Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1591 ggr
[Flingans]
15

(X) Det slog mig precis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför slaktar man sina kaniner när de idag räknas som husdjur ?  Det är tabu i Sverige att äta marsvin,hund,katt,råttor,apor och andra husdjur men inte kanin. De flesta ser nog på de länder som äter dessa djur med avsky men varför har inte kaninen fått så hög status i Sverige när de i dag är ett populärt husdjur?

Det är något man kan tänka på och ta sig en funderare över.

Ur boken "allt om kaniner", David Taylor(2002)

"Och naturligtvis min hustru, Christine, som för många år sedan fick mig att begripa att kaniner "också är människor" och aldrig någonsin till för att ätas."

Gronstedt
13

Det är väl inte tabu "i Sverige", möjligen bland en del svenskar som har haft lyxen att kunna sluta låtsas om var proteinet kommer ifrån. Ingen vettig människa ser väl "med avsky" på länder där sådant äts - däremot kan det finnas mycket att avsky inom djurhållningen i dessa länder.

Zabbio
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Därför att de fortfarande är utmärkta köttdjur som dessutom lätt kan hållas av de flesta som vill äta annat kött än industrikött.

Anser att kaniner är utmärkta sällskapsdjur och tänker sjlv ha dem som husdjur i framtiden.

Men det hindrar mig inte från att föda upp dem till kött. Har ingenting med djurartens status att göra, jag respekterar dem och uppskattar dem, och anser att de liksom gris, fågel, ko, får etc förtjänar ett bra liv, oavsett hur långt eller kort det blir.

Häst äts också i sverige, betyder inte att de inte har hög status.

Däremot ser jag inte varför vi ska skilja på olika djurarters status genom att se till om de äts eller inte. För mig är alla djur lika mycket värda och som sagt, förtjänar en bra tillvaro. Men alla är inte lika lämpliga att hålla som köttdjur i olika situationer. Hund och katt äter kött, därför är det orimligt att föda upp dem för att få kött, det skulle vara som att sätta 10 potatisar för att få en.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
7

Jag anser att alla djur är lika värda därför är det inte mer fel att ha kaniner till kött än vad det är att ha får till kött.

kaniner har ju också ett ursprung som köttdjur vilket tex katt, apa eller hund inte har i Sverige.

Kaniner är däremot inte människor utan kaniner och därför ska de behandlas som kaniner inte bäbisar.

l'm back

farvendal
4

Kaniner har alltid funnits i sverige och de har alltid använts som produktionsdjur. Därav är det för de flesta naturligt att äta kanin, de är uppvuxna med det. Marsvin har inte funnits i vårt land lika länge och om jag inte tar fel så var det främst inte för köttets skull de importerades. Att kaninen förökar sig snabbt och är ganska lätta att föda upp gör dem även till ett smidigt produktionsdjur. Själv äter jag inte kanin men jag accepterar att folk gör det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Flingans]
1

Om ni som skriver att ni respekterar djur, varför överkonsumerar de flesta då kött? Sverige har en stor överkonsumtion av kött och egentligen behöver vi bara 300g rött kött i veckan. Slår vad om att de flesta här inne äter minst ca 300gram kött om dagen. Vilket egentligen inte är en hållbar konsumtion och respektlöst mot djur.

Så då undrar man hur mycket respekt har de flesta för djur? Att äta endast för att det är gott och totalt ignoerar i rekomendationerna av mängden kött man bör konsumera.

Gronstedt
4

Respekt för djur har ingenting med köttkonsumtion att göra. Djurhållning och respekt för djur hänger däremot samman.

Siffrorna för vad som är lämplig köttkonsumtion för Homo sapiens, liksom de så kallade rekommendationerna, är dessutom kraftigt omstridda.

tlover
2

#5 jag äter inte kött alls, min man äter inte kött en gång i veckan ens däremot när han äter kött så vill både han och jag att det ska komma från djur som mått bra när dom levde, därför blev kanin ett självklart val då man kan anpassa det efter tex om man inte äter mycket kött (att skaffa tex köttkor skulle inte funka om inte vi vill börja köra hundsläde eller nått) eller liknande.

Jag är inte "pro massa kött" jag är "pro kött som haft det bra om man nu ska äta kött"

edit: och by the way räknas kanin som vitt kött

l'm back

[Mi-rand-a]
4

Tycker också de är skumt. De är okej att slakta kaniner,kor,grisar,höns,får m.m men när de t.ex kommer lite hästkött i maten blir de ett J**la liv.

Zebra02
1

#8 Eller hund och katt.

RebeccaG
3

Jag respekterar djur & äter kött, men som #7 skriver så jag gärna veta vart djuren levde & vara 100% på att dem har haft det bra. 
Därför äter jag bara egenslaktat från djuren hemifrån. Kor, grisar & i framtiden kaniner, samt jagat vilt. 
Jag har ätit kaninkött tidigare & det är ett välldigt fint kött. Men jag vill inte köpa det då jag inte kan bli garanterad att dem levt under bra förhållanden m.m. därför vill jag + min familj gärna föda upp det själva.

Våra sällskapskaniner är dock alldeles för små för att slaktas till kött😉

Det är skillnad på att stödja ett lyckligt djurliv och att stödja köttfabriker.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Gronstedt
2

#9: Angående hund och katt så finns det vettiga skäl, de är nämligen rovdjur och deras kött är därför mindre smakligt för människor. Fast jag har inte hört om några skandaler med hund- och kattkött som falskdeklarerats i innehållsförteckningarna.

Angående hästkött är det väl mest lögnerna som upprör, inte hästköttet som sådant.

farvendal
3

#8 det blev inte liv för att det just var hästkött utan för att man inte visste köttets ursprung eller hur det hade behandlats. Samt att det ska stå på en förpackning vad maten innehåller och hästkött nämndes ej där.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Flingans]
1

#12 Jag bryr mig mest att jag antagligen åt häst, vilket jag inte gör. Så ja det blev vist ett liv för det. En häst är inget jag äter, Samma gäller kanin, marsvin, apor, hundar,katter,valar,hajar och delfiner. Dessutom påverkar några av dessa djurkötten oss dåligt och leder till förödande konsekvenser. 

De djur jag tycker är rätt att äta är ko, kyckling och gris, ibland fisk. Det är kötten jag äter. Jag äter inte andra djur just för att det inte är köttdjur i mina ögon. Sen ska man inte heller äta för mycket kött i veckan vilket är något en stor del av Sveriges befolkning gör och det är något som blivit ett problem. Innan åt man kött på lördagar men nu när kött blivit så billigt så är kött något alla sitter med varje dag, en överkonsumtion med en dålig utveckling. Det är inte bra för en själv heller att proppa i sig stora mängder kött i veckan, därav finns rekommendationen. 

#6 sen handlar det vist om respektlöshet för djuret för man överkonsumerar och det går åt fler djur för att man bara tycker det är gott och inte ur hälsosynpunkt. Det är en ohållbar utveckling att äta mer kött än vi behöver både för miljön och organismer runt omkring. Jordbruk påverkar miljön och desto mer man konsumerar kött desto mer kött måste produceras vilket leder till mer utsläpp och övergödning. m.m. Så Ja det är både respektlöst  och nonchalant mot djuren och jorden vi bor på att tro att man kan ta för sig allt bara för att det är gott eller tycker det är något man behöver. 

Är vi så många miljarder människor på jorden funkar det inte att alla ska ha kött på bordet varje dag och och leva i överflöd.

farvendal
1

#13 ja absolut fanns det folk som tyckte det var hemskt att man ätit hästkött. Men skandalen i helhet handlade inte om det :) Många tycker som du gällande vilka djur de är "okej" att äta. Det ligger i vår uppväxt, utveckling och historia.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Gronstedt
2

#13: "Det är inte bra för en själv heller att proppa i sig stora mängder kött i veckan". "Det är en ohållbar utveckling att äta mer kött än vi behöver både för miljön och organismer runt omkring. Jordbruk påverkar miljön och desto mer man konsumerar kött desto mer kött måste produceras vilket leder till mer utsläpp och övergödning. m.m."

Det du påstår är som sagt kraftigt omstritt och inte alls några etablerade sanningar. Jordbruk är för övrigt inte det samma som köttproduktion och jordbruk utan köttproduktion har också stor miljöpåverkan.

"sen handlar det vist om respektlöshet för djuret för man överkonsumerar och det går åt fler djur för att man bara tycker det är gott och inte ur hälsosynpunkt". Som sagt, hälsosynpunkten är omstridd och huruvida det är respektlöst är bara ditt tyckande. Jag för min del anser att kötthållning mycket väl kan vara miljövänlig (betydligt mer miljövänlig än stora delar av det jordbruk som bedrivs utan köttproduktion) och att kött och animaliskt fett är nyttigt. Att hålla djur under goda förhållanden och sedan nyttiggöra varje del av deras döda kroppar är det största respekt man kan visa djuren.

[Flingans]
0

#14 Ja, jag var en av dem :) 

Det må ligga i ens uppväxt och historia men vi alla har ett ansvar att ta reda på om det är det som är bäst för en själv och ens familj samt djuren och miljön.

[Flingans]
0

#15 ja jag kände att jag blandade ihop jordbruk med köttproduktion men det var det jag menade. 

Men som du säger köttproduction kan vara miljövänligt. Men den största delen är att de flesta köper inte ekologiskt kött.

Zabbio
5

#17 Precis, köttproduktion kan göras miljövänligt och djurvänligt. Köttdjur kan beta där människomat växer dåligt, dessutom hjälpa till  med biologisk mångfald osv.

Kaniner är det köttdjur jag valt dels för att jag gillar dem och därmed är mer benägen att sköta om dem med respekt och kärlek (tex gillar jag inte höns och är rädd för gris.. visst hade de fått tillräcklig skötsel men förmodlige sämre sådan) och dessutom är de det enda köttdjur jag för tillfället har möjlighet att hålla på ett bra sätt. 

Men att skilja på djurslag och säga ''dessa är söta så de äter jag inte, men de här går bra" är väl knappast mer etiskt försvarbart än att äta kött alls? Speciellt inte om de djur man väljer att äta har det generellt mycket sämre i livet än de man ratar?

Naturligtvis förstår jag att mentala blockader (som att inte vilja äta häst när man rider osv) inte alltid är logiska eller lätta att ändra på. Men även om du väljer att inte äta ett visst  djurslag för att du själv inte ser dem som köttdjur så kan du ju inte använda det som argument för att andra som äter alla djurslag (och ofta med djurvälfärd för alla djur i åtanke) är respektlösa?

[Flingans]
1

#18 Det handlar inte om de är söta eller inte, en gris är jätte söt men de äter jag. Nä det förstår jag att jag inte kan använda men det jag menar är att just därför äter jag inte kanin eller andra sorters djur. Då för mig de är sällskapsdjur och inte äter jag mitt husdjur eller dens avkommor heller för den delen. Men det handlar inte bara om att de är sällskaps djur eller inte. Jag väljer bort kött som inte är svenskt eller producerat på de vilkor som är bäst för djuren. Sen så har jag aldrig sagt att det är respektlöst att äta en kanin men däremot är det respektlöst att äta djur som är utrotningshotade eller har dödats på icke humanska sätt , sen att överkonsumera kött är att vara respektlös mot djur och natur. Man kan inte äta allt bara för att det är ett djur så är det bara. Man måste ta reda på vad för kött och djurslag som är rätt eller fel att äta. Vi har vårt ansvar att ta som människor.

Zabbio
4

#19 Dina egna val gällande din egen kost är naturligtvis helt upp till dig, oavsett om  du väljer bort pga utseende eller kulturella uppfattningar. :)

Gällande hur djuren har haft det, så är ju det precis vad de flesta som äter kanin här tänker på. Men som jag känner det så var det inte detta som tråden handlade om i början, då det står om att äta just kanin när de är husdjur - inte något om att äta kött som haft ett vettigt liv.

Just kanin ÄR ett väldigt miljövänligt och nyttigt djur som det inte råder brist på. Och dessutom relativt enkla att hålla och avliva på ett bra sätt. Därför kan jag inte se något som helst fel i att äta kanin - men visst förstår jag någonstans att en del av dem som har kanin som husdjur inte vill äta dem, pga de band människan har för vana att skapa med sina med-varelser.

De kaniner jag föder upp är av hotad ras - men genom att föda upp till mat ser jag även till att det finns djur kvar som kan fortsätta föröka sig när/om någon vill börja föda upp dem. Jag slaktar inget friskt genbanksdjur om en (i mina ögon) vettig köpare finns. Säljer även som sällskapsdjur då de jag föder upp har bra temperament och är friska. På det viset kan jag faktiskt äta ''utrotningshotat'' kött och ändå bevara rasen. Alternativet hade varit att inte ta kullar om det inte finns köpare. Men jag utgår från att du menar utrotningshotade, vilda djurarter, och då håller jag helt med dig. Det är onödigt att äta tiger.

Angående överkonsumption kan man diskutera vad som är överkonsumption, var gränsen går och varför. Men i grunden tror jag inte att någon tycker att man ska äta alla djur man hittar och äta kött bara för att man kan, när/om det skadar miljön och djuren inte kan hållas på ett bra sätt pga produktionsomfattningen.

[Mi-rand-a]
2

#12 Jo de är klart men jag vet många som aldrig skulle äta häst kött och tycker de är så hemskt m.m och de tycker jag är knäppt då alla andra djur tydligen går bra att äta. 

Hästar dör inte ut, inte kaniner,kor,grisar och andra djur heller som används till kött så om de är så hemskt att äta häst så tycker jag de ska vara det med de andra djuren också. 

Förstår dem som inte kan äta valkött,haj,delfin och andra vilda djur då de djuren faktiskt kan och kommer dö ut en "vacker" dag, jag själv skulle aldrig äta sånt kött.

farvendal
2

#21 Åh du tänker exakt som jag! :) Även om jag aldrig skulle kunna sätta tänderna i tex kanin eller marsvin (jag får liksom upp en bild i huvudet av mina bebisar och det blir en mental spärr) så tycker jag inte att det är fel eller hemskt att folk äter det. Lika naturligt som att äta andra djur enligt mig - förutom hotade arter.

Men man fungerar olika helt enkelt!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

AkaiTsuki
0

Tycker inte alls är fel med djurproduktion, kaniner har ju trots allt varit köttdjur sedan lång tid tillbaka. Katter och hundar har varit ett djur man levt tillsammans med och har domesticerats av människan(iaf hunden). Katter har hjälpt till i stallet och fångat möss och råttor och varit ett trevligt sällskapsdjur, hundar har vart med och jagat och vissa raser har också varit råttfångare. Det är därför som det mer accepterat att äta kaninkött än hundkött då man levt med katt och hund medan man producerat kaniner.

Jag som äter kött skulle inte alls ha något emot om en vargflock kom och tog mig, det lika naturligt för dem att jaga som det är för oss att äta. 🙂 Lite dubbelmoral att inte tycka det skulle varit okej då vi faktiskt jagar deras mat när vi ändå redan har gris och nötkött

//Joanna

Gronstedt
0

#23: Jag skulle bli djupt upprörd om en vargflock satte tänderna i mig medan jag lever, vargar är inte precis kända för human avlivning 😉. Men när jag väl är död spelar det ju ingen roll om jag blir uppäten, så länge det inte är av vildsvin.

Chantius
3

Det här hör kanske inte till själva diskussionen, men jag måste bara få berömma er allihop. Äntligen en fin, human diskussion utan att stämningen hettar över! Tack hörrni! Faith in humanity restored ;)

Linda1977
2

Hade jag mer plats skulle jag absolut tänka mig att ha köttkaniner. Äter hellre en kanin som haft ett bra liv än en misshandlad gris från Scan. //Linda

Gronstedt
0

Jag önskar jag kunde hitta någon som ville "leja in sig" på min mark med uppfödning av kanin, marsvin, fågel eller liknande för kött. Jag är inte tillräckligt kunnig (och inte riktigt tillräckligt intresserad) för att ta på mig jobb och kostnader som det innebär, men jag skulle gärna samarbeta med någon annan.

Både kanin och marsvin är utmärkta, miljövänliga köttdjur eftersom de lever på saker som människor inte kan äta och som växer på mark där man inte kan odla. Många fåglar likaså.