Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2311 ggr
tildra
6

Pruta på kanin?!

Måste bara få fråga om det inte är lite underligt att man kan med att pruta på en kaninunge som kostar 300 kr? Eller pruta över huvud taget? Eller är det bara jag som tänker konstigt? Har man inte råd att köpa en kanin för 300 ska man inte ha någon alls!! Det är mina åsikter, vad tycker ni andra?

Evelina!
4

Håller med dig. Tycker inte att djur är att pruta på överhuvudtaget, men att pruta på just kaniner där det handlar om så pass låga summor är helt befängt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

natha-mjau
5

Håller med dig, det är ett liv man pratar om.
Det är ingenting man prutar, har man inte råd med att betala vad kaninen kostar har man säkerligen inte råd med allt annat som tillkommer.

[RC1393]
5

Beror på vad man ska ha kaninen till. Ska jag köpa en kanin som föda till min orm är ju 300 kr svindyrt, ska jag däremot köpa mig en långörad kompis är 300 kr en fis i universum.

[Gloriosa]
1

Hm, jag vet inte. jag själv tycker 300kr är mycket för en kanin beroende på ras. Men jag brukar tänka ju billigare kanin desto mer saker kan man köpa till dens hemkomst. Jag själv skulle inte vilja betala över 300kr för en kelkanin men ändå har jag utehage för 5000kr, utehus 1500kr, veterinär har jag råd med och lagt ner massor med tid/pengar på kaniner. Där jag köpte min dvärgvädur kosta en hona 200kr och 150kr hane, jag tycker djuraffärer ska ha dyrare priser medans uppfödare kan ha lägre priser eftersom det är de som har chansen att kolla så den kommer till ett bra hem och priset borde kvitta då. 

Det handlar inte om man har råd eller inte när man pratar priset på en kanin.  Ska man ha ett djur till utställning så kan jag förstå priset om det är helt korrekt i färger etc. Men om den ska vara till kel förstår jag inte visa priser jag ser ibland hos uppfödare. Set dvärgvädurer från 300-800kr, kanske var de till utställning.

tildra
0

Nej 300 kr är definitivt inte mycket oavsett ras, kelkaniner eller avelskaniner! Även om du ska lägga mycket pengar på tillbehör så spelar det väll ingen roll om det skiljer en 100 lapp som i det här fallet… Eller ska alla kaniner säljas för en 50 lapp? Hur högt värderade blir dem som djur då?? Jag tycker det snarare hade varit bättre att priserna ska höjas rejält på kaniner, så kanske inte så många köper dem för att det är skoj för stunden! Varför ska kaninen värderas så lågt?!! De är lika mycket värda som alla andra djur och lever i vissa fall lika länge som både hund och katt….

ClaraIor
1

Jag håller helt med dig! Gud vad hämskt om man skulle pruta på en kanin! Det käns nästan som att de va mat på en torghandel man pratar om när man ska prut!

Jag köpte min kanin för 650 kr! och jag skull aldrig i hela mitt liv vilja pruta för en söt liten kanin!

farvendal
1

Tycker man 300 är för mycket för en kelkanin så tycker jag man isåfall letar en annan kanin som kostar mindre. Avskyr när folk prutar i överlag. Har jag sagt ett pris så är det det priset som gäller, speciellt när det är ett djur, ett LIV, det handlar om..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Gloriosa]
3

#5 priset avsätter ej värdet på ett djur i mina ögon. De lever lika länge som hundar. Som jag skrev tycker jag djuraffärer ska ha högre priser för att avskräcka såna kunder medans uppfödare ska ha billigare då de har rätten att neka köpare och hitta en bra då borde väl priset ej spela någon roll. 

Vår katt kosta 5kr den är inte mindre värd bara för den kosta 5kr, hade försäkring på den. Lika värd som vilken raskatt/djur som helst. (har ej katt längre)

IdaL
0

Håller totalt med! Jag tar minst 400kr för mina kaniner och det tycker inte jag är något högt pris. Visst man kanske inte kan ta hutlösa priser som 1000kr för kaniner än eftersom priserna inte är så höga än.

Men så länge det finns folk som skänker bort kaniner så kommer det också bli impulsköp där människor köper för att dom är söta och sen efter en vecka var det inte så kul längre och då glöms den stackars kaninen bort i sin bur.

Lite OT men #4
Är det tillåtet att ge ormar levande föda? Har hört att det inte är det nämligen. Bara nyfiken!

[Gloriosa]
0

#9 Det är tillåtet att ge ormar levande föda. :P .. eller jag vet ej verkar som jordbruksverket har ändrat det http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+Föda+31-6812-10.pdf

tildra
0

Ja i det här fallet skrev jag tillbaka att det är 300 kr som gäller och inget annat…. Hörde av sig om att de var intresserade ändå.. Men jag blir liksom avskräckt och har hellre kvar kaninen själv om hon inte blir såld till någon annan.. Jag har heller inga problem att köpa en katt för en femma, men det är själva prutandet i sig och att kaniner ligger lågt i pris över lag. Katter ligger högre i pris om du ser det generellt. Många ser inte att priset har med värdet på djuret att göra, men jag tror att det skulle kunna rensa bort dem som inte tar kaninen som djur på allvar..

[Gloriosa]
0

#11 aha jag jag förstår men jag vet ej vad jag tycker om prutandet . Ja det kan ju vara så att det rensar bort de oseriösa för just din kanin. Men det finns folk med pengar som är lika oseriösa. När man säljer en kanin brukar inte ni få reda på saker om köparen ? Bilder på hemmet, vad de kan erbjuda, vad de jobbar som, erfarenhet, träffa personen etc.  ??

Ja det vet jag att katter är därför skrev jag lika värd som vilken raskatt/djur som helst:) Katter går väl från 5kr-14000kr, OT Bengal är jätte fina😍. Kan förstå att man betalar stora summor för en kanin om man ska ha den till utställning/avel, våra hundar kosta 18.000kr/st för vi gillar rasen,  utställning, Avel.  Men priset avsätter aldrig hur värd ett djur är för isåfall borde ju alla djur kosta flera miljarder i mina ögon och det är svårt för även de med pengar kan vara oseriösa.

[RC1393]
0

#9 Nej, inte ryggradsdjur. Men man ger upptinade möss/råttor till dem. Sen kan man om man har en enorm orm ge döda kaniner också men det är det få som har, så fallet var mest hypotetiskt (har inte ens en orm själv så^^)

[Gloriosa]
0

#13 men den diskussionen diskuteras mycket när jag sökte visar det sig att folk ger ändå och jordbruksverket säger man bör och det är inte en lag. det är vad jag hittat på forum:)  Djuraffärer får själv välja om de ska sälja eller inte. men hmm

Fridaaaa
1

Jag personligen skulle aldrig pruta på ett djur.
Gillar man inte priset, ja då får man köpa en annan kanin eller annat djur helt enkelt, svårare än så är det inte…

#10 Nej det är inte tillåtet att ge ormar levande föda. Tror det är undantag på de ormar som är uppfödda på bara levande, som absolut inte äter dött, men när man avlar nu, måste man ge dött.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gloriosa]
0

#15 ja jag såg det nu :)  lite synd om ormarna kan jag tycka.

Fridaaaa
1

#16 Varför är det synd om ormarna? Jag tycker det är bra, både för ormens del och mössen (t.ex) del. Finns dem möss som lidit innan och skadat sig, lidit innan. Sedan finns det ormar som blivit attackerade av möss/råttor och blivit skadade t.ex Skillnad i terrarium mot naturen 🙂

[Gloriosa]
0

#16 ja på så sätt men ormar hittar sin föda genom att spåra bytets kroppsvärme och tycker de ska få använda sina sinnen fullt ut, det ligger i deras natur ju att fånga födan. Precis som kaniner de gillar att gräva det ligger i deras natur.. 

Men jag gjorde undersökning på reptiler iFokus och folk ger ändå till sina reptiler levande föda så som möss:P

Fridaaaa
0

#18 Mjo det är ju en fördel, men som jag skrev är det mycket nackdelar med levandeföda också…
Ja det är det MEN det är i det vilda, som jag skrev, skillnad i ett instängt terrarium. Blir inte samma sak som kaninernas behov av att gräva i mina ögon 😉

Ja tyvärr gör vissa det ännu men förmodligen är det såna som har djur som inte äter dött helt enkelt. Alltså som folk fött upp med levande.

[Gloriosa]
0

#19 ja jag vet inte jag gillar alla sorters djur så vill alla ska få så bra liv som möjligt:)

Fridaaaa
1

#20 Ja det tycker jag med att de ska ha men då får ju inte mössen/råttorna det , om man släpper ner dem levande till en orm och inte kan fly heller? Så man får se det ur olika vinklar 🙂

Gasoline
2

Jag tycker inte att det är ok att pruta på djur alls. Jag är även tveksam till att det är ok att ha "extra pris" på dom. Det är ett liv, en kamrat, som man skaffar. Inte en tröja från hm. Har man inte råd att inhandla sin kamrat ska man nog tänka över sitt beslut, då har man förmodligen inte heller råd att äga det. (mat, underhåll, veterinär)

NaDa...
2

Tycker inte att det är Ok att pruita på djur, eller för djuraffärer (eller vissa uppfödare..) att sätta " Ta två betala för en" eller rabattera levande djur. Finns inte alls i min värld att kunna göra så.
Och som någon nämnde med pris. Så anser jag att högre priser för smådjur kommer höja standarden på djuret.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

valorous.kid
1

håller med!! att pruta på ett djur känns FEL, det är ett LIV! förut såg jag att det var REA på KANINER i en affär! :'O och i USA var det rea på hundvalpar i en djuraffär……

Northernlights KU
1

Jag personligen förstår mig inte riktigt på folk som försöker pruta på en kanin för 300:- 🤔Snarare tycker jag att priserna rent generellt borde höjas på kaniner så att folk inte skaffar dem allt för lättvindigt. Jag tror att man nog tänker till en gång extra innan man köper en kanin för 800:- än om kaninen kostar 20:-. Sen får det så klart inte gå till överdrift åt andra hållet heller, det ska vara en väldigt speciell kanin för att jag skulle betala uppemot 1000:- för en kanin.

Skulle kaninen ha någon typ av "defekt", typ något hälsobekymmer som den kan leva ett gott liv med men som kräver lite extra omvårdnad, eller en aggressiv kanin som behöver omplaceras, så ja, då kanske det kan vara rätt att sälja en kanin lite billigare om man verkligen försäkrar sig om att den kommer till "rätt" hem.

Jag förstår om folk tycker det är fel att pruta på djur, rent generellt, och även där kan jag hålla med, men bara till viss del. Gäller det kaniner och andra smådjur etc. tycker jag bara det är löjligt att folk försöker pruta på sådana "struntsummor" i sammanhanget som 300:-. Gäller det tävlingshästar i 750 000:-klassen kan jag dock ha viss förståelse om folk försöker förhandla en aning…

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Minirut
0

Jag satte 300 kronor på mina kaninungar i år just för att undvika oseriösa köpare. Känner jag köparna så kan jag lätt skänka på bort dem eftersom att jag då vet till 100% att kaninen kommer får det bra.

Jag är av samma åsikt som dig, vill man inte ge fullt pris för sitt djur så bör man inget ha. Det är en sak att pruta på prylar men när det handlar om levande varelser så är det inte ok alls!

Jag hade en intresserad som vill ha TVÅ men kunde enbart tänka sig ge 100 kronor. Hon tyckte det var för dyrt med 600 kronor då dottern skulle ge bort dem i födelsedagspresent till sin kompis som inget visste. Bara det var ju STORT NEJ! Sedan så sålde jag en kanin till henne 2010, denna dog bara några månader senare, ihjälskrämd av en hund. Visst kan allt hända även den bästa kaninägaren men att först ha ihjäl en av mina kaniner och sedan komma och pruta på två nya? Då är man inte seriös!

Så stå på dig. Tycker inte du ska sälja till denna personen överhuvud taget efter prutandet. Är man inte seriös från början så kommer man säkert inte bli det senare heller, tyvärr!

http://pillasddv.weebly.com/

[Shackalen]
0

3# köper du kaniner till din orm?

Såklart att man hällre tar en kanin för 300 än en likadan för 600, pengarna som blir över kan man köpa tillbehör för..

MEN somsagt om man inte vill köpa en kanin för 300 så behöver man inte köpa en alls… för kaninen är ju billigaste…

[RC1393]
0

#27 Nej, har ingen orm, rent hypotetiskt fall då det är få ormar i Sverige som är stora nog för kanin men som exempel. Man kan ju lika gärna köpa en till sin hund eller till sig själv.

[_annaH]
3

Säljer mina kaniner för 400-500kr. Jag har fått många som vill pruta då de är för dyrt för en kanin. De plockas bort direkt, kan man inte betala fullt pris på en kanin, hur kommer ägaren o göra när kaninen behöver vet. vård?

Jag tycker det är oseriöst och pruta på ett djur. Men jag kan om jag känner att oj det här är verkligen rätt hem, sänka priset lite. Utan att ägarna sagt något om att priset är dyrt. Alla kaninungar jag sålt har visserligen tagit lite längre tid, men de har verkligen fått bra hem. Får nästan varje vecka uppdatering om hur det går för dom. 

Pruta gör man på möbler, inte djur.

tlover
0

jag skulle kunna tänka mig sänka priset på en kanin om den visar sig aggressiv eller så (så att den inte kan användas i Avel altså kan den inte användas till det som det är tänkt)

jag tycker inte jag är ond för det

l'm back

Minirut
1

Dessutom, en kanin i djuraffär med okänd bakgrund går också på 300 kronor. Inget som sägs om det. Det är just för att hemuppfödningar är personliga man prutar. Det samma med min systers bageri. Hon och hennes man har ett surdegsbageri. Och alla som vet vad surdeg är vet även att det är lite avancerande än vanligt bröd. De använder sig nästan bara av de finaste ekologiska råvarorna för att få bästa resultat. De lägger verkligen ner hela sig själv i det de gör. Ändå kommer det in snåla jäklar och klagar över att en limpa bröd kostar 60 kronor. Till saken hör även att denna limpan är dubbelt så stor som den i mataffären, mycket nyttigare, godare och även mycket tyngre. Min syster redogör jämt för dessa kunderna att kilopriset är det samma som på brödet i vanliga affärer.

Hade detta "dyra" funnits på coop så hade antagligen väldigt många struntat i det och köpt ett annat billigare bröd istället för att pruta när de kommer till kassan. För priserna som står på varorna gäller. Men när det handlar om små små kedjor är det genast väldigt krasst att allting är mycket dyrare än på coop!

Tror det är mycket samma när det kommer till kaniner. Det som är dyrare än djuraffären borde bli billigare. Trots att man får "mer" för pengarna när man köper av uppfödaren.

[Gloriosa]
0

Jag vet ej vad jag tycker om pruta och så men sätter man in en annons på blocket tycker jag inte uppfödaren är särskilt seriös och därför tror jag många prutar. Typ en dvärgvädur för 650kr förstår jag inte hur uppfödaren tänker.. Jag upplever då att uppfödare endast vill sälja till "rika" för de tror att ju rikare hem den får desto bättre får den, vilket är fel för det finns folk med pengar som är riktigt oseriösa. Även de med lite mindre pengar har för gudsskull råd med veterinär och försäkring! Men även att hur har de tänkt när man vill köpa två ur kullen ska man då betala 1200kr sen måste man köpa bur och det är riktigt dyrt så 1000kr där sen försäkring, burmaterial kanske 800kr så då är man uppe i 3000kr sen vill man ju med bygga en utebur till kaninerna så 500-5000kr där etc. Men jag bara skriver hur kanske många som får för sig att pruta tänker :) ibland får man upplevelsen med att uppfödaren endast tänker på pengar med såna summor.

BeccaTilda
1

Hahahaha läste: Prutta på kanin?! Jag tänkte typ att TS hade nån kompis som brukade prutta på sina kaniner eller nått, haha herregud så dumt det kan bli ibland!!

Gasoline
1

#33haha,jag verkligen. Läste detta i rubriken men insåg ganska snabbt att det var jag som läste tokigt :-P

[RC1393]
3

#32 Tycker det är ett rimligt pris. Tänk om uppfödaren har importerat avelsdjur, åkt på 2 utställningar per förälder och utställningarna har legat 10 mil bort. Dessutom har uppfödaren märkt kaninerna för 300kr/st (vissa veterinärer tar så hutlösa priser ja) och suttit och skrivit stamtavla/härstamningsbevis till dem, och det tar ju en stund att skriva ned faktiskt tro det eller ej. Då är inte 650kr dyrt alls, vi uppfödare måste ju ha råd att mata, sköta och tävla med våra resterande djur och vår enda "återbäring" är kaninungeförsäljning, för allt annat kostar pengar.

Minirut
0

#32 Man ska väl inte behöva anpassa priset på sina djur efter vad köparen tänker köpa upptill? En person som köper två kaniner för 1200 sammanlagt kanske köper en begagnad bur på blocket för 300 kronor, eller kanske redan har en bur hemma. En annan person kanske köper en kanin för 100 kronor och en bur för 2000 kronor. Det är upp till köparna och bestämma vad som är rimligt för dem. Tycker man det är dyrt med 300 kronor för en kanin och börjar pruta så ska man ingen kanin ha.

Jag skulle aldrig få för mig o åka o kolla på ett djur för o sedan börja pruta när jag redan innan visste priset. Antingen går jag där ifrån med en kanin eller så går jag hem tomhänt. Visst, ju billigare djuret är desto mer grejer kan man köpa till. Men som uppfödare kan du aldrig veta ifall det verkligen är så köparen tänker. Ofta slutar det tyvärr med att man struntar i kaninen eftersom den var så billig och man bara impulsköpte den utan o tänka igenom det ordentligt. Kostar kaninen mera så brukar man fundera lite extra. Inte alla men många gör nog det.