Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 633 ggr
zezagena
0

Hermelinhona- kull

När bör en hemlinhona pensioneras..? (fått kullar tidigare)

Är 4 år lite mkt få kull..? kan ej hermelinrasen så bra..

Mannez
0

Är hon pigg och fräsch och i bra hull så kan hon mycket väl få 1-2 kullar till. :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Moppie
0

Tycker 5 år är en bra ålder att pensionera dom!

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[Guldvingens]
0

Beror väl på hur mycket hon parats tidigare, om hon fått 2 kullar per år sedan hon var 1 så tycker jag i min enfald att hon förtjänar att pensioneras. Har hon fått 1 kull per år så kan hon få någon till om hon är i bra hull&kondition.

Parade min 5,5 år gamla hona i somras och hon klarade det kalas. Men hon hade tävlats i Kaninhoppning däremellan. Tidigare kullar hade hon fått 2010. Så det var ett tag sen.

Man brukar kunna säga att man kan para en hona så länge hon lätt går att få dräktig, och att hon inte blir för påverkad av det. När honan inte återhämtar sig tillräckligt bra längre efter en förlossning/kull så bör hon ej avlas på längre.

zezagena
0

Ok, jo har ju Avel på dvv men tänkte mest om det skillnad på små raser..? vet ej hur många kullar hon fått men ska ta reda på.. tack 😉

[Guldvingens]
0

#4 Framför allt, känn av honan. Är hon pigg, glad och det känns som att hon klarar det. Så prova :) kaniner är tåligare än man kan tro. Min hona tunnade ur rätt rejält under de första 2 veckorna när hennes kull fötts men med hjälp av lite mer mat (solrosfrön, nötter & havre) så la hon på sig igen :) Därav får hon ingen mer kull nu då jag tyckte det tog lite väl hårt på henne.

Nu är hon som "ny" igen och beter sig som en kanin i 2 års åldern ;) 

Det är större risk att para en äldre hona som inte fått kull kontinuerligt. Så har hon fått kull regelbundet (varje år) så är det säkrare att para än om hon haft ett uppehåll :)

zezagena
0

Hon har gått i avel- typ 1-2 kullar året tror jag..