"Nybörjarhjälp" sökes.
Hej!
Här sitter en fd kaninägare - 10 år sedan jag höll kanin sist. Då en blåögd hermelin och en angora, modell XL. Nu har jag fått ta över en mamma och hennes dotter, Bästis och Festis. Jag har en hel del kunskaper, men efter 10 år behöver man fräscha upp minnet ganska rejält! Så jag hoppas ni kan hjälpa mig besvara några frågor… Men först bör ni kanske veta vilka slags kaniner jag håller nu.
Ras: Korsning, stor. Kanske kan ni hjälpa mig gissa för skojs skull? ;-)
Ålder: Bästis är ca 6 år och Festis ca 3 år. (Bästis är mamma till Festis, åldern uppgav förra ägaren så vet inte om det stämma)
Bakgrund: De köptes till alldeles för små barn som tappade intresset fort. Ingen social träning från start. Väldigt reserverade när de kom till mig. Nu, efter ett par månader är Bästis relativt tam, går att klappa, lyfta och ha i sele. Men fortfarande reserverad i vissa situationer. Festis är fortfarande mycket reserverad. Idag var första gången hon tillät mig klappa henne med fingrarna på huvudet. Innan har hon stuckit så fort handen kommit ner i buren.
*Vinterbur hade jag tänkt beställa från zooplus. Just nu står det mellan 3 burar, önskar få lite tips? och råd i mitt val. Den ska ändå hänga med i många många år så jag vill inte förhasta mig!
1an känner jag lite oro över golvet som ser väldigt halt ut och sen undrar jag hur det ser ut när kaninerna kissat sen? Visserligen ligger ju både spån och halm över, men det suger ju inte upp allt.
2an. I denna ser jag inga direkta orosmoment, mer positiva saker som att de får skutta lite mer.
3an. Samma sak som tvåan, plus att jag kan sitta inne hos dom vilket underlättar den sociala träningen under vinterhalvåret.
1)
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/en_vaning/333464
2)
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_utegard/279145
3)
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_utegard/340391
Givetvis var frågan om vilken kaninbur jag bör välja till mina kaniner! =) Den kommer stå i vår gamla vedbod så den kommer inte utsättas för vind, snö osv. Så om den är isolerad eller ej har ingen betydelse om ni har andra förslag att komma med. På bilden är det mamma Bästis, här kommer dottern Festis..
Är tyvärr ingen bra kvalité på burarna. Ska du ha en som håller så titta på blocket eller bygg själv. Dessutom är burarna ganska små för två stycken kaniner. Stor ras tror jag inte dina tillhör utifrån bilderna, vilken viktklass ligger de i ungefär?
Ser lite grann ut som om de fått för mycket gott att äta också😉
Angående burarna vill jag inte bygga själv då jag inte har de kunskaperna och vill att det ska se snyggt ut! Jag får helt enkelt anlita någon då.
De kan inte annat än tillhöra stor, de väger över 5 kg och är 40-50 cm långa?
Hur ser du att de är överviktiga?
Med min fråga om ras, tänkte jag mer att Ni läsare kunde gissa vilka raser som finns i dem…
#3 Man ser på kaninen på första bilden att den har en stor hakpåse,det får dom när dom käkat lite för mycket.
/Myrra
Svårt att se ras på dessa bilderna men jag kan i alla fall säga att den första kaninen ser blå/gul eller svart/gul japantecknad ut. Den andra ser viltgrå brokad ut, men får vi fler tydligare bilder så skulle det varit bra 😃
Du kan ju annars köpa en bur från blocket, eller möjligen ha en liten bur nu och senare ha de lösa på större yta, t ex i köket eller helt enkelt i hela huset. 🙂 Annars brukar blocket ha jätte fina burar nära till ett super pris.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Okej, mina förra kaniner har aldrig haft hakpåse, mamman hade den när hon kom till mig. Så vi får väl se om den kanske minskar nu då när hon dels har andra fodervanor och dels blir motionerad och aktiverad? Den beige/vita (ej brokad) har ingen hakpåse. Men denna hakpåse är ojämn, syns mycket mindre på andra sidan så att säga, bara fettet som är ojämnt fördelat eller vad beror det på?
Ja, #6, teckningar och färger vet jag om… jag är ingen nybörjare på så vis ;) Mina kaniner kommer inte att vara inomhus, som jag redan har skrivit i mitt inlägg. Fler bilder kommer, men som sagt innan också.. Festis är fortfarande inte tam och jag påskyndar inte processen bara för en bild. Men det där att gissa rasen är inte så viktigt heller, bilder kan tas senare när vi kommit längre med den processen! Men tackar ändå =)
Men måste bara fråga, vad är det som gör att de burarna jag länkat till inte är av god kvalité? På tal om måtten så är de ju godkända för kaninerna och dessa kaniner kommer att få gå ut ur buren (även om buren skulle köpas på blocket!) för att tränas… de kommer kunna skutta omkring några timmar på ca 20 kvm.
#7 Träet som burarna är byggda av brukar vara av ganska dålig kvalité.
/Myrra
Okej, då ska man alltså undvika att bygga med gran? Varför? För att det inte är bra för kaninerna att få i sig eller för att de helt enkelt gnager sönder burarna?
#9 för att det inbjuder till "söndergnagning". Man kan enkelt bygga en bur av pallkragar. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Hm okej, vi får se vad det blir för något… Fast en sak som jag kan säga om "köpeburar" är att man får ju köpa halva sortimentet typ för att komma upp i den storleken man vill ha…. men kanske att man kan kombinera lite hemmabygge med "köpebur". Kanske själva bodelen kan köpas ny och sedan bygger man "utegården" själv. Ja, minst sagt en djungel det här =) Men tack för alla tips?!!!
#3 Jaha, tyckte de såg mindre ut😃 Men de hör ändå inte till stora, de hör till jätteraserna🙂
Stor hakpåse tyder ofta på övervikt, känns det som om det är fett i påsen eller känns det som att gnida skinn mot skinn? För är det fett i den kan det vara på sin plats att ge mindre mat, är det skinn mot skinn så är den tom och då är det sällan någon fara på taket.
#7 Nr 1 är 60cm bred och 60cm hög (ca), minimått kräver 70cm för jättekanin (över 5kg).
Nr 2 är 64cm bred, vilket är för litet.
Så nej, endast nr 3 som är godkänd men jag skulle aldrig sätta 2 st jättar där i. Honor har revir dessutom och behöver därför större utrymme för att få leva så naturligt som möjligt om de lever 2 eller fler ihop. Därför som många väljer att hålla dem en och en men inom synhåll för varandra. Några timmar om dagen på 20 kvm hjälper tyvärr inte då.
Har du utrymme så är det busenkelt att bygga ett hägn, har själv gjort ett hägn på 9kvm tillsammans med pappa och det måste jag säga blev jättebra 🙂
I burfrågan så skulle jag gått till en snickare och fått en bur precis så som jag vill ha den. :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#12 Nej 1an är inte 60*60 cm. Den är 155*76*80 och håller måttet för en jätte? Hur som helst så har vi kommit fram till en lösning här, det blir den buren och i anslutning till den kommer det byggas en utehage så att vi kan ta bort dörrarna på buren och kaninerna kan hoppa ut och in som de vill. Det blir OSB-skiva till golv, galler till väggar/tak på hagen och sen får själva buren agera bostad.
Ny fråga; Hur gör ni när ni motionerar era kaniner vintertid? De tål ju kyla bättre än värme, så visst borde man väl kunna skotta upp en stor plätt 20*30m som de får springa på? Den ena är ju van vid det nu och det vill jag bibehålla för henne… Jag menar givetvis inte att släppa ut dem där själva, utan i sele tillsammans med mig…
#14 Länsstyrelsen kommer inte titta på burens yttermått, utan deras innermått. Innermåtten är 66x60cm enligt produktinformationen.
Låter bra det, men något golv behöver du egentligen inte ha på hagen, bara så de inte gräver sig ut🙂
Går även det alldeles utmärkt att ha en uppskottat plats och motionera dem på, låter som de har det kanonbra hos dig!
#2 & #5 Kaniner kan ha hakpåsar utan att vara tjocka. Hakpåsen kan bero på arvsanlag men även pga att den varit tjock och gått ner. Man vet bäst om en kanin är tjock genom att känna på ryggen.
#15 fast det är själva bodelen i själva buren som är de mått du skriver, den andra delen av buren räknas väl också? Annars finns det ju inte en enda bur att få tag på som är enligt konstens alla regler. Jo, alltså.. (jag är ganska dålig på att förklara) under vinterhalvåret kommer kaninerna att ha sin "vinterbur med tillbyggd gård" inne i ett uthus som har betonggolv. Det betonggolvet har lite småhål i sig, betongen har alltså lossnat lite. Och för att underlätta för mig själv när det (dagligen) ska rengöras och när själva gården ska byggas (måste ha ngt att fästa stolparna i) så bör jag nog ha OSB-skivor underst. Hoppas du förstår hur jag tänker?
#16 När jag känner på deras ryggar känner jag skelettet? Jag har läst ngnstans att hakpåse kan vara en "deffekt" som just beror på arvsanlag och att man inte vill ha hakpåse på utställningskaniner, stämmer det?
Ni är helt underbara som hjälper mig, känns som om jag snart är tillbaka i gängorna ;-)
#15 nu såg jag vad du menade!! Men om jag köper den buren och bygger till en gård, tar bort den stora dörren (möjligen sätter för ena gallret så att de kan ha en trygg plats) så att de kan springa ut som det vill borde det väl vara godkänt? I helhet blir buren 1,90*1,90*1,90*1,90 cm.
Nu blev det knasigt med måtten…B:1,90 cm D: 1,90cm L: 1,90 H: 1,60 cm.
#19 Man räknar 3 dimensioner, längd (även kallad bredd, djup och höjd🙂
Jodå, den buren blir godkänd för dem.
Ursäkta mig, läste ju tidigare i tråden att du skulle ha dem "inomhus", glömde helt enkelt bort mig, haha. Dagens onödiga kommentar🤐
På alla framlutande djur som kaniner är så ska man kunna känna skelettet. Ryggen ska ändå kännas rund att känna på. I länken finns bra beskriver hur hullet på en kanin ska kännas. Ignorera måtten och vikterna, för de gäller inte jättar och inte alla dvärgar heller.
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2880162
Nej, man vill inte ha hakpåse på utställningskaninerna då man vill visa dem i bästa kondition, och eftersom hakpåse kan vara ett tecken på fetma vill man inte ha dem. Dessutom är det inte godkänt i de allra flesta rasstandarderna.
#20 Jaa, jag vet! Lite för mycket matte för mig så jag snurrade till det, det jag menade med Längd skulle egentligen vara Höjd!! Sorry me, småbarnsmamma och fullspäckad dag idag, så blev de helt enkelt bara lite tokigt mitt i dagens kaos ;-)
Neej, jag har inte skrivit att de skulle bo inomhus, men däremot skrev jag i min första kommentar att buren skulle stå i vår gamla vedbod ;-)
Tack för länken, ska kika på den imorgon! Hur eller hur så måste hon ju gå ner i vikt, så det blir lite mindre mat framöver. Kände på hennes hakpåse idag när jag hade henne utanför buren, det är fett. :/
#21 Därför jag skrev "inomhus"🙂 (menade inom fyra väggar och under tak med det).
Är det OK att använda havrehalm över spånet? Eller vilken halm ska jag använda?
#23 Jadå, havrehalm färgar dock av sig på tassarna, så de blir lite gulare😉
Är kaninen kantig över ryggen/rumpan så behövs det mycket & bra hö. Det brukar hjälpa. Vissa kaniner är kantiga pga "gener", så då går det inte att göra så mycket åt. Men ett bra hö gör det oftast bättre iallafall.
#24 Så bra, blev lite nervös över att "gula tassar" i kaninvärlden betydde ngt allvarligt. Skönt det inte gjorde det =) Har beställt ett tiotal balar nämligen!!
#25 Jag förstår inte på vilken fråga du svarar?