Keldjursbedömning på LU
Under lördagen arrangerar vi keldjursbedömning på Lu
All info finns i länken,
Varmt välkomna!
putt
Hej skickade till er men fick bara tillbacka mejlet och det stod att fel adress var given =/….hur gör jag då??
Med vänlig hälsning Jennie
Kontrollera att du angivit rätt mailadress, jag prövade skicka ett mail nu och det fungerade utan att studsa tillbaka.
Åh, synd att jag bor så långt bort! (Tar drygt 4 timmar från Växjö…)😕Men ni får ha de så kul, ni som kommer! 🙂
putt
putt
putt
Har anmält mig, men inte fått någon bekräftelse mejl =/
Bäst att fråga en gång för mycke än en för lite.
Hur fungerar det om man hoppar svårklass med kaninen man vill ställa i kelklassen?
Behöver kaninen någon stamtavla eller liknande för att vara med?
kaninloggen.bloggplatsen.se
#10 Nej :)
#11 Bra!
kaninloggen.bloggplatsen.se
Ska anmäla min Madicken till denna utställning, blir vår allra första kaninutställning så det kommer bli jättespännande! :D
#8 maila igen, du ska få bekräftelse att din anmälan kommit fram.
#9 Kaninen ska vara på plats på keldjursbedömningen kl. 12.00, sen hur hoppningen är har jag ingen koll på eftersom södermanlands KH inte skickar mig deras annons med tider etc.
Har anmält nu. Ska man få någon bekräftelse tillbaka? Hur får man reda på när man ska va på plats? För såg att alla kaniner skulle kollas innan de tas in. Man betalar på plats va? På bilden är min fina tjej Madicken :) Hon ställs i pet-klass och det blir vår allra första utställning, både för henne och mig. Ska bli spännande :) Förväntar mig inte att vinna något men det blir ändå roligt och spännande :)
Kan man förbereda sin kanin inför en pet-utställning? 🤔
#17 Se till att kaninen är ren och frisk samt att klrona är klippta. Mer än så behövs inte. Kaninen bedöms efter hur välvårdad den är.
Tack #18 :D då gäller det bara göra det så han har fin klippta klor till den dagen och så. klipper ganska ofta då dem växer mycket men då vet jag vad som gäller. :) vet du vad som gäller transportburar? försöker ta reda på vad man ska ha i dem? tex. spån/handuk m.m. Håller på transportträna han nu nämligen så vill ha rätt underlag direkt. :)
~End of all days begins every day~
#19 Det spelar inte så stor roll vad du har för transportbur, men kaninen bärs fram i den så inred den med vatten och hö (lägg gärna höet i en höboll så håller det sig fräscht.
Om du vill vara extra petig så gör du rent kaninen tassar på undersidan, ifall de är gul/brunaktida. Det kan du göra med hjälp av en ryktsten till hästar eller snow white paste som du hittar hos gnagarboden. :)
Lynxie88, vi gör också vår debut då :)
Tack #20 :) ska komma ihåg det.
#21 Oh :D då kommer vi ses där då. roligt att höra. /MVH Kristin
putt
Bör man rengöra tassarna? Hur ser de hur välvårdad den är om alla kaniner kommer med klippta klor? Är det inte svårt att bedöma då? lyfter de ur kaninen ur buren eller ska jag göra det?
#24 Ett tips? är som sagt att göra rent tassarna, det är alltid ett plus om kaninen är så ren som möjligt. Är den ex svart så behöver du ju inte göra rent tassarna, om de inte är väldigt gula vill säga.
Kaninen bedöms ju inte på samma sätt som raskaniner eftersom alla ser så olika ut. Utan de som är syftet är att fler ska få prova ställa de kaniner de har. Så att de ska få en liten inblick i hur de går till. Det är bra om man börjar fixa med kaninen några veckor innan.
I kelklass bedöms kaninen efter renlighet och sundhet. Det vill säga hur omvådrar den är samt hur bra den passar som kelkanin, alltså är det ett plus som den även är nyfiken när den kommer upp och bedöms.
Jag tror du själv kommer lyfta upp kaninen, men det kommer du märka hur du gör. Tror dock dom kommer säga hur bedömningen går till på plats.
när jag var med i petklass på kista mässan var det jag som lyfte fram kaninen till bordet =) och hade den i famnen tills det var min tur eller i transport buren =)
All info hur det går till står på hemsidan.
Exakt VAD och HUR kollar ni på kaninerna? Min kanin gillar t.ex inte att ligga på rygg. Kommer ni kolla t.ex klorna när den ligger på rygg? Är alla raser och färger tillåtna?
Aktiv på kanin.ifokus.se
#28 Keldjur innebär alla djur som inte lämpar sig för "riktig" utställning.
Så färg, ras, kön spelar ingen roll.
Sålänge kaninen är över 4 månader, inte har SKAF stamtavla & du vet vilket kön kaninen har så kan du ställa.
Kelutställning går till på samma sätt som vanlig utställning.
Domaren i PET klass kollar pp hur charmig individen är, att den är frisk, vad den väger, kollar muskler/hull, kollar efter ohyra/skador, kollar tänder så better är korrekt & så att könet stämmer.
Ja, kaninen vänds på rygg för koll av kön, klor & tänder.
HÄR är en video när en dommare går igenom en kanin i klass A(?), så hanteringen är så gott som den samma.
HÄR är del 2 av hur bedömningen går till.
Keldjursbedömning är mycket "snällare" än vanlig bedömning. I PET klassen finns det ingen standard att följa, så kravet på djuren är inte lika högt, men hanteringen är det ingen större skillnad på.
Ha dock i åtanke att alla dommare kan lämna kaninen ensam på bordet under någon minut. Så har du en kanin som mer än gärna hoppar ner ifrån bord mm, kanske man borde fundera på att träna bort detta innan klassen…
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Hur blir det om kaninen envisas om att inte ligga på rygg då?
Aktiv på kanin.ifokus.se
#29 vad som bedöms varierar på olika PET utställningar.
#30 Eftersom vi kommer att kontrollera klor och renlighet som kommer kaninen att vändas på. Det brukar gå bra eftersom det är en van person som dömer kaninerna och även om det är trixigt så kan man med några knep alltid så kaninen på rygg till slut. Dock kan det vara bra att öva innan, för övning ger färdighet!
ALLA kaniner är välkomna, bara de är över 4 mån gamla och friska!
#31 va bra då, kaninen är 4 1/2 månader
Aktiv på kanin.ifokus.se
Om min kanin är väldigt aktiv, och inte gärna sitter still på ett ställe eller gärna vänds upp och ner , borde jag låta bli att ställa ut honom? Just nu fäller han också, är de här sakerna ett problem?? :S snälla hjälp!
#33 Ingenting att hetsa upp sig för, det går säkert bra ändå🙂
putt
Hur är det med avsaknad av tår i PET-klass? Man får avdrag för det antar jag? Inte så noga egentligen men blev lite nyfiken :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#36 Har svårt att tänka mig att man skulle dra för det, kanske om det är något "fel" med tån, alltså infektion eller liknande.
#38 Tja det beror ju på hur man ser på saken. Tån var infekterad så den amputerades ;) Nu syns inget förutom att vänster framtass bara har fyra tår.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#39 Då är det ingen fara!
putt
Vi hade sett fram emot detta men såklart man ska inte tro man är säker.. min lilla herre har nu fått Mjällskabb mest troligt. :/ så bara ta tillbaka anmälan och så. men kommer ut ändå :) måste shoppa ;) kanske någon vill ses där ändå. :)
Såg att kaninerna som ska ställas ska kollas igenom torsdag -fredag visa tider, men vi som ställer på lördagen i Pet-klass måste vi komma någon utav dom dagarna, eller kan dom kollas på lördagen?… blir lite dyrt att åka framoch tillbax någon av dom dagarna och åka likaså på lördagen =/…
TS: Jag har försökt anmäla mina 3 kaniner till kelbedömningen, men mejlet studsar tillbaka varje gång🤔
Finns det någon annan jag kan skicka det till?
#43 Det kommer vara en separat mottagning för kelkaninerna.
#44 Säker på att du skrivit rätt adress? Gick hur bra som helst för mig att maila! :)
#45 Jag mejlade den adress som stod unde keldjursbedömingsfliken på hemsidan, men det verkar inte fungera🤔
Kan du PMa den du skickade till så försöker jag igen?😃
.
.
Sista anmälan närmar sig!
#45 vad skönt då kan jag komma dit i lugn och ro på lördag =)
putt