Är hon för gammal
Vår kanin är en jättemysig dvärgvädur på 4 eller 5 år, osäker då vi fick henne fullvuxen. Hon har såvitt vi vet aldrig fått ungar. Är hon för gammal för att få det nu? Bör vi avstå?
För 2,5 vecka sedan träffade hon en hane som åtminstone försökte para sig med henne. Jag var inte med vid tillfället och såg därför inte "hur det gick". Cirka en vecka efter "dejten" började hon bygga bo. Är det troligast att hon är skendräktig? då hon byggde bo så tidigt eller kan hon ändå vara dräktig?
Är det svårare för en kanin i hennes ålder att bli dräktig än för en som är yngre? Går det överhuvudtaget?
Många frågor, hoppas ni är många som vet. Tack på förhand!
Tycker att hon är lite för gammal för att få sin första kull. Vet ni något om hennes ursprung ens? Det kan vara bra att veta om hon har några släktingar med bettfel eller andra defekter.
hon är troligtvis skendräktig? om hon byggde bo så tidigt.

Hon är för gammal, första kullen ska tas innan ett års ålder, sen ska det hållas igång med minst en kull per år. Bäckenbenet på honan förändras vid dräcktighet innan ett års ålder, blir inte honan dräcktig under den tiden så har bäckenbenet fixerats i ett annat läge, vilket gör det svårt för henne att få ut ungarna, kan bli så allvarligt som med dödsfall som utgång.
Hon är för gammal för att få sin första kull vid den åldern, tyvärr.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Oj, uppsök veterinär och undersök om hon är dräktig. Abort är inget allternativ på kanin dock. Troligtvis har hon fått fett kring de inre organen samt ett stelt bäcken. Utan hjälp vid födseln dör hon. En veterinär kan i rättan tid massera ut ungarna (de föds då döda men ni får förhoppningsvis behålla er kanin).
En hoppkanin kan man ofta para i treårs ålder, då dessa är aktiva. Men inte ens hoppkaniner parar man första gången efter fyra år.
#3 Stämmer inte alls! Jag vet hur många kaniner som helst som paras i 2-3års åldern. Bara de rör sig. Bevis? Min hona här hemma fick sin första kull vid 3 års ålder, den andra kom nu strax efter 4års dagen. Det går utmärkt att para en aktiv kanin fram tills den är 3 år.
Håller med Lolitas. Sålänge en kanin är aktiv och rör på sig har det ingen betydelse om man parar efter 1 års ålder.
Jag skulle inte para henne. Skulle inte riskera honans liv för en kull "söta kaninungar".
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
För gammla kaniner kan dö om dom får sin första kull när dom är för gammla.. Tyvärr. Du kan ju åka till vetrinären och ta bort dom? Om hon har..
Jag har läst någonstans att ens kanin måste föda inom sitt första levnadsår om det är första gången…
det är marsvin den regeln gäller. För kaniner är det mest en rekomendation.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#6 & 7
Nu gällde det inte kaniner på 3 år, utan 4-5 år.
I tropic finns ingen info att honan är aktiv, eller har varit, så påpekandet saknar substans.
Det är MIN personliga åsikt att honan är för gammal och inte en allmänn, och jag antar att det var den trådskaparen ville ha för att själv bilda sig en uppfattning.
MVH Shilo.