fundering ryss o zobel
Hej! Jag har studerat mycket färglära nu det senaste och känner att jag fått kläm på de färger jag har på mina kaniner här hemma. Men nu har jag jag upptäckt att en del uppfödare uppger färgen tex rysstecknad zobel blå på sina hemsidor och i stamtavlor. Eftersom teckningarna är lite klurigare än grundfärgerna (tycker jag) så vill jag fråga er här inne om det verkligen kan stämma? Vad jag har förstått är zobelgenen dominant över ryssgenen även om den är i enkel uppsättning. Här är ett utdrag från kaninfärg.se: Mer om zobelanlaget, am zobelanlaget är dominant över albino och ryss men är recessivt under chinchilla. Det verkar genom att recucera färgsättningen på delar av kaninen så att den blir fullfärgad bla på öron och ansikte…. …. En kanin som är homozygot zobel, som alltså har två zobelanlag som genpar på A-locuset, blir ofta lite mörkare i färgen än en kanin som har hetrozygot anlag, dvs där zobelanlaget är av enkel uppsättning och samsas med ett albino eller ett ryss anlag. Om jag har förstått rätt så finns det inget som heter rysstecknad zobel, eftersom zobel är dominant över ryss och det går inte att vara båda även om kaninen har anlag för båda. Eller??? Har jag rätt eller fel?
Enbärets kaniner - lejonhuvade kaniner
Det stämmer att zobel är dominant. Så en rysstecknad kanin kan inte vara eller bära zobel. 🙂
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Precis, en ryssfärgad kanin inte vara zobel. Många betecknad dock en ryss svart som ryss zobel brun eftersom den svarta färgen är lite utspädd och mer påminner om zobel brun. På utställningar kan det löna sig att anmäla som ryss zobel brun istället för ryss svart, vilket kaninen genetiskt sätt egentligen är. Du får alltså högre poäng på färgen om du stället kaninen som ryss zobel brun istället för ryss svart - ingen av SKAFs domare verkar vara särskilt kunniga på genetik ärligt talat…
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#2 Okey då förstår jag varför endel skriver rysstecknad zobel. Och det är nog bara rysstecknade zobel brun jag sett detta hos. Tycker också att det är lite konstigt att domarna inte reagerar på att färgen faktiskt inte finns.

Jag har skickat in en skrivelse till standardkommittén om just detta. Att det ska heta rysstecknad svart eller rysstecknad blå, utan att man blandar in zobel i namnet. Har även gett förslag om att godkänna rysstecknad brun (dvs. havanna). Nu dröjer det ju tills standarden ska uppdateras, men kanske en vacker dag :)
#4 det låter som en bra idé. Det skulle bli mindre missvisande och inte lika komplicerat att förstå sig på. Vi får se om förslaget går igenom när stamfadern ska uppdateras.