Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2174 ggr
[Emilia-W]
1

Kan kaniner äta detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan kaniner äta dessa blad? Lilleskutt var väldigt på de och jag puttade bort honom för säkerhetens skull.

[Emilia-W]
1

Ingen som vet?

[Lollo 97]
1

Dom är giftiga kaninen ska inte äta dom.

[Emilia-W]
1

#2 Ska fixa till imorgon :)

[Lollo 97]
1

[Emilia-W]
1

#2 Vet du vad som kan hända?

[Lollo 97]
1

Nej, men det kanske inte händer något specielt. Men undvik att kaninen äter det.

Emmetem
1

Jag själv har aldrig sett denna växt. Jag tror inte det är något som kaninen äter i naturen, så de kan vara giftiga :)
Inget jag kan konstatera - men jag själv skulle inte våga!

Om kaninen äter något olämpligt kan den få ont i magen och i värsta fall dö om det går riktigt illa.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Emilia-W]
2

#6 Okej han verkar helt normal och är lika pigg och kastar sig över maten som vanligt 🥵

[Emilia-W]
1

#7 Han fick dock inte i sig mycket alls kanske någon cm eller nått. Det värsta är väl att han blir dålig i magen. Han åt sin mat som vanligt, bajsade mm. så tror inte det är nått att oroa sig för…

Algotgardens
1

Fråga på trädgårdsforumet vad det är för växt, googla sedan fram om den är giftig eller ej. :)

[Lollo 97]
1

Men google är inte alltid sant. Jag kan lite om växter. Inte jätte mycket. Men denna är faktiskt giftig. Frågade min mamma som håller på med växter och sådana saker. det var hon som sa att den var giftig. Men det är hon som lärt mig lite om växter. Men jag har också läst lite om växter. Tror ni mig inte att den är giftig behöver ni inte. Men jag vet det nu och jag skulle inte låta min kanin äta det. #10

Facie
0

De flesta färgstarka växter brukar faktiskt vara giftiga vad jag har förstått!

Pretty wise //

Emmetem
0

#11 Nej, allt som står på Google behöver inte vara sant. Men kollar man flera lämpliga källor källkritiskt så bör man finna ett lämpligt tillförlitligt svar :) Jag tror också den är giftig, men det är alltid bra att vara på den säkre sidan och kolla runt lite och se om det är fler som tycker samma!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Dynamiten]
0

Denna växt heter benved, och bör inte ätas…!

[zendaimimon]
0

Som andra sa är den giftig. Jag brukar göra så att jag inte låter kaninerna äta sånt som planteras av människor (sen finns ju såklart giftiga växter och blommor i naturen) då det mesta utom nyttoväxter brukar vara giftiga :)

ALEVIUSS
0

15 oja visst finns det giftiga buskar i naturen också:)

Vi hittade 5 olika små Tibast buskar i skogen häromdagen, bären är supergiftiga, ca 12 kan döda en människa. Även barken är giftig. Min kanin verkade inte de minsta lockad men han försökte testnafsa på blommorna :p

Oregano
1

Ja, som #14 sa, det är en variant av brokbladig benved. Finns brokbladiga i både gula och vita skiftningar, med upprättväxande, eller mer krypande växtsätt.

Enligt Giftinformationscentralen är fröna giftigare än bladen, men hela växten bör undvikas, då den bland annat kan ge hjärtrubbningar. De råden gäller visserligen människor, inte kaniner, men kan nog ge en fingervisning i alla fall. Men rådjuren hos oss har inte fattat att växten är giftig ;-)

Citat från Giftinformationscentralen:

BENVED

Euonymus europaeus
Växten, speciellt fröna, innehåller ämnen som är irriterande och som kan påverka hjärtat. Allvarliga förgiftningar är ovanliga.

Symtom: Kan komma efter flera timmar. Kräkningar, magsmärtor och diarré. I allvarliga fall eventuellt även hjärtrytmrubbningar och kramper.

[Emilia-W]
0

#17 jag har fixat hans Hage så att han inte kommer åt växten. Han fick i sig en liten bit av ett blad, nu har det gått ett tag och han verkar fullkomligt frisk!🙂🥵