Orolig, vad kan detta vara?
Min hona har fått någon konstig förhårdnad under munnen, har aldrig sett något liknande! Hon har haft det några veckor, tänkte att det skulle försvinna av sig själv, men den har snarare blivit lite större.
Någon som har någon aning om vad detta skulle kunna vara?
Hon är som vanligt, och äter och så. Dock vill hon inte att man petar i närheten, så antagligen gör det ont vid beröring.
En annan sak är att hon är så liten! Hon är vuxen, eller nästan i alla fall (6,5 mån) och väger bara 845 g. Hon är lejonhuvad. Hon får 1 dl pellets/dag, som hon delar med sin burkompis.
Jag har tid hos veterinär, men inte förrän på tisdag om en vecka.
Över 800 gramm är okej :) har en kanin hos mig som är 4 månader och 655 gramm väger den lillen och är bra i hull. Det beror ju på om hon verkar smal eller känns bra.
Eftersom kaniner markerar med en körtel på hakan skulle den kunna vara inflamerad förstoppad osv. klart den är känslig, men inget man behöver oroa sig jätte mycket för, det ser ju inte ut som en tumör ;) men jag är ju ingen veterinär, Det blir bra om du går till vetten som troligen vet vad ni ska göra, klippa bort, skölja eller något annat :)
Det är kanske abzess, tumör eller något annat liknande. man får hoppas att det inte är farligt.
lycka till
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#2 Tack! Hon är smal, men samtidigt äter hon ju som hon ska, så vet inte riktigt.. Hennes pappa var liten och tunn, medan hennes mamma var normalstor. Hon kanske har ärvt kroppsbyggnaden från sin pappa. Vet att en av hennes syskon är minst lika liten som hon (men det syskonet har varit sjukligt hela sitt liv), och det andra syskonet är normalstor.
Jag vet att de har en körtel på hakan, men hade faktiskt inte tänkt att det kunde ha med den att göra, bra att du tänkte längre än jag! 👍
Såg att jag hade ju redan en tråd om hennes vikt sen gammalt http://kanin.ifokus.se/discussions/52e42d8e8e0e74062700453b-ar-hon-underviktig
Men såg också att hon gått upp 200 gram sen dess!