Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5355 ggr
Timotejj
0

väldigt aggresiv!

min honkanin (ungefär 1 år och 2 månader) är grymt aggresiv. hon har varit det sen i sommras. det går inte att klappa henne, för hon böjer upp huvudet, öppnar munnen, fräser och försöker bita en. Om jag rör något i hennes bur, kastar hon sig i mot min hand med öppen mun och fräser och typ attackerar mig. sen backar hon tillbaka och gör om samma sak såfort jag ska ta något. hon tröttnar aldrig. hon är som en liten piraya. hon är helt otrolig, hon sitter med vidöppen mun när jag sätter mig utaför buren. Bara väntar på att jag ska öppna för att sen kunna visa att hon inte är glad.

När jag väl får upp henne sitter hon och piper och sen räfsar hon och biter i mina kläder. Hon bits verkligen med all kraft. har små ärr i händer och handleder. kan det vara så att hon bara är allmänt agressiv eller att det har med åldern att göra? för ont verkar hon inte ha någonstans!

Jag använder inte handskar eller liknande.

Johanna3
1

Jag provade med en stor morot och satte i truten på en kanin som bet.. istället för att träffa mig bet den alltså i moroten.. och upptäckte att det beteendet inte funkade..hehe

Timotejj
0

#1 haha smart :)

[Becca-]
1

Det låter som om kaninen inte mår särskilt bra. Är den rädd eller osäker, eller är den bara agressiv?
Har det gått upp och ner, eller är hon så här hela tiden?

Det bästa är ju att sätta sig på en pall, men en bok i hennes Hage och bara ignorera henne. Attakerar hon bry dig inte, om hon nu inte biter dig eller gör dig illa.
När hon gör det, är det bäst att ha handskar. Tryck ner huvudet emot marken och håll fast henne ett tag. Går hon iväg har hon fattat poängen, och om hon ger sig på dig igen gör om precis samma sak tills hon backar. 
Det bästa, men absolut svåraste är att inte rycka tillbaka handen när hon biter, det tolkas som svaghet för kaninen.

Tryck ner huvudet istället, precis som ovan. Och om hon hänger kvar med munnen i handsken, nyp henne i rumpan. Precis som en annan kanin skulle ha gjort, så nyper dem varandra på ryggen/rumpan när det är nog.

Sedan måste du utsätta henne för din lukt. Gnugga in dig i hennes hö innan du lägger in det hos henne. Och vissa dagar kan du bara sitta framför burdörren och prata med henne med glad röst. Kommer hon fram, utan att attakera ge henne en pelletsbit eller annat. Hon fattar då att är man lugn, får man godbit.
Lycka till!

Fridaaaa
0

Hon har inte ont? Är sjuk?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Timotejj
0

#3 Okej tack för tipset :) Ska prova det, hon har alltid hängt kvar med tändera i handen och inte velat släppa så jag har i lite smått panik fått rycka loss den för det gör ju rätt ont! Har aldrig använt handskar för det känns som om jag få närmare kontakt utan :) Även fast handskar kanske är smartare i det här fallet!

Njaej rädd är hon inte, hon är snarare en tuff envis liten brud. Hon är snarare lite osäker i vissa fall. Och det började långsamt i somras men har sen dess bara utvecklats och så arg som hon är nu brukar hon inte vara. Den enda stunden hon faktiskt kommer fram och är någorlunda lugn är på kvällen när hon får sin mat!

#4 Nej inget vardera, äter klokt, bajsar normalt, är pigg och glad. Glad verkar hon ju iaf vara när hon är för sig själv i hagen :p Har också känt igenom henne och hon har inte reagerat på något..

[Becca-]
0

#5 Ja, och du ska då försöka att inte rycka bort handen. Det är jättesvårt, jag vet. Och få inte panik utan nyp henne då. Helst ska du sitta hos henne minst 1 timme varje dag. Och kom ihåg att ge henne godbitar varje gång hon kommer fram utan att vara agressiv.
Lycka till och berätta gärna hur det går!

Timotejj
0

#6 Ja tack :) nu får vi ta och arbeta!

Elisesjolin
0

Tass! Första bästa steget är nog bara att sitta utanför så mycket och så länge som det går. Till hon inte bryr sig och du kan ta nästa steg, som de andra redan skrivit, super bra tips?! stressa inte heller! Om det går fel finns det en skans att man får börja om från början :/

Elisesjolin
0

Insåg nyss att detta var väldigt gammalt…

petterssonP
0

En honkanin som är brunstig eller i tonåren beter sig sådär. Det är inte för att den har ont. Det är för att försvara sitt revir osv. Det beteendet släpper efter någon månad eller ngt år. Det är vid denna tidpunkten alla skänker bort sina honkaniner för dom tror beteendet varar. Men det släpper.

[Lollo 97]
0

För det första så kanske du ska använda handskar för att komma lite närmare din kanin och verkligen lära känna den.

Kan också vara brunsten. Men den är ju inte hela tiden.

Så det är väl bara och vänta och se sen.

Har också haft en väldigt arg kanin. Hon attackerade mig och sånt.

Men det blev bättre. Men det var så att hon hade fel på lungorna/revbenen. Så det blev ju bättre som sagt. Men hon höll på så. Resten av livet. Så för 6 veckor sen så dog hon. Jag vart ju jätte ledsen och satt och grät hos henne när hon hade krampat färdigt och dött. Jag önskar jag hade upptäckt det tidigare.

men jag tror nog inte det är felet med din kanin.

RebeccaG
5

Jag tror TS har löst problemet, tråden är från 2011🤫

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

petterssonP
0

Haha såg det efter jag skrev min kommentar

Elisesjolin
0

sorry, jag som började allt :P haha