(X) Dödfödd unge, omparning?
I natt födde Hilda, på dygn 32. En unge blev det, död tyvärr. Det var hennes första fullgångna kull. Hon fick 4 ungar första gången men dom födde hon efter bara 15 dagar. Hur tycker ni ungen ser ut? Tycker den var väldigt stor mot dem jag fått tidigare. Och det ser ut som den har ett blåmärke på nosen. Kan det ha något att göra med att den inte klarade sig? Funderade på det här med omparning och har försökt läsa mig till lite men blir inte klokare av det. En del säger man skall para om två dagar efteråt och andra att man skall vänta. Hur gör ni? Kan tilläga att Hilda är pigg och glad, äter, dricker och skuttar omkring som vanligt. Skulle även vara kul om någon vågar sig på en färggissning på ungen.
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Jag skulle väntatoch låtit hon hämta sig först innan en ny PARNING. Det är nästan som om en kvinna föder ett barn, 2dagar efter det så är hon gravid igen, alla måste få återhämta sig :) jag låter mina honoråterhämta sig 2 till 3 månader minst, men det är min åsikt iallafall, tänk på djuret, inte bara på att skaffa kaninungar :) inget illa menat! Men som sagt, hon måste få återhämta sig så vänta ngn månad eller vecka
är hon pigg å i bra form så är det bara att para om, dom brukar vara lättare att få dräktig efter kull.
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
Att den är stor är inte så konstigt om den var "ensambarn", de kan bli blåa på nosen om de varit lite tröga att få ut typ, försvinner efter några dagar på levande.
Två-tre dagar har jag väntat med att para om när jag fått döfödda om honan är i bra skick och inte verkar ha haft en jobbig förlossning.
Stackars ägare till denna kanin, två säger "para om direkt" och en säger "vänta en månad".
Inte lätt alla gånger!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#4, Det är det som är det fina med forum.
Jag skulle väntat 2-3 dagar🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Tack för alla svar hörrni :) då majoriteten säger att det är okej efter 2-3 dagar gör jag nog ett nytt försök då igen. Givetvis går Hildas hälsa alltid först men hon verkar ha haft en lätt förlossning och är sitt gamla vanliga pigga jag igen så det känns bra. #3 ja klart den blir större när den får all näring själv, säger ju sig självt om jag bara tänker efter lite :)
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Måste tyvärr lämna det tråkiga beskedet att Hilda inte längre finns med oss. Efter att ha varit pigg och glad hela dagen hade hon när jag kom ut för att titta till kaninerna en sista gång på kvällen åter igen boat. Hilda låg och krystade för fullt men inget hände. Åkte direkt in till veterinären där röntgen gjordes och vi kunde konstatera att hon hade två ungar kvar som båda låg fel. Då fanns det tre alternativ, kejsarsnitt, kastrera eller avliva. Oddsen för att hon skulle klara en operation var inte så stora då hon redan var medtagen samt att jag tyvärr inte hade 8000 kronor över till det. Jag valde därför att både för hennes skull och av ekonomiska skäl att ta bort henne vilket känns fruktansvärt tungt… Sov gott finaste Hilda, du kämpade på bra
Fyfarao vad trist, beklagar 😕🌺
Nej, uscha😕
Vila i frid❤️
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Usch vad trist! :( Beklagar :'(
Tack så mycket alla, känns verkligen skit tufft detta. Många tankar som snurrar i huvudet, om det fanns några tecken tidigare, hade det vart värt att operera.. känner ändå att det var rätt beslut i det läget vi var i igår. Självklart är det en stor personlig förlust för mig och min sambo, det var en kanin med stor personlighet som kommit väldigt nära våra hjärtan. Och tragiskt när dem är så unga, knappt ett. Tänker på hennes burkompis som nu är själv och undrar var hans tjej tagit vägen. Tyvärr är det ju så att ha djur, man får ta svåra beslut och en dräktighet innebär risk för komplikationer. Nu var detta inte så vanligt, vi var det tredje fallet vår veterinärklinik haft sedan start 1987 men jag hopppas verkligen att alla som tar kullar, både mer eller mindre genomtänkta, inser att det kan gå väldigt fel. Jag är väldigt tacksam för att min sambos mamma alltid ställer upp och kör och lånar ut pengar annars vet jag ärligt talat inte vad jag skulle gjort igår kväll. Nu hoppas jag verkligen att turen vänder för oss, vi har fått begrava tre djur på en vecka och till råga på allt så gick min stallkompis bort i cancer igår morse, en riktig skitdag med andra ord. Återigen tack för de fina kommentarerna, de värmer verkligen.
Minst sagt en skitdag, styrkekramar till dig 🤗 🌺
Mvh Shy och Hannah
Så hemskt, hon måste ha varit en underbar kanin. Beklagar verkligen. 🌺
Åh så synd , jag beklagar… oppas turen vänder snart
hoppas*
En fråga bara, då jag ej är insatt i kaninavel utan är mer insatt i hund & raskattavel.
Men är det inte så att när man avlar på kaniner och något går snett så ska man ha pengarna att lägga ut ifall något skulle gå fel.
I min värld finns det inget som heter ekonomiska själ när det handlar om djurens liv & har man valt att avla så ska man även ta sitt ansvar när något går snett, kaninen kunde ju trots allt överlevt operationen.
Men jag kanske har fel och ni tänker annorlunda, men detta är en skriven regel för Avel på hund & katt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#17 Det beror nog på vilken relation man har till sina kaniner. Om man som mig avlar, säljer någon till kel, slaktar överskott etc. så ligger det inte i mitt intresse att göra ett kejsarsnitt för 8000kr och sen inte kunna avla på honan för resten av hennes liv. Det är stressigt för honan att åka till veterinär, genomgå operation ha hand om sina ungar osv.
#18 Jaha, ja bekvämt sett att slippa veterinärkostnader och överskott men ändå kunna få söta små kaninungar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nej det ligger inte riktigt i en kaninavlares regelbok att bekosta ett kejsarsnitt på 8000 av flera förståeliga skäl.
1. De allra flesta som har kaniner är under 18, bor hemma och har ingen tillgång till sådana pengar.
2. En kanin kostar 3-400 generellt, en hund (även blandras) går loss på typ 5-6tusen, en renrasig katt kostar också x antal tusen beroende på ras osv. Av denna anledning är det långt mycket mer rimligt att begära att någon som köper ett djur för flera tusen kan ha råd och bör kunna betala en veterinär, och dessutom är det väl så att nästan alla hund o de flesta kattägare försäkrar sina djur.
Smådjursägare gör inte det, generellt.
3. Är man vuxen och drar ihop en 20-25000 efter skatt kanske man kan spotta ur sig något så oförskämt som du nyss gjorde #17, men de andra djurägarna, dvs de som går i skola eller inte har ekonomi nog till att ha en hund/katt utan istället köper ett lite billigare djur, har troligen inte några årslöner undansparade på kontot.
Jag är förvisso vuxen och har hyffsad inkomst, men jag skulle aldrig i världens tider lägga 8000 på en kanin. Det finns gränser.
Men är du villig att göra det på dina djur, så visst, bra för dig, men du ska ge tusan i att anklaga andra som inte är beredda att göra detsamma.
Till syvenes och sist är det djurets hälsa som går först. Och i detta fall fattade ägaren ett beslut som innebar att djurets lidande slutade. Det är väl det som är hela poängen?
Linnea Adler
#17 Självklart skall man ha pengarna och dem var egentligen aldrig den stora anledningen till att hon fick somna in. Även om jag själv inte hade 8000 att lägga på en kanin igår så fanns möjligheten att låna av min sambos mamma som var med. Hade veterinären sagt att det var inga svårigheter att hjälpa kaninen men det kommer bli dyrt så hade jag utan tvekan opererat henne så hade det fått kosta vad det ville. Men så låga som oddsen var för att hon skulle överleva en så komplicerad operation som det faktiskt är på kaniner jämfört med t.ex. katter samt att hon var så medtagen att bara narkosen riskerade att ta död på henne bestämde vi oss för att det var inte rätt att utsätta henne för det. Någonstans måste man också dra en gräns för hur mycket man skall försöka och utsätta djuren för. När jag ringde veterinären för att kolla om dem kunde ta emot oss ville han hellre åka hem till oss för att avliva direkt. Så liten ansåg han att chansen för att hon skulle klara det var. Hade hon haft bara en unge kvar hade det eventuellt gått att dra ut den den naturliga vägen med förlossningstång men nu gick tyvärr inte det med två. Finns säkert många som hade valt att prova med operationen men jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag och min sambo i samråd med veterinären beslutade att det snällaste för Hilda var om hon fick somna in. Sen får du gärna tycka att vi är oansvariga om du vill det.
Ojdå, man kanske inte ska avla om man inte har pengarna.
Tycker argumentet om att kaniner är billiga i inköp inte är något riktigt argument.
Jag ifrågasätter en sak jag är nyfiken på, och då blir jag kallad oförskämd - vet du vad ett diskussionsforum är för något?
Visste att kaninen hade låg status, men inte såhär låg status.
Varför avlar man om pengarna för veterinärkostnader inte finns?
För att det är kul? Eller vart ligger suget?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#22 Ge dig nu. Du behöver inte klampa in i en tråd där någon är ledsen över att ha behövt ta bort sitt djur o förstöra genom att ifrågasätta.
Det som är gjort är gjort.
Står du o skrattar åt folk som ramlar o slår sig också?
Vilka människor det finns ibland… Usch.
Linnea Adler
#21 Tack för svar!
Låter som du är seriös & har ett vettigt tänkt kring kaniner.
Har inte kallat något oansvarig utan ville bara ha svar på min fråga, då jag tyckte att i det stora hela att begreppet "av ekonomiska själ" lät befängt.
Men nu förstår jag bättre hela situationen & jag missförstod.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#22 Hos mig har inte kaninen lägre status, har även katter, hundar och hästar och dem är värda lika mycket för mig. Både jag och min sambo jobbar och tjänar okej så som jag skrivit tidigare var pengarna inte problemet även om jag inte hade 8000 över just denna månaden så hade det gått att lösa. Det var väldigt liten chans att hon skulle klara sig så i stort sett stod valet mellan att betala 8000 och hon fick dö på operationsbordet, eller att låta henne somna in i min famn. Jag var mycket väl medveten om att det kunde innebära veterinärkostnader att avla men vi hade kunnat ha alla pengar i världen och jag hade ändå valt att inte genomföra operationen.
#25 Som sagt, blev ett missförstånd.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#26 såg inte ditt svar innan jag hann skicka, ber om ursäkt. Glad att jag kunde förtydliga situationen lite för dig i alla fall :)
#19 Struntar faktiskt i "små söta kaninungar" är mer intresserad av när det blir vuxna. Jag avlar verkligen inte för att kaninungar är små ulliga och gulliga, i så fall har man nog svårt att avliva överskottet om man har den synen.
17# det var nog inte troligt att den skulle överleva då det gått så lång tid.
Beklagar att Hilda dog. Styrkekramar. Hon skuttar på de evigt gröna ängarna nu.
Hälsiningar från mig
#22 Starta en egen tråd med din frågeställning istället.
Ämnet i sig kan vara intressant att diskutera, men det är helt fel ställe att ta upp den diskussionen här, av respekt för TS.
TS: Beklagar verkligen!
#8 Gud så synd ❤️ Hoppas hon får det bra i himlen ❤️
#8 beklagar 🌺
Jag hade tänkt skriva innan jag läste det inlägget att om det hade varit min kanin hade jag inte parat alls efter 2 misslyckade dräktigheter.
Jag skriver det nu för att du kanske kommer i liknande situation (utan att kaninen dör) nån annan gång.
l'm back
vet inte om någon annan nämnt de i någon kommentar att ungen kankse såg så stor ut eftersom TS skrev att honan tidigare fått en kull som blev född på dag 15 och då lär det knappast vara fullstora sen så såg jag att någon annan också sagt att det kan ha varit för att ungen var ensam o hade all näring för sig själv ;)
#33 absolut, men nu jämförde jag den med tidigare kullar på andra kaniner, inte hennes 15-dagars kull ;) Fast nu tycker jag nog att den var lite större iaf när det visade sig att den inte var själv, hade den varit ensambarn som vi trodde först hade jag köpt det :)