamentet, friska och sunda och sköta sina ungar väl. Detta måste ju även mina egna djur leva upp till sen med sina egna kullar.
Jag försöker att välja djur med olika färg och teckning för att gotlandskaninen har en väldigt varierande färgskala.
Med trevlig temperament menar jag kaniner som är vänliga i första hand. Sen kan deras personlighet variera, min första hona är tex väldigt orädd och framåt, och tycker mycket om att bli klappad och att få vara med. Det tycker jag är bra och hon lär sina ungar att vara trygga bland folk och rörelse. Jag kräver dock inte att alla honor jag har är likadana i personlighet, det viktigaste är att den är vänlig och aldrig aggressiv, låter mig hantera ungarna osv. Givetvis inte heller är för tillbakadragen eller stressad, skygg.
Jag avlar ju på belgisk jätte och Tysk jättescheck för avel/utställning och kel. För mig är det viktigt att avelsdjuren jag köper har ett bra temperament att föra vidare. Sen är det ju givetvis viktigt att välja en bra typ av avelsdjur också, Bra kropp, öron, färg och teckning. Sen så tittar jag på stamtavlan, är den ok? inte så många luckor? vad bär kaninen på för färger? Är den duglig för utställning?
Det är ju alltid ett stort plus om kaninen har en bra stamtavla och det är ju alltid lika roligt när föräldradjur m.m har bra utställningsresultat.
Jag avlar på jättekaniner för utställning och Avel.
Men jag brukar ha "kelisar" också, det kan både vara jättekaniner som inte lämpar sig till utställning som helt enkelt säljs utan stamtavla. Men sedan kan det hända att köparen inte är intresserad av utställning och ska ha kaninen som kel-kanin och då säljs kaninen som "kelis" istället.
Alla kaninungarna ska vara väl hanterade och tama innan de får flytta till sina nya familjer. Jag brukar vänta tills kaninungarna är minst 10 veckor gamla innan de får flytta, helst 12 veckor.
Så här går det till när jag ska välja avelsdjur :)
1. Kaninen måste vara frisk och inte bära på något fel som kan gå vidare i aveln. Om kaninen t.ex råkat skada örat lite eller tappat en klo/fått ngt ärr så spelar det ingen roll eftersom det inte går vidare ;)
2. Kaninen måste ha ett trevligt temperament; det vill säga den måste vara positivt inställd till människor, vara social, inte aggressiv eller rädd. Den ska vara snäll helt enkelt. Dessutom måste den vara en bra mamma (om det är en hona) det vill säga om den inte sköter om sina ungar ordentligt så fortsätter man inte avla vidare på henne. De ska vara nyfikna men lugna och lätta att hantera.
De två översta stegen är de viktigaste!
3. Kaninen ska gärna ha fin päls och fin färg. Eftersom jag avlar kaniner till kel (inte till utställning) så har jag inga krav på att de ska ha godkända färger. Just nu avlar jag på rexpäls så det vill jag att avelskaninerna ska ha, eller i alla fall bära på.
Jag brukar inte göra några andra testkullar än att om kaninen är en dålig mamma (den kan få två chanser tycker jag, eftersom första kullen så kan vissa kaniner vara lite knepiga) så får den inte fortsätta föra vidare de generna. :D