Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 909 ggr
[TeamGolden]
0

Plötslig hö/pollen allergi?

Nydligen var jag i ett trångt hö rum i skolan och började genast nysa och efter ett par dagar började jag nysa, få snuva och känner mig förkyld. Har även ont i halsen. 

Jag har själv kaniner och alltid varit i kontakt med såväl hö som halm till ensilage då jag hållt på med hästar hela mitt liv men kan sånt här komma helt plötsligt bara? 
Är givetvis orolig då jag dagligen tar i hö i och med att jag utfodrar mina egna kaniner och ibland måste jag även vara i hö rummet i skolan. 

Kan det vara allergi eller är det en förkylning som kommit SJUKT olägligt där när jag stod i hö rummet?
Om det är nödvändigt kan jag givetvis allergitesta mig hos doktorn :)

Evelina!
0

Är du allergisk mot pollen? Det är jag, och när den säsongen är som värst brukar jag även reagera på höet (trots att det innehåller helt andra pollensorter), det är som att immunförsvaret goes bananas på allting när det är utsatt för det som det egentligen reagerar på.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[TeamGolden]
0

#1 Inte vad jag vet, inte varit det innan iaf men det känns som om det vore pollenallergi då jag skulle vilja hugga av mig näsan ibland för den både kliar och snuvar! ;-)

Evelina!
0

#2 Testa receptfri pollenmedicin på Apoteket, blir du bättre är det förmodligen något du är allergisk emot, blir du inte bättre låter det mer som nån konstig förkylning. Du kan också gå till vårdcentralen för ett blodprov, men testa typ Cetirizin eller Loratadin först. Och ta dem på kvällen, eftersom man kan bli sjuuuukt trött av dem.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

cissi_1993
0

det kan inte vara så att du blev förkyld och när imunförsvaret är nere pga de så reagerar du på hö. min kar kan inte äta nötter när han är lite sjuk för då sväller det i halsen lite.

Eklang
0

Jag är pollenallergiker och upplever att jag utvecklat allergi för höet i stallet också. Jag jobbar med hästar så det kommer ju liksom därifrån. Har inte vart allergisk mot hö innan utan det har kommit nu, så visst kan du utvecklat allergi. Men lättast är nog att gå och kolla :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Cathérine
0

Låter som en förkylning. Även då kan man börja nysa. 

Vad talar för allergisk snuva är att du skriver att det kliar. Om nässnuva efter några dagar är färgat eller tjock, talar det för förkylning. Vid allergi får man ofta nysanfall och blir det genomskinlig snuva vid kontakt med allergen (ämne man inte tål), allergisymtom kan man även få senare (efter ca. 4 timmar). Tyvärr tål många inte heller hö när man är pollenallergiker.

Allergisymtom blir mycket mindre när man tar antihistamintabletter t.ex. cetirizin, kestin eller loratadin. Vid otillräckligt symtom lindring kan man tillägga nässpray o/e ögondroppar.

#2 Jag hoppas att du snart mår bättre och att du enbart har förkylning

Victorica
0

Jag är pollenallergiker, men jag klarar av hö så länge det inte dammar. Någonting annat som talar för att det kan vara allergi är ifall hjärnan känns trött, seg eller så.

Allergier utvecklas oftast och är sällan någonting man föds med, så det är inte konstigt om du är allergisk trots att det gått bra förut.

Veronica