Kaniner i källare
Hög tid att börja fundera över kaninernas vinterboende nu :) Vi har prövat lite olika under vintrarna; de har bott ute i burar med isolerade bon, de har en annan vinter bott i källaren under de kallaste månaderna och vi har även haft kaninungar som vi tagit in i september och haft inne under vintern.
Jag har två vuxna kaniner med stooort rörelsebehov som kommer bo ute hela vintern som vanligt (de har då rastgård). Men till de andra behöver jag ordna något nu. Min erfarenhet har varit att vissa av kaninerna verkar haft det jobbigare i kylan (har ju varit väldigt bitiga vintrar flera år). Och de som bott ihop har inte fungerat alls eftersom endast den ena försökt roffa åt sig allt vatten innan det åter frusit o.s.v.
Nu undrar jag hur "illa" det är att ha honorna i källaren? Vi har bra fönster - det drar inte och det är bra ljusinsläpp. Vi har luftavfuktare och element och jag har testat att ha tyg i källaren för att se om det blir fuktigt och det gör det inte. Kan källaren ändå vara en sämre miljö för kaninerna? Känns som en bra lösning då det finns gott om utrymme för dem att även vara utanför buren och skutta samt att det är lätt att sköta om dom och det finns ingen risk att vatnnet fryser… Vad tror ni?
Har en kaninmamma med ungar. Blir det källaren i vinter så funderar jag på att snart börja ha dem i källaren nattetid och utomhus dagtid…
Alla erfarenheter tas tacksamt emot!
Om källaren är fräsch och inte har möggel er jag väl ingen anledning till att du inte kan ha dem där. Jag har själv funderat på det, men vi har så fruktansvärt mycket grejer i källaren…
Är det hårt golv så kanske ni får lösa det med mattor och sånt bara.