Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1047 ggr
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Burunderlag till rexkanin

Någon som kan tipsa om något bra, billigt underlag att ha i buren till min Rex Charlie! Just nu har jag spån som jag får från stallet men det dammar väldigt mycket och luktar. Det tar bara 10-15 min från det att man städat buren tills det börjat lukta kiss igen. Testade toa-lätt ett tag också och det luktade inget men när man skulle städa och började gräva i det så luktade det hemskt så jag klarade knappt av att andas. Plus att det var dyrt. Charlie har ingen toa utan använder hela buren som toa och hon är en väldigt grävglad kanin. Så något billigt, mjukt, luktfritt och ekonomiskt att ha i buren till en innekanin? :)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Ingen som har något bra tips? på underlag?

Delilah81
0

Jag har torv till mina kaniner.  Det är mjukt, mycket ekonomiskt och luktfritt.   Det ser ut som jord, så du kanske inte vill ha det inomhus?

tussen12
0

Jag tänker spontant att torv skulle kunna funka, precis som #2 säger :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Fast känns ju som att torv skulle bli ganska dammigt, Charlie nyser ju redan nu för att spånet är dammigt så jag vet inte om det skulle funka med torv. Annars hade det ju varit super då jag kan få torv gratis från stallet. :)

tussen12
0

Kanske träpellets som är smulat? Det är ju mjukt, men dammar kanske det gör?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

natha-mjau
0

#5 det är mjukt ja, men det är vitt överallt sen x) Dammar verkligen hemskt!

Jag har hampaströ till min rex med ett supertjockt lager halm, just för att han har trycksår på tassarna. tror du kan ha de mesta i ströväg bara du har mycket halm över som skydd. Spån luktar mer och torv dammar.
Tycker hampa är jättebra.

Du får rensa buren på kiss & bajs flera gånger per dag för att undvika lukten, används inte kaninen i Avel tycker jag du ska kastrera. Det gör att de luktar mindre och deem brukar bli duktigare på att använda låda då.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

#6 Just trycksår har jag faktiskt inte haft några problem med alls "peppar, peppar" :)

Men om man nu skulle ha t.ex torv och sen halm över.. Skulle det inte lukta ganska mycket då? Känns ju som att det skulle lukta mycket med nerkissad halm och bli väldigt mycket jobb med att städa buren.. Hon har ju som sagt ingen toalåda då jag gav upp efter två månaders kämpande.. Hon förstod inte alls varför hon skulle kissa i en låda när hon kunde kissa överallt! xD

Delilah81
1

Halm skulle jag skippa till en innekanin, har det till utekaninerna nu under vinterhalvåret, och ja, det luktar!  Och det blir mycket jobb med städningen. 

Det enda jag kan komma på som är dammfritt är mattor, men det är kanske inget alternativ till en kanin som inte är rumsren.  Hade det till min innekanin förut, men gav upp och började med spån istället. 

Vet inte hur hampa är, men har fått för mig att det är rätt dyrt?   Kanske värt att testa i alla fall?

Aep
0

Jag har hampa i buren. Det luktar inte alls tycker jag, har bra uppsugningsförmåga MEN när jag städar (tömmer toalätten) så kisset kommer fram eller vad man ska säga då luktar det, massor! Vet ej hur mkt det dammar, har inget att jämföra med, men man kan se det damma när jag byter hela buren men annars inget..betala 200 för 150l på zooplus och mitt håller länge men det beror ju helt på hur man städar. Men uppskatta hur många liter det går åt åt en städning så kan man ju jämföra priser:)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

#9 Just nu har jag 25kilos balar med spån. Vet inte exakt hur många liter det är men sen jag tog hem kaninen i slutet på augusti förra året så har jag använt ca 3 balar. :) Jag är på den tredje balen nu och den räcker nog till 2 heltömningar av buren till. :) Så måste hämta hem nytt nu snart. :) Har torv och spån som jag kan få gratis men bägge dammar en hel del! Bor granne med en bonde som har halm men eftersom han endast använder halmen för att elda med så vet jag inte hurvida det är någon bra kvalité på den. Har endast Lantmännen och djurmagazinet i närheten och djuaffären är för dyrt. Nån som vet om dom har hampaströ eller lättströ på Lantmännen i balar? :) Testade ett tag med mattor och då skötte hon lådan helt ok med bara några pluttar utanför men dock så käkade hon massor på mattorna så fick ta bort dom.

Delilah81
0

Jag har inte märkt att torven dammar (och jag tål inte damm särskilt bra), men det kanske är skillnad på att ha det inomhus, det har inte jag heller,  min kanin som bor inne har spån.

Evelina!
0

Av min rex-uppfödare fick jag tips? om att använda något som heter Easy-Strö, kostar ca 120-130 kr för en bal (25 kg). Jag har köpt men inte testat ännu (kör för tillfället med spån i storbal som jag är mkt nöjd med), men hon rekommenderade det starkt, särskilt till rexar då de oftare än andra kaninraser råkar ut för tryckskador.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Agda
0

Jag och mina kaniner gillar torv. Det har inte alls samma fräna lukt som spån har (när jag själv står med ströet så reagerar min näsa direkt på spåndammet, torv reagerar den inte lika mycket på). Jag blandar torv med 2/5 delar spån, så då blir det inte lika dammigt. Inomhus hade jag sådan blandning, det blev ett litet dammlager runt buren, men hade jag tidningar som stack ut ca 2 dm utanför buren så hamnade det mesta dammet där.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

#13 men kanske skulle ta och testa torv då. :) Som vi har det nu så lägger det sig ett tjockt lager vitt damm i hela vardagsrummet. :/ men sen gräver ju hon en hel del också och rör upp en massa damm hela tiden.

Agda
0

#14: Är det hela buren hon gräver i, eller i en ände? Går ju alltid att sätta lite pappskivor för så det inte blir lika mycket damm i rummet.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

#15 Det är hela! Hon hittar olika ställen att gräva på varje dag och ger sin matte en mindre hjärnblödning varje dag också eftersom det låter som när man drar naglarna mot griffeltavla. Satte upp plexiskivor på sidorna och det känns som att det har hjälpt lite iallafall. :) hon ska få en ny bur nu nästa helg som bara är öppen framtill så då kommer det förhoppningsvis inte flyga runt så mycket damm. :)

Zabbio
0

Köp ett paket Stalosan :) Det är ett rosa pulver som minskar både lukt och parasit-tryck. Kostar ett par hundra kronor men är väldigt drygt, en halv dl till 1kvm och man får 8kg eller nåt i paketet. Bra att strö i botten innan du ströar, och på ströet innan du fyller på nytt. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.