Vill ha tips och råd!
Hej!
Ska hämta min efterlängtade lilla kanin imorgon.
Innan vi hämtar henne så ska vi köpa alla tillbehör.
Så jag undrar några saker då det var ett par år sedan jag hade kanin.
1. Finns det någon bra pellets att köpa på granngården? Har för mig att jag läst om det förut, och i så fall vad heter den?
2. Är det bra att kastrera honan? Har hört att hon blir lugnare, mysigare, mindre temperamentsfull, och inte skendräktig? samt så kan hon inte få livmoderinflammation.
3. Om man inte har vildkaniner i sin del av sverige (men harar dock) är det värt att vaccinera?
4. Är era kaniner försäkrade? isf i vilket bolag och hur mycket kostar det.
tacksam för svar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Är denna pellets bra?
http://www.granngarden.se/product/carrier-kanin-marsvin-10-kg
Och hur hittar man bra hö? Har inte tillgång att köpa från något stall eller liknande, kanske från skolan möjligtvis men då blir det inte förrän på måndag och behöver ju backup hö tills dess 😮
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det finns hö på granngården också, brukar stå inplastade småbalar vid hästfodret. I princip allt du behöver för en kanin finns på granngården, förutom inneburar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
1. Finns det någon bra pellets att köpa på granngården? Har för mig att jag läst om det förut, och i så fall vad heter den?
Nej, ingen som är riktigt bra i min mening. Lottie morot och äpple och stampe är okej, de andra fodren har fungerat kasst på mina kaniner. (dvärgvädurar och tysk jättescheck)
2. Är det bra att kastrera honan? Har hört att hon blir lugnare, mysigare, mindre temperamentsfull, och inte skendräktig? samt så kan hon inte få livmoderinflammation.
Det är för/nackdelar där. Honan kan ju dö under narkosen också. Här skulle jag inte våga kastrera mina honor, veterinärerna har inte kastrerat många honkaniner här, det är en stor risk att ta i och med att man ska in i honan. Å andra sidan så har du de fördelar som du redan räknat upp.
3. Om man inte har vildkaniner i sin del av sverige (men harar dock) är det värt att vaccinera?
Var bor du? Här i Västerbotten är det inte värt att vaccinera tycker jag, om man inte rester mycket söderut.
Nej, jag sparar en slant varje månad i stället, just in case 🙂
Edit: såg att du bor i Norrköping. RVHD har spritt sig upp till Mälardalen så jag rekommenderar dig skarpt att vaccinera.
Ja rabbfor, de ända som funkat på mina och har haft de dem senaste 6 åren drygt. Har bara 2 kvar men hade drygt 25 st innan som tävlade aktivt i hoppning.
Om hon inte ska avlas på så ser jag inget problem i det.
Ja absolut.
Nej försäkrar inte kaniner utan bara större djuren som hundarna och hästen.
1. Har inte så bra koll på granngårdens utbud eftersom vi inte har det här i Laholm.
2. Jag skulle aldrig våga kastrera en hona. Vill inte göra ingrepp på friska kaniner eftersom de kan vara känsliga för narkos. Kan låta elak, men jag ser hellre att hon drabbas av livmodersinflammation än att hon dör frisk under ingreppet.
3. Det sägs att kaninpest finns mest på Gotland och i södra Sverige? Och just nu sprids pesten i Halmstad så de är ute och skjuter ihjäl till synes friska vildkaniner bara för att stoppa spridningen. Jag har aldrig vaccinerat men överväger detta nu då jag bara bor 2 mil ifrån Halmstad. Vi har dock varken vildkaniner eller harar i området men pesten sprid med blodsugande insekter och fåglar så det kan ju komma ifrån andra håll. Men lika så där, gillar inte att spruta i djur saker. Gillar inte själv heller att ta vaccinationer då jag inte vet hur det skadar i längden. Men pest på kaniner är inte kul så det är värt att tänka på. Hade en kompis som hade 7 kaniner, alla dog. Jag hade två vid samma tidpunkt men mina överlevde, vi bodde bara 10 min ifrån varandra. Varken hennes eller mina var vaccinerade.
4. Nej, men överväger även detta nu. Har kollat på både Agria och Sveland och priset är det samma. Dock verkar det som om du bara kan betala för helår eller halvår på sveland? Vilket i och för sig inte gör så mycket ifall man bara har en kanin. Jag har 4 så det skulle bli lite jobbigare för mig så jag tänker teckna i Agria där man kan betala månadsvis. Tror det var 31 kronor. Då betalar du bara självrisken på 700 kr och sedan 25%. Försäkringar är alltid bra att ha och 31 kr/månaden är ingenting!
http://pillasddv.weebly.com/
#1 Jag tycker inte att carrier är bra. Men vissa tycker det, andra inte.
Sådär innehåll.
--------------------
Handlar aldrig på granngården så vet tyvärr inte
**2. Är det bra att kastrera honan? Har hört att hon blir lugnare, mysigare, mindre temperamentsfull, och inte skendräktig? samt så kan hon inte få livmoderinflammation.
**Ja att kastrera är fördel. Hon kan bli lugnare, mysigare och mindre temperamentsfull men inga garantier. Men ja däremot kan hon inte bli skendräktig? eller få livmoderinflammation eller livmodercancer
**3. Om man inte har vildkaniner i sin del av sverige (men harar dock) är det värt att vaccinera?
**Om man reser en del osv är det bra ja.
**4. Är era kaniner försäkrade? isf i vilket bolag och hur mycket kostar det.
**Nej mina är inte det. Sparar undan, lönar sig inte i längden för mig att försäkra alla 6 kaninerna, och Agria vägrar jag (de har grupprabatt, har inte Sveland)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag handlar inte pellets på Granngården, dock lite burtillbehör inköps då och då. Jag köper pellets på en onlinebutik, Oxbow Essentials Adult Rabbit Food, heter den. Kan jag varmt rekommendera, jag köper härifrån http://vetzoo.se/essentials-adult-rabbit-food
**2. Är det bra att kastrera honan? Har hört att hon blir lugnare, mysigare, mindre temperamentsfull, och inte skendräktig? samt så kan hon inte få livmoderinflammation.
**Ska du ha honan tillsammans med andra kaniner är det en fördel att kastrera då hon inte drivs av sina hormoner på samma sätt vilket underlättar enormt.
Honor kan, som tidigare nämnts, få en del problem med livmodern. Personligen har jag pratat med många och läst om riskerna med livmoderrelaterade sjukdomar så det kändes värt att kastrera vår hona för att minimera riskerna.
Generellt blir många kastrerade honor lugnare i temperamentet, men det är ingen garanti. Det är olika beroende på hur din kanin är. Dock ser jag att när de drivs så pass av sina hormoner, som vår Ellie gjorde, blir det stress både för henne och oss så det är värt att ta hand om.
**3. Om man inte har vildkaniner i sin del av sverige (men harar dock) är det värt att vaccinera?
**Som tidigare nämnts, ska du resa och dylikt är det värt att vaccinera.
**4. Är era kaniner försäkrade? isf i vilket bolag och hur mycket kostar det.
**Våra kaniner är försäkrade genom Agria. Vi betalar 900 kronor/år för dem båda. I försäkringen ingår både veterinärkostnader samt receptbelagd medicin.
Tack så jätte mycket för alla svar! Ska fundera vidare på kastrering när honan blir äldre, vi har en riktigt bra veterinär här som dessutom jobbar på min skola som känns pålitlig för såna riskfyllda ingrepp. Vaccination ska jag även fundera vidare på, reser knappt något kaninen ska dessutom bo inne, dock vara ute på sommaren och jag ska ta in grenar m.m från skogen så det lutar nog åt vaccination, vill ju inte riskera något.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund