Nu väntas ungar om en månad
Jaha, då blev det visst lite ändrade planer i min kullplanering. Visslas PARNING skjuts upp till Augusti och Kajsas PARNING gjordes redan idag istället för i början av Juli. Sedan blir det även en extra kull hos Sockerdricka.
Men jag valde idag att para Sockerdricka, detta blir då min sista kelkull. Hon har varit skendräktig? och byggt bo, samt brunstat, konstant i 2 månader nu och jag ser själv på henne att hon mår dåligt av det. Kastrering är dock inget som blir aktuellt förrän i höst då jag inte har de pengarna just nu och de pengar jag har skall läggas på annat som kaninerna behöver, samt sparpengarna vill jag ha kvar ifall man behöver åka in akut till veterinären.
Så idag valde jag att sätta ihop Sockerdricka och Viggo. Det blev 3 lyckade parningar.
Syftet med kullen är att få fram trevliga kaniner för kel, jag skall även behålla någon åt hoppning.
Den andra parningen blev mellan Kajsa och Neo. Båda lejonhuvade dvärgvädurar. Det var tänkt att Kajsa skulle ha två täta kullar och sedan få långvila. Så hon skulle paras nästa månad, men jag valde att ta det idag istället.
Honan är i bra kondition, fint hull och pigg. Så hon orkar med en kull till.
Syftet med kullen är att få fram ungar till utställning och Avel.
Så nu är det bara och vänta en månad och se vad som ploppar ut. Det är första gången jag parar två honor samtidigt, så det skall bli kul att få ha två kullar samtidigt. Om parningarna nu tog då.
Kände bara för att skriva av mig. :)
Hälsningar Amanda och kaninerna

Oj vilka sen parningar, har funderat på en till kull, men tycker det är för sent nu, eftersom man då inte har leveransklara ungar förrän i början av september och då är det inte nån efterfrågan på kaninungar och vill inte riskera att stå där med en massa ungar som inte blir sålda.
1# Jag har dock aldrig haft problem att sälja ungar och jag har även plats att ha kvar alla ifall det är svårsålt. Även om båda honorna får 10 ungar och alla är hanar. Så därför har jag inga problem att ta kullar året om, får man inte sålt så stannar de helt enkelt. 🙂

Har väl inte heller haft problem med att få sålt kaninungar, men det är ju betydligt svårare på hösten än på sommaren, nån sen kull går väl alltid att få sålt, men tycker dessutom att efterfrågan på kaninungar i år är mycket mindre än vad det brukar vara. Har nu en kull med bara hanar (6 st) och så vill dom flesta ha honor. Men nog kommer dom att bli sålda, är inte det minsta orolig för det, sommaren har ju knappt ens börjat, men vågar nog inte ta nån fler kull.
3# Ja, i år känns det som ett ganska otursår. Men än så länge har ungarna knappt fötts innan de blivit tingade. Så det jobbiga lär väl ännu komma.
Jag upplever att här på Gotland är det dock svårsålt på sommaren för det är då ALLA har ungar och de som vill köpa få sina ungar rätt snabbt och sedan är det inga köpare kvar.

#4 Här i Norrbotten är det helt omöjligt att sälja kaninungar på annan tid än vår/sommar från maj-augusti, möjligen kan det gå att sälja några enstaka ungar i september, men resten av året är det ingen efterfrågan alls. Hade vi haft lite fler honor så hade vi nog inte haft några ungar kvar otingade, men konstigt år i år, av 19 födda ungar är det bara 7 honor, så har fått säga nej till massor som velat ha honor och även såna som sen länge stått på kö för honor.
5# Detta verkar vara ett hanår. Många som haft problem att få honorna dräktiga, kullar som dör, bara hanar, osv, osv. 2013 är nog ett otursår :/
Bara en fråga; varför vill fler ha honor? Jag tycker det borde vara enklare med hanar som inte brunstar, blir skendräktiga osv.
#7 Sällskap spelar det ju inte så stor roll :) Men om man bedriver Avel så är oftast honorna mer populära eftersom att man i regel har mer avelshonor än hanar.
Sen tror jag också att man med sällskapskaniner vill ha honor för att man är rädd att hanarna skvätter m.m.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#8 I avelssyfte förstår jag, men tror att mycket de gånger som köparna vill ha kaninen snabbt (dvs innan 8 veckor) endast vill ha till sällskap. Kanske låter partisk, men är kaninen endast till för sällskap då bör ju kastrering inte vara ett stort problem, det bör ju göras på honan iallafall ändå. Knepigt det där…
#9 Absolut, håller med dig :) har faktiskt ingen aning varför det blivit så!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

#7 Ja det är ofta för att man vill ha två och då är två systrar det enklaste alternativet, men har även hört skäl som att hanar luktar mer, fast i fjol tror jag nog det var större efterfrågan på hanar här hos oss, så det är ju lite olika.
#11 Ja, ska man ha två ja, men ändå. Menar du att hanars kiss luktar mer eller hela dem?
Jag förstår inte heller varför många hellre vill ha honor, i avelssyfte kan jag förstå att honorna är mer populära. Men i sällskapssyfte tycker jag att hanar passar bättre, de flesta hanar blir mycket gosigare än de flesta honorna.
#13 Precis vad jag också tycker!

#12 Nej det är inte jag som menar det, men det är ett vanligt argument till varför en del inte vill ha hanar. Vi har ju våra ute så det spelar ju ingen roll, men har haft hanar inne ibland och vet inte om jag tycker dom luktar nåt speciellt. Däremot kan det ju bli jobbigt med hanar som skvätter kiss om man ska ha dom inne.
#15 Jaha, då förstår jag 🙂 Men jag har haft min både inne och ute, kastrerad dock men då luktar han ingenting som skulle vara ett argument till att honor är bättre till sällskap…
Nä, men det är ett val man gör, bara det att jag personligen föreslår hanar som sällskap (om man ska ha en dvs)