Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 301 ggr
nellsve
0

Kull och kaninungar

Hej!

Har lite frågor och funderingar om kullar och kaninungar.

1.Hur mycket ger du ungarna + mamman mat om dagen? (om du t.ex har en hona med 5 ungar, av rasen dvärgvädur.)

2.Vad gör du om t.ex en av ungarna verkar vara sjuk eller är mycket mindre än dom andra ungarna?

3.Ger ni fortfarande pellets eller börjar nu med t.ex bara grönsaker eller något anna?. 4.Eller fortsätter ni som vanligt?

Tacksam för svar!

PS:

Jag kanske kommer fråga och funder lite mer som jag inte kommer på i nuläget som jag senare lägger ut i kommentarerna. Nu får också fråga saker i kommentera som jag eller någon annan kan svara på. 😃

Hälsningar NellieHjärta

Mannez
0

1. Jag föder då upp lejonhuvad dvärgvädur, men för mig när det gäller alla dvärgraser så får honan 1 dl och ungarna ½ dl var. Så om man nu har en hona med 5 ungar av rasen dvärgvädur så får de 3 och ½ dl pellets.

2. Ungarna som är små och smala när de föds brukar jag hjälpa dem att dia lite extra på mamman. Sjuka ungar tas till veterinär. Är en unge mindre än de andra även om de är kanske 5 veckor så brukar jag inte oroa mig, den kanske kommer fortsätta vara liten i storlek och så länge den äter, är pigg osv så är det ingen fara.

3 och 4. Pellets får ungarna hela tiden och när de är 3-4 veckor börjar jag väääääldigt försiktigt introducera grönsaker, frukt och gräs. Men såklart extremt försiktigt.

Hälsningar Amanda och kaninerna