Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7537 ggr
diamantsorg
3

Kanin som kräks?

Kan kaniner kräkas? Har alltid hört att dom inte kan göra det. Men idag hände det något, jag hade Fluffan ute som vanligt när hon plötsligt började göra konstiga ljud. Jag blev ju såklart orolig och lyfte upp henne, precis då började hon typ 'kräkas'. Hon spottade och hostade ut massvis med slem och spott och kunde knappt andas. Jag visste inte vad jag skulle göra, jag trodde att hon skulle dö. Men efter att ha hållt på och fått upp massvis med spott och slem, så att både hon och mina byxor var hur kladdiga som helst, slutade hon plötsligt och verkade äntligen kunna andas. 

Hon satt och flämtade och darrade, men hon hade slutat få upp massvis med slem. Så jag tog snabbt in henne i buren och började att klappa henne, för en gångs skull verkade hon tycka det var mysigt. Hon knapprade i alla fall nöjt med tänderna, och så fort jag slutade klappa på henne reste hon sig upp där hon lagt sig och följde efter min hand. Och när jag tänkte stänga buren och gå därifrån började hon pipa och slutade inte förrens jag kom tillbaka och fortsatte klappa henne. Hon var troligtvis ännu räddare än vad jag var när detta hände..

Och när jag tänker efter märkte jag redan tidigare att något var fel, så fort jag släppt ner henne på soffan ville hon inte ta emot pellets av mig. Och när hon inte vill ha pellets är något allvarligt fel, hehe.

Men, har ni någonsin hört talas om detta tidigare? Vet ni vad det kan bero på?

fossingen
2

Säkert satt något i halsen. De kräks inte från magsäcken, utan måste varit i strupen. Du borde åka till veterinären, att kaninen piper är ännu konstigare, de ska inte pipa vanligt, den har kanske fått foderstrupsförstoppning. Vad ger du för mat och hur mår kaninen nu?

Trasdockaa
2

Det låter som om hon har lunginflammation och fått upp vätska från lungorna. Jag har sett det vid ett tillfälle tidigare. Jag trodde även jag att det kom från munnen först, men sedan andra gången såg jag tydligt att det egentligen kom från nosen. Eftersom de bara kan andas genom nosen är det en ren paniksituation för kaninen och det hela blir väldigt hastigt. Har du sett om kaninen på något sätt visat symptom på lunginflammation tidigare? Nossekret, nysningar, tyngre eller mer ansträngd andning?

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

diamantsorg
0

#1 Hon har slutat pipa, men hon ligger utmattat och sover just nu. I mat väg ger jag henne fri tillgång till hö och ca en halv-en hel deciliter pellets, morötter och äpplen får hon 1-2 gånger i månaden.

#2 Det kan ha kommit från nosen, hon var ganska kladdig där också. Och hon har nyst flera gånger, men det var ett tag sedan sist. Och vad gäller hennes andning har den aldrig varit ansträngd, men den har varit tyngre då och då :/ Fast jag tror/hoppas mest att det beror på att hon är varm. Hon har en ganska rejäl teddy päls.

Trasdockaa
1

#3 Det låter absolut som du bör ta dig till veterinär och utreda om det är lunginflammation hon har (eller vad annat som är fel). Jag förlorade två kaniner i lunginflammation när jag var yngre och saknade kunskap om att lägga ihop de olika symptomen, och att se dem i huvud taget, och det är fruktansvärt hemskt. Om det upptäcks i tid går det att bota med antibiotika, men tyvärr upptäcker man det ofta för sent. Jag hoppas att allt går så bra som möjligt för dig!

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

diamantsorg
2

Kommer definitivt ta henne till veterinären så fort som möjligt, men det är inte förrens på måndag… Och samma dag så ska jag iväg till Stockholm (Bor i Malmö) D: Min mamma får ta henne dit, men känns hemskt att jag inte kan följa med…