Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1678 ggr
majasund
0

Ogräsmedel, HJÄLP?!?

Var ute med kaninen i morse (som vanligt) och han åt gräs och ogräs (som vanligt) men sen så sa mamma att på ett visst ställe så hade pappa hällt round up (ogräsmedel) och jag vet att Laban (min kanin) var där men jag tror inte att han åt något isåfall var det bara ett ynka maskrosblad. Är det jättefarligt ifall att han skulle fått i sig något?:( tror ni de äter giftiga saker? Hjälp snälla??

VildaVittra
6

Det som händer med roundup är att bakteriefloran kan slås ut i magen. Nu tror jag inte att ett blad kommer ha ihjäl din kanin, då många av de djur vi föder upp till slakt äter spannmål som besprutats med just roundup. Visst, forskningen har visat att de påverkas, men de äter sådant varje dag.

Ta din pappa i örat, det är så vansinnigt onödigt att hälla ut gift i naturen och håll koll på din kanin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denise.E
3

#1 , var lite trevligare. Hon har koll på sin kanin , hon fick ju veta det efterråt. Ingenting att göra åt nu , lite trevligare ksn du vara!!

[neptunens]
2

#2, Jag gissar att #1 menar att hon ska hålla koll på kaninen så hon snabbt ser om den blir dålig.

VildaVittra
0

#3 Precis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svado
0

Jag använde round up förra sommaren på dom förbannat envisa rackans *lång svordomsramsa* brännässlorna men det funkade inte så bra =/

Det är säkert inte alls bra men vad gör man liksom, brännässlor är så himla dryga att ha på tomten >.<

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
0

#5 plocka dom till mat istället, då tar dom slut för fort istället, vi har tex brist på brännässlor på sommaren och svinmålla är en ovanlig syn eftersom dom plockas och äts så fort dom syns.

Ett annat tips? är att inte ha det så gödslat där. Brännässlor är nämligen återställare som växer på övergödslad jord för att återställa jorden.

l'm back

Svado
0

#6 Hehe, ja då var det ju det där problemet med att majoriteten av mina brännässlor växer på just det, en kompost :D

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Gronstedt
3

#7: Att hälla Roundup på komposten är inte så lyckat, kanske. Om du inte vill äta nässlorna, så slå bara av dem och låt dem ingå i komposten, de är fulla med mineraler och annat som är nyttigt för både växter och djur.

majasund
1

Tack för svaren, han är pigg och glad som vanligt så det är nog ingen fara. Som sagt fick jag veta det efteråt, men nu så ska pappa inte använda round up mer, utan vi bara låta det bli en djungel av ogräs… XD

tlover
0

#9 då blir kaninen glad, i alla fall mina älskar sk "ogräs"

l'm back

VildaVittra
0

#9 Eller så bygger ni en utegård till kaninen där ogräset är, det tar inte lång tid för en kanin att utrota varenda gröda.

[Wildfires]
0

#11 Mycket sant..
Mina käkade upp allt gräs och rötter som fanns i deras permanenta Hage, nu finns inte ett enda strå kvar. ;)