Tonårsperiod vid 2 månaders ålder???
Min Hermelin kanin är 2 månader gammal, och när han är ute och rör på sig i lägenheten så drar han i kläder, naffsar i mattes kläder och på mattes armar& på andra delar av kroppen har det med tonårsperiod att göra eller att han är könsmogen? Jag säger "nej" och flyttar kaninen åt sidan, finns det något annat sätt man kan göra? Och han brukar komma tillbaks och gör samma sak igen. Tacksam för svar :-)
Det låter som en busig och nyfiken kanin.
Den sk "tonåren", brukar komma senare, när hormonerna "rör till det" i kroppen, med ev brunst, könsmognad och mycket annat 🙂
Jag hade personligen inte sagt något utan bara tagit undan kaninen. Och inte titta på kaninen. Så gjorde jag när Viola var yngre och höll på för att få uppmärksamhet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för ditt svar, okej då ska jag flytta på kaninen och inte säga ngt;-)
Tänkte på det, om hon är 2 månader gammal, har du precis fått hem henne ju (om du inte fött upp henne), och då känner ni ju inte varandra så bra ännu :)
Fick hem kanin ungen den 18:e maj, och det är snart en månad sedan han flyttade till mig :)
#4 Men då är hon ju tagen för tidigt för mamman i så fall om hon är 8 veckor nu 😕
Ja född 5:e april, uppfödaren sa att h-n måste bli av med dem pga platsbrist…
#6 Skulle inte kalla den personen för seriösuppfödare, ärligt talat. För som uppfödare måste man ha plats, om man tar kull, men då var kaninen 6 veckor när du köpte den, om du köpte den 18 maj, vilket är lagligt men tja inte sådär lämpligt. Men bättre än 4 veckor, som man kunde tro att du menade när man läser ovan 🙂
Då är det 10 veckor nu i så fall.
Men testa det, att bara ta undan kaninen, inte titta eller säga något. Och slutar itne kaninen efter några gånger, så gå därifrån eller ta in kaninen i buren igen. Fungerade på våran i alla fall. Lycka till!
Javisst, ska göra som du skriver att ta undan kaninen och inte titta/säga något :-)