Akut svar, biten kanin
Mamma hittade idag min kanin Paris i busken. Hon har lite små bitmärken under och ovan halsen. Hon har rört sig lite och hon har hö och vatten samt pellets. Nu är min fråga, vad ska jag göra? Flytta in henne? (Hon bor ute) jag undrar om hon klarar kylan? Akut svar!
Uppsök genast veterinär!
Okej Ska jag ta in henne?
Ring veterinären nu på studs, och hör med dem!
ring veterinär! om hon blivit biten kan något vara brutet/punkterat. kaniner döljer smärtan så alltid bäst att vara på den säkra sidan.
Är de allt för stor temp. skillnad hos er bör hon nog få fortsätta vara ute så de inte blir allt för mycket på en gång.
Såret är tvättat, hon verkar må bra. Det är bara sår på utsidan. Inte så farligt (:
Vad kan hon ha blivit biten av?
Katt antagligen. Men det är pytte sår. Blodet fick det att se större ut. Hon har rört sig men verkar mest chockad. {jag är så stolt över dig Paris, du har kämpat för ditt liv, om du överlever detta har jag bara dig att tacka}
Har du ringt veterinär? Kattbett kan bli riktigt illa infekterade
Mamma ringer nu
Bra :)
(: Veterinären vill avvakta då Paris börjat äta (: och skutta runt
vad bra, är det henne du skrivit om i din signatur?
Japp (:
Å lilla Paris , va bra att det ordnade sig !
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Jag hade personligen åkt in och kollat. För kaniner visar inte alltid att de har ont och kan äta/dricka ändå. Ifall något är fel, det vet man aldrig.
Fågelkliniken är bra!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej hej hej problemet med djurbett från köttätande djur är att de ofta ligger bakterier i saliven (eftersom de äter dött) och därför blir bett nästan alltid infekterade och kan döda även om de inte är för stunden farliga.
Kan vara bra att få antibiotika eller vad man nu får för sådant. Eller så får ni hålla stenkoll. Nu har ni i alla fall tvättat rent.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Kaninen är antagligen i chocktillstånd därav att den är väldigt lugn och så? Tror verkligen inte veterinären kan göra så mycket åt det. Den skulle nog bara bli mer stressad av att åka in^^ Tycker du gör helt rätt som låter henne vara hemma och avakta. Hon har ju bara några småsår det är inget allvarligt.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Tack (: Ja, jag vill inte ta in henne till veterinären. Jon skulle antagligen avlida av stress. Mamma sitter hos henne (är hos pappa) Paris mår tyvärr lite sämre. ),: jag är så extremt ledsen ): Hoppas hon fixar det!
#19 tycker du ska åka in till veten.överleva. Jag vill inte skärma dig, men bet tar rejält även om det inte ser ut så. Min kanin avled av bet inom 24 timmar, hon verkade ok. Men det var hon inte. Tycker du ska åka in med henne😕
http://www.djursjukhus.info/sv/djursjukhus/kontakta-oss-oppetider
Deras nummer : 040552255
Hoppas det ordnar sig
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Hon är stressad så att det räcker. Jag ser hellre att hon dör hemma hos oss än i bilresan. Hon kommer stressa ihjäl sig. Särkilt då hon är stressad när någon annan hanterar henne, och hon hatar bilresor och blir väldigt stressad
#21 Men troligtvis lider hon och då är det ju bättre att hon avlivas hemma än att lida? 😕 Så tänker jag i alla fall.
Ja hon kan stressas om man tar till veterinären nu i hennes tillstånd men hon ska inte heller få lida.
Är det inte bättre att chansa på att ta henne till veterinären och försöka göra resan så lite stressig som möjligt, för att antingen försöka få henne frisk eller låta henne somna in tryggt, än att låta henne ligga hemma och lida?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Om hon lider ska hon ju in till veten. Det är ju inte rätt han hon ska behöva lida. Lägg en handduk över buren så det är mörkt, och spela ingen musik i bilen, så blir hon inte lika stressad.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Hon har somnat in, precis när vi skulle till veterinären ),:
#25 Tragiskt 😕 Förmodligen av chock eller inre skador. Vila i frid Paris.
Tack! Hon lever på de evigt gröna ängarna.
R.I.P Fina Paris! så så mycket ifram imot att träffa dig, blir lite avundsjuk över dom andra kaninerna på dom evigt gröna ängarna som får träffa dig nu. Sov så gott lill tjejen🌺
Massor av styrkekramar till dig Emi! Det var inte dit fel, hör av dig om du vill prata. Du vet var du kan nå mig. ❤️
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Vila i frid Paris, du får det säkert bra i kaninhimlen. 🌺
#30 vackra Lill tjejen, lider med dig
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Tack!
Älskade vackra Paris!
Tack (: ~mamma saknar dig gumman~
Beklagar :( så vacker hon var!
Mvh Jenna
Tack, ja hon var världens bästa!
Vad ledsamt. Förstår att du är ledsen. Men nu lider hon inte längre. ❤️
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag vet. (: Men min fina Paris, hon kommer tillbaka
Så synd! :( Medan jag läste höll jag tummarna <3
R.I.P Vackra Paris. Hon var jätte söt o verkade snäll :)
Hon var jätte söt. Och jätte jätte snäll!
Om du hade tagit henne till veterinärn på engång kanske hon hade levt nu, de finns alltid något ni kunde ha gjort, du vet ju inte om hon haft någon slags punktering som gjort att hon hållit på att lida och med ett veterinär besök hade ni förmodligen upptäckt de och kunna ta bort smärtan tidigare eller om de bara var en infektion så kanske de gått att rädda.
Om man har djur ska man vara beredd att ta sitt djur till veterinärn direkt förstår inte vitsen med att hålla på att vänta ut tiden och med kaniner är de extra viktigt då de fortfarande döljer sin smärta.
Tråkigt att hon inte klarade sig men tänkt om och tänkt rätt nästa gång.
Jaa! Döden är det tråkigastemed att ha djur :( <333
R.i.p lilla kaninen. Sårskador kan ofta vara värre än vad det ser ut sen var hon nog i ganska rejäl chock också =(
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#41 jag vill inte höra vad jag kunde gjort. Nu är det som det är. Jag mår inte bättre av att höra det. Veterinären sa att vi skulle avvakta då hon verkade pigg och glad
Stackars dig, du menade ju inget illa :( #44
#41 Hon ville inte stressa sin lilla kanin. Paris mår bra nu och det är lika bra att hon inte tog massa mediciner och sånt där. Men #44 ville bara göra sitt bästa för sin lilla kanin.
Min undulat kunde knappt flyga men jag fick henna att flyga o flyga o nu är hon väldigt snabb o mår bra :) Istället för att ta massa jobbiga grejer o bli stressad hoss vetrinären ;)
#41 Jag tror att det hade räckt om du skrev: kom ihåg att ta den till veterinären direkt nästa gång, det är ju inte #44 fel att den dog. Jag tror inte att det hjälper att du skriver så, är det det första du ville höra om din kanin dog. Att det typ var ditt fel? Du kan ju absolut ge tips?, det är det denhär tråden är till för men inte anklaga #44 …det låter som att det är hennes fel, jag tror tuvärr inte att den hade jätte stora chanser :(
Jag tycker självklart synd om både dig och ni kanin. Inte kul o mista sina bästa kompisar. Men #41 har faktiskt en poäng. Att inte stressa upp kaninen är ingen ursäkt för att inte ta den till veterinären. Men som sagt, gjort är gjort.
Nu undrar jag bara, med tanke på att du ska ha kaninpensionat, är det så lätt för katter att komma in och skada kaninerna? Allt kan hända trots hur säkert man än har det, men kan vara intressant o veta. Och ifall skadan skulle uppstå, gör du då likadant med kaninerna du passar och din egna? Tänker du då att en resa till veterinären är mer jobbigt för kaninen än o dö hemma i era famnar?
Förlåt om jag låter okänslig och frågar detta nu när du precis förlorat din vän, jag vill inte verka elak och hemsk, jag bara undrar och hoppas att du kan ta detta som en fråga som nog fler än jag undrar över just nu?
Hoppas hur som helst att Paris har det bra där hon nu är och att du också mår bra snart igen, även fast att jag vet att det kan ta lång tid :/
http://pillasddv.weebly.com/
#46 Det var flera som skrev att de bästa är att ta in den till veterinärn, jag skrev även i ett av de första inläggen att kaniner döljer sin smärta vilket man alltid bör ha i tanken om något händer sin kanin, men hon tyckte de var bättre att vänta vilket är de väldigt riskabelt och korkat beslut att ta enligt mig. Sen ska man inte alltid lyssna till veterinären om de inte ens kollat på kaninen + att de är få veterinärer som känner till kaniners överlevnads metoder och är allmänt okunniga om kaniner.
Hon tog de dumma beslutet att låda den lida men de är inte hennes fel att den dog för nej de är inte säkert att den hade överlevt om den fått åka till en veterinär men JAG tycker de hade varit ett bättre beslut att låta den somna in tidigare än att låta den lida till döds.
Alla tar fel beslut nångång så just därför hoppas jag hon börjar tänka till hädanefter och de gäller egentligen alla som tvekar att ta sina djur till veterinären när något liknande händer.
Stackars dig och Paris :'( … Jag lider med dig :( :'( Du vet att jag finns att prata Styrkekramar ♡♥♥♥♥♥♡
Stackars dig och Paris :'( … Jag lider med dig :( :'( Du vet att jag finns att prata Styrkekramar ♡♥♥♥♥♥♡
#47 instämmer dessutom var kanninen lös utan till syn eller va det en lös springande eller hade den rymt undrar jag
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#52 katten hade brutit sig in i buren.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Mitt pensionat är inne
#53 Men då kan inte buren vara bra och säker, om en katt lyckas bryta sig in, då behöver den byggas om till en säker bur.
Men det är synd att detta har skett och alltid lätt att vara efterklok. Alla har klantat sig någon gång, ingen djurägare eller människa alls för den delen är felfri.
#55 Förstår att det kan vara jobbigt att bli påmind om vad som hänt pga tråden. Men det bästa skulle vara om den ändå fick vara kvar. Någon annan kan lära sig av händelsen och kanske räddar det livet på en annan kanin i framtiden. Detta är nog tyvärr varken första eller sista gången någon hamnar i en sådanhär situation. Det är hemskt svårt att veta hur man ska hantera och tolka den, så kan ju bra bra att få se hur illa det kan gå..
Mvh Jenna
bra sagt Frida!
#55 nej de gjorde jag inte, du har skrivit under att såret är tvättat och att hon mår bra såå det där var en riktigt dåligt undanflykts försök :)
nu vill inte jag lägga mig i men detta skrev du mi-rand-a:
Om du hade tagit henne till veterinärn på engång kanske hon hade levt nu, de finns alltid något ni kunde ha gjort, du vet ju inte om hon haft någon slags punktering som gjort att hon hållit på att lida och med ett veterinär besök hade ni förmodligen upptäckt de och kunna ta bort smärtan tidigare eller om de bara var en infektion så kanske de gått att rädda.
Om man har djur ska man vara beredd att ta sitt djur till veterinärn direkt förstår inte vitsen med att hålla på att vänta ut tiden och med kaniner är de extra viktigt då de fortfarande döljer sin smärta.
Tråkigt att hon inte klarade sig men tänkt om och tänkt rätt nästa gång.
Nu föreslår jag att vi slutar diskutera, detta hjälper inte 00emi07
#60 jaa? förstår inte riktigt vad du vill få fram med de men du syftar säkert på de #55 skrev så jag föreslår att du läser inlägg #4
kan alla bra lägga av! Det är inte bråk jag vill ha, förstår ni inte vad sörja är eller? Snälla, för min skull! Jag blir verkligen inte gladare av en dålig stämning. Det enda jag behöver nu, är tröst😢🤗
okej, förlåt 00emi07
Herregud vad alla är okänsliga! skulle ni vilja läsa detta dagen efter er kanin dött!? Sluta nu, ta det via PM. Jag skriver för Emi och ber att få tråden låst.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
tack Cecilia!❤️
Stäng tråden snälla!
#65 Du får PM Sajtvärd eller Medarbetare. Inte säkert att de kollar i tråden nämligen. Du hittar vilka det är i fliken "Om sajten" 🙂