Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1666 ggr
Mattespirog
0

Halt golv, hjälp

Hej! För tillfället bor min lilla dvv hona inomhus. Vi har parkettgolv, vilket är väldigt halt. Jag vill kunna ha henne lös när jag är hemma, tyvärr går inte det då hon är extremt rädd för golvet. Det hjälper inte att lägga ut filtar, handukar eller täcken, dels för att hon tycker det glider för mycket men också för att hon kissar på det. Jag har försökt sätta henne brevid mig på golvet, men då blir får hon panik. Finns det något sätt att hjälpa henne ett bli av med sin golvrädsla utan att stressa henne? Kanske bör tillägga att hon är 5 år gammal.

pernillaoscarsson
1

Du kan inte köpa en större matta? Typ en sådan man har på balkongerna. Enkel att bara skura av ifall hon skulle kissa på den. Köp en större bit och bara lägg ut då hon är ute.

annikajo
0

Att gå på hala golv tycker många kaniner är läskigt, en del lär sig tekninken att hoppa med små skutt och benen väl samlade under sig, andra aldrig..

Mitt tips? är att du skaffar en stadig matta som inte skrynklar sig, typ dörrmatta, men den behöver inte vara så stor, så du kan tvätta den om det blir olyckor. Lägg den med en liten bit in under buren så att den inte glider när hon hoppar ut och in, öppna buren och låt henne välja helt själv när hon vågar/vill gå ut. Kanske en liten grönsaksbit på mattan ökar modet? När hon verkar trygg med mattan utanför buren och inte stresskissar där kan du bygga på med längre mattor. (Tänk att de är som bryggor på vatten för henne.) Alla kaniner jag haft som bott inne har älskat trasmattor. Bättre med långt, så de kan skutta en bit, än brett,om hon inte skulle lära sig att gå på govet.

Mattespirog
0

#1 Och #2 tack för svar :) Ska pröva med något fastare mattor. Glider inte trasmattor rätt mycket?

Mattespirog
0

Hon gillar de nya mattorna :)

Mattespirog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Emmetem
0

Vad härligt att hon gillar de nya mattorna :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

annikajo
0

Mysigt att kunna gå ut! :-)

Jag är väl bortskämd med trasmattorna eftersom min mamma väver, så de är rejäla o stadiga, inget löst sladder från Ikea… ;-)