Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 767 ggr
[AnimalLover1]
0

Gräs och hö frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är skillnad mellan gräs och hö, förutom att hö är torkat? Varför är hö bättre? Och är det här gräset bra? Det är förvuxet gräs, och väldigt grovt.

VildaVittra
3

Hö är enbart bättre ur förvaringssynpunkt. I övrigt föredrar jag gräs då det är färskt. 

Gräset ser bra ut, men man kan inte enbart ge en sort, så variera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

Egentligen är den enda skillnaden den du tagit upp redan (att hö är torkat gräs) däremot finns det mer och mindre fiberrika grässorter och nån medelfiberrik brukar ofta uppskattas mest.

Risken med att ge gräs är att det kan jäsa eller oxidera till skillnad från hö därför ska man inte ge kort gräs som inte äts upp direkt utan helst långt gräs (gärna över 30 cm) och ta bort dagsgammalt gräs (ju längre det ligger ju större risk för att det jäser)

Att skära av det (tex med en lie) istället för att riva av det minskar också risken för att det börjar jäsa/oxidera eftersom ju mer av växtsaften som är i kontakt med syre ju snabbare jäser den (det är delvis därför det är bättre med längre gräs)

Hur gammalt gräset är gör skillnad på näringen i gräset också, är det ungt är det mer närings och proteinrikt och är det äldre är det mindre näring/protein så procentuellt är det mest fibrer. För kaniner ska man inte ge hela givan i ungt gräs för då kan det hända att dom blir mätt långt innan dom ätit nog för att slipa ner tänderna nog. Det är också en anledning till att det är bättre med lite längre gräs.

Gräset du visar upp är bra, det är liknande vi ger ¨på sommaren då vi inte längre ger hö (då gräset är långt nog)

l'm back

[AnimalLover1]
0

#1 Ja, ibland ger vi trädgårdsgräs, ibland ängsgräs, ibland grövre trädgårdsgräs. Men för mycket gräs kan leda till dålig i magen va?

VildaVittra
3

#3 Inte om man vant kaninen vid gräs. Sommartid ger jag inget hö alls.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#3 särskilt unga kaniner ska man vänja in långsamt. Som "tur" är för mig så har vi så långsam vår att det blir så automatiskt.

l'm back