Försäkring
Har ni era kaniner försäkrade? De flesta har ju sina hundar och katter försäkrade men är det vanligt med kaniner? :)
Nej har inte mina kaniner försäkrade.
Sparar undan pengar istället Kommer ej göra stora operationer på mina kaniner, "utsätter" dem ej för det. Älskar verkligen mina kaniner, så det är det bästa för mina kainer enligt mig. De får den vård de behöver ändå. Jag hade inte tjänat på att försäkra 6 st kaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har ingen försäkring till våra djur.
Imorgon åker vi till veterinären som sen kommen kostar kring 3500,-
Brownie ( Hermelin hane ) får bortopererad sitt öga.
Det hade ingen försäkring täckt då han är 7 år.
Samma med tänder, det är oftas utesluten efter ett antal år.
Tycker som Frida, narkos är väldigt svårt för kaniner och det är inte alla som överlever det. Det är väldigt tufft för en liten kanins kropp att klara det och det är verkligen inte rätt mot individen.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Välja en Veterinär med gasnakos, det är mycket skonande jämförd med vanlig nakos.☝️
#4 Inte bara att "välja" 🙂 Häromkring finns det inte många bra kaninveterinärer.
Vet inte vad dem har där jag går. Men är inte bara vilken sorts narkos det är utan mycket annat med
Jag välja,
har de inte det jag önskar eller behandla de på ett sätt jag inte tycker om då åka jag till nån annan.
T.ex. Katten behandlas alltid i Gtb och vi bor i Jönköping så det är några mil 🙂
Men han i Gtb är attans bra och ingen katt var stressad, tvätt om känns som hemma.
Brownie ska resa 5 mil imorgon nästan ett hopp jämförd med Gtb 😃
👋
#6 Vissa har inte råd att åka så långt. Färden kostar ju också.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#6 "jag välja"?
Alla kan inte åka till någon annan t.ex av olika anledningar. Och det viktigaste är att veterinären är kunnig, och vet vad den gör. Och att man trivs även med veterinären.
Tyvärr.
Och tyvärr är det så att inte alla veterinärer har erfarenhet med kaniner 😕
#9 Nej så är det tyvärr. Jag har en jag litar på, 3 mil bort.
Sedan vet jag inte annars vem jag skulle åka till, inom rimlig sträcka som kan kanin. Alltså som jag kan lita på.
Inte testat alla men är nöjd där jag är nu så.
Nej, lägger undan pengar och kommer ändå inte utsätta dem för stora operationer eller liknade. Skulle inte vara lönsamt att försäkra alla djuren.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ja eftersom de är två och man vet aldrig när en kanin blir sjuk jag tycker det är bäst att ha dem försäkrad oavsett .
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Ja jag har försäkring o skulle abslut inte vilja ha det annorlunda. Rekommenderar detsamma. Om man inte själv är erfaren kaninägare som är van att lösa olika akuta situationer med kaniner och har olika första hjälpen hemma så tycker jag det är ännu viktigare. Det är så lätt hänt att kaninen får något magstopp eller annat o då kan det vara bråttom att komma till veterinär om man inte själv får igång dem.
Dessutom blir det allra enklaste lilla lätt upp mot 1500-4000, sådant som är enkelt att bota. O då känns det rätt skönt att ha försäkring.
#13 Man får kolla upp med vad försäkringen tar och inte tar.
Blir dyrt för mig om jag skulle försäkra 6 kaniner, då jag skulle ha Sveland i så fall och inte Agria. Vet inte Sveland har grupprabatt.
Så jag tjänar i längden på att spara undan tror jag 🙂
Men som du säger, är man oerfaren på kaninsjukdomar osv, och nybörjare överlag är det ju att rekommendera, ja 🙂
#6 Men gaaaah, tänk dig för människa.
Jag bor uppe vid finska gränsen. Ska jag sätta mig och åka till Stockholm (220 mil tor) eller Göteborg (300 mil tor) om jag får en sjuk kanin? Den lär hinna dö innan jag är framme, eller iaf lida oerhört mycket av transporten…
Eller jag ska kanske inte få ha djur alls eftersom jag inte har en bra kaninvett i närheten?
Alla har inte lika bra förutsättningar att välja som du.
Vi har inte försäkring utan har pengar undanlagda.
Men då har vi en frisk ras och kan avliva själv också. De flesta sjukdomar jag kan komma på (obs komma på finns ju fler) är det nog bästa om kaninerna får komma till de stora betesmarkerna i himlen istället för att plågas med turer till vet
edit: möjligen att mans kulle kunna försäkra avelsdjuren den dagen vi får hem getterna då kanske vi kan ha dom på "samma" lantdjursförsäkring. Då kanske man kan tjäna på det.
l'm back
#2 Oj va billigt… 3500 för att operera bort ett öga utan försäkring?
Vi fick betala ca 7-8000 för en sån operation… Men vi fick ju tillbaka det mesta på försäkringen iofs.
Jag har försäkring :) kostar typ 300kr per år och det är ju ingen summa direkt och då är vi skyddade liksom :) Lika bra tycker jag!
Mvh Hela stora familjen <3
visst få du ha kanin, och vart du åka är ju upp till dig.
Klart är det ekonomin som räknas.
Och bor man så att det tar långt tid till vet. hoppas jag att man har bra kundskap om kaniner att man kan fixa det mesta själv.
Ingen av mina djur fick lida någon gång då jag har min fösta hjälp låda hemma 🙂
Fick lära mig mycket av en vän som är vet., som är jag tacksam för.
Beror kanske på att de redan fick en massa pengar av oss. 😉
---
Och sen : jag är inte rik och jag är den ende i familjen som har jobb.
men våra djur står längst upp i listan så vi prioritera helt enkelt.
#19 Vem menar du? Du skrev till dig själv 😉
Jag har försäkring till min kanin. Jag har Agria men funderar på att byta till Sveland när bindningstiden gått ut.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
😃
Så kan det vara och så får det förbli.
har ingen lust att bråka här.
🙂
har en toppen dag 😎
Är det någon som vet vad självrisken brukar ligga på? Grund samt rörlig.
Har inte mina försäkrade och kommer aldrig ha det. Kommer inte heller operera mer än ifall de skulle vara en kastrering.
#23 Jag har försäkring i Sveland, där är självrisken 600 kr och rörliga 20 %.
#23 självrisken ligger på ca 700 tror jag och sen 25% på resten… (hos Agria)
#2 Kan inte läsa i några villkor att det inte skulle ingå en sådan operation, varför inte? Så länge det krävs för kaninens välmående så måste väl försäkringen täcka? Eller?
#27 Hon har ingen försäkring på kaninen ju 🙂
Men viss del ingår tänderna i försäkringen, beror på vad det är.
Jag skulle vilja ha försäkring till min men det finns inte försäkringar för kaniner i Finland (inte vad jag har kunnat hitta) :(
#28 Nej men hon skriver att hennes kanin ska få ett öga bortopererat och att det ändå inte skulle täckas av försäkringen då han är 7 år. Var det jag menade att jag inte kan läsa mig till🙂
#30 Jag som läste för snabbt 😛
På min kanin täckte försäkringen att operera bort ögat och fixa tänder. Vi har dock uppnått maxbelopp nu å får inte ut på försäkringen igen förrän i oktober/november
Skulle gärna försäkra våra kaniner, men i längden funkar det inte att försäkra 19 kaniner m. endast ett studiebidrag som inkomst.
Sätter dock alltid av ett par hundra i månaden på ett sparkonto så jag har någon form av buffert.
Du kan ju försäkra en och säger att det är detta om en annan blir sjuk
🤐
#34 Går ju inte. Man registrerar ju ras, kön osv.
Då gäller det att ha väldigt lika kaniner, av samma ras, färg & kön då 😉
#35 Jo om du har samma färger och kön så får det.
Hej Ninni! Hoppas allt e bra! Nej, har inte mina kaniner försäkrade, har däremot pengar undanlaggda ifall ifall (:
#36 Precis vad som står i #35 med.
eller så har man en smart doc.
🤐
#39 Smart doc?
Listig veterinär 😉
#38 Det stod där inte när jag kommenterade =)
#42 Jag ändrade direkt efter jag hade postat det, i så fall började du skriva innan det "publiserats" så att säga 🙂