Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 736 ggr
luna03
0

blivit med kanin

hej.. har räddat två kaninhoner från att avlivas.. så nu har vi bestämt oss för att behålla dem då dem är otroligt snälla mot min dotter och gosiga.. så nu vill jag veta vad för foder de ska ha samt vitaminer.. är hö allergiker så undrar ifall det går bra med hökuber då jag reagerar inte på dem.. vill veta allt..

Juliaskaniner
0

Hökuber går bra :)
alltid tillgång till hö och fräscht vatten, ett bra foder är svenska foder kanin o marsvin, beroende på hur stora kaninerna är så får man anpassa mängden. till mina kaniner på ca 2-2,5 kg får 0,5 dl. 
bra med aktivering, som att gå i sele. de bör få komma ut och skutta ett par gånger i veckan, gärna varje dag. 
pinne att gnaga på i buren tycker de om :) lite gran nu på vintern är också uppskattat

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Moppie
0

Hökuber går superbra! 

Det vigtigaste är ju höet som kommer vara hökuberna då, Hö ska dom alltid ha fri tillgång till. Sedan är ju vattnet, Du kan välja mellan skål och vattenflaska jag använder båda och till olika djur beroende på vad dom tycker är lättadt och skönast. 

Dom ska ha en sitthylla som kan vara ett hus eller bara en hylla. Dom behöver Motion och aktivering. pelletsen är bara ett kompleteringsfoder så det är inte det vigtigaste men när du använder hökuber rekomenderar jag att ha pellets, Säger gärna Svenska foder kanin & marsvin med, men sedan finns det dyrare sorter som Selektiv osv!

burunderlag är också viktigt, Rekomenderar spån!

Lycka till!

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

fsigge
0

jag tycker att hökuber kanske inte ger samma slipförmåga som vanligt hö? Är lite emot dom 🤔 läs mycket på http://kaninmagazinet.se/ dom har mycket bra artiklar osv. Här http://kaninmagazinet.se/2013/february/grundkurs-i-kanin.html

är en grundkurs i kanin sedan kan du fördjupa dig i andra saker. Man kan aldrig bli fullärd!

Frida

Rebornbabyn
0

Ang. pelletsen. Det finns ett foder som heter "Lottie kaninfoder, med smak av äpple och morot". Min kanin älskar den pelletsen. Finns att köpa på Granngården. :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

luna03
0

det är just det.. alla säger en sak.. vad ska man välja.. är det verkligen så komplicerad när det gäller foder.. läste lite på nätet och det var lite delade meningar när det gäller fodret… när det gäller underlaget så använder jag toa-lätt pellets då jag tycker att det blir mindre skräpigt.. har gett dem kaninfoder från ica.. grönsaker och hö.. det bör väl räcka eller??

Moppie
0

#5 Finns SÅ många fodersorter så att man måste hitta rätt till just sin kanin :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

sfut
0

Det här med foder och strö är en djungel där alla har olika erfarenheter och tycker olika. En bra grund är att ge ett bra pellets, vill man inte lägga pengarna på den dyraste (vilket jag själv inte gör) så fungerar stampe eller lottie från granngården väldigt bra. Pelletsen ska ju bara vara ett komplement och en sällskapskanin som bor inne behöver sällan mer än en matsked pellets. Pelletsen från ICA är inte jättebra, ofta ganska fet, men den funkar visserligen.

Hökuber är kanske snäppet sämre än hö men jag har själv ingen erfarenhet av dem. Du kanske kan prova och få tag i hösilage? Det är lite blötare och dammar alltså inte lika mycket som torrt hö. Däremot håller det inte så länge och luktar betydligt mer.

Läs gärna mycket, kaninmagazinet.se är en bra källa till kunskap men man behöver inte kunna allt och göra allt på en gång.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Flingans]
1

#5 Ja, det är en del delade åsikter om foder :P Jag anser man ska köpa det med bäst ingredienser och värden då det nämns både av veterinär och i annan fakta m.m. 

Leta efter det foder med:

• Minst 18% fibrer

• Protein 12-15%

• Kalcium 0,5-1,0%

• Fosfor 0,4-0,8%

• Fet 2,4-5%

• Vitamin D 1000 IE/kg (IU)

• Vitamin E 50 IE/kg 

• Vitamin A 10,000 IE/kg

• Ingredienser: Gräs ska vara förre spannmål i listan. (ex gräs, Timotej, alfalfa, hö) före spannmål (ex Vete, havre, majs) Ett gräsbaserat foder ger en bättre näringsbalans.

Här är några foder som rekommenderas: 

• Cuni complete med 20%fibrer & 15% protein. 
  • Selective med 25%fibrer & 14%protein.
  • Burgess excel-adult 19/39%fibrer & 13%protein.
  • Oxbow-adult 25-29%fibrer & 14%protein.
  • Fibafirst 30% & 14%protein.

Jag använder burgess excel- adult. Har tidigare testat oxbow-adult och cuni complete, de var  bra men burgess var mest uppskattat här hemma. 

Det är bara att googla runt lite :), Här kan du läsa lite:http://www.fagelkliniken.se/index.php/kaniner/skoetselrad

Juliaskaniner
1

#5 jag har gett svenska foder kanin & marsvin i 6 år, funkar utmärkt och aldrig haft problem. hullet har hållts bra, det är bra värden och samtidigt billigt :) Så det rekommenderar jag. Läs mycket på www.kaninmagazinet.se
Inte gnagarblandningar från ica osv, det är big nono ;)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -