Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1774 ggr
Zabbio
3

(X) Hur bor era ungkaniner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur håller ni era ungkaniner? :)

Jag satte X i rubriken eftersom jag tror att tråden kan bli känslig för en del.

Hur gör ni? Bor de i egna burar? Två eller tre i samma bur? I Grupp i Hage? Går de kvar hos mamman, hur länge?

Hittils, får jag väl säga för det är bara en kull än så länge, får mina gå hos mamman i huvudkolonin tills de är 10 veckor. Sen flyttas de ut i uteburar där de får växa upp honor för sig och hanar för sig. Skulle hanarna bråka får jag dela på dem men hittils har det gått bra. 

Jag håller på att bygga en ny utebur som jag tänkte ha honorna i, så får hanarna dela på de två  mindre burarna som jag använder nu. Även om burarna är lite mindre så försöker jag göra dem intressanta med lite stockar osv.

Bilden visar mina tre hanar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
1

Hitills har vi haft dom i ganska stora burar till dom blir sålda eller så (första alla, sen delar vi upp i honor/hanar sen så har de flesta åkt vidare på ett eller annat sätt)

men jag funderar på koloni till ungdjuren

l'm back

MirakelBetty
0

#1 Clever, höll lite andan när jag såg att du hade kommenterat. Trodde att det skulle bli nytt krig igen nu. Men det där tycker jag f-n att folk omöjligt kan ta som stötande :)

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Zabbio
0

#1 Hur länge brukar de få gå kvar? Är det alla hanar från  samma kull i en bur, och alla honor i en annan, eller blandar du kullar också? :)

Jag röstar så klart för koloni ;)

[Sussi_63]
0

#1 Hahaha.. du är ju komisk! ;) Blev ju mer nyfiken nu när (X) ploppade upp i rubriken. 

Snyggt boende de har dina kaniner! Vill också fixa till det lite men vet inte riktigt hur ännu. Mina är inomhus. Iofs unga ännu. Hanen ska vi kastrera på fredag eller nästa vecka då han är 6 månader. Efter det så kanske de kan vara i en stor utegård tillsammans.

tlover
0

#2 och #4 nu är jag förvirrad? menar ni inte #0? 🤔

#3 Vi har kommit fram till att "avla av sig som kaniner" inte stämmer då vi bara har fått till två kullar (inte medräknat den vi har nu men dom är bara ca 3 veckor) men vi har inte blandat kullar. Dom flesta av ungarna flyttade däremot väldigt snabbt så vi hade inte så stora platsproblem efter att vi hade byggt dom nya burarna (som var stora nog att delas av och ändå var giltig för gotlandskanin) det vara bara två honor som bodde ihop nån längre tid.

l'm back

Zabbio
0

Ang. rubriken; jag tänker att med den rubriken och första inlägget lite hänsynsfullt så kan diskussionen i själva tråden bli lite friare - klickar man in och ser vad det handlar om hinner man klicka ut igen innan man läser längre ner. Jag misstänker att slaktålder osv kommer ploppa upp ;)

#4 Tack :) Lite stock och sten brukar vara uppskattat. Min huvudkoloni är inne i ett stall, så där har jag bara lagt in stockar, nån stubbe och lite sten på halmen. Och bolådorna. Är himla nyfiken på var Kummin lägger sina ungar, hon har gjort tre bon hittils på olika ställen.. trodde först hon var skendräktig? men så kände jag lite sparkar i magen på henne :P

#5 Ah, du har också upptäckt det? :P Jag är ruskigt glad att mina börjat yngla av sig igen, ett tag trodde jag att där  var nåt fel på dem..

Nej, har man plats behöver man ju inte tränga ihop dem :)

MirakelBetty
1

#5 "(första alla, sen delar vi upp i honor/hanar sen så har de flesta åkt vidare på ett eller annat sätt)" 

Tyckte det var lite snyggt formulerat!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

[Sussi_63]
0

#5 eh… jaa! Det var #0 jag menade. :) är inte så van med detta sätt att skriva. hehe.. sorry! 🤦‍♂️

#6 Så spännande, då har du snart småttingar där då! Behöver du ha honan i eget boende eller kan hon gå ihop med andra honor när hon fött sina småttingar?

Zabbio
1

#8 faktum är att jag fick småttingar idag! :D 5 små pälsbollar..eller nakna bollar..  Trodde hon skulle gå lite längre, det är bara dag 30 (kollade mitt schema för säkerhetsskull). Men jag  klagar inte :P

Honorna går ihop även under dräktighet och födsel :) Jag har några olika platser de kan välja som bo, senast födde de samtidigt och samsades om ett bo, det gick bra. Men numera parar jag dem inte samtidigt eftersom jag vill veta vem som är mor till vem. Denna gången har Kyndel valt en av delarna i ''tunneln'' och Kummin valde en  gammal plastback som är intryckt i en hylla. Praktiskt för mig, bara att dra ut ;) Hon hade kunnat välja den andra delen av tunneln, i en ihålig stock eller under hörnboet.

Fem småttingar!

Kyndel säger hej när Kummin matar. (eller om hon bara kollar vilken oreda jag ställt till när jag räknade dem)

Och Kyndels ungar som just öppnat ögonen fick nytt strö i sitt bo, det gamla började bli väl äckligt.

Mickis1994
0

#6 Då är jag lite nyfiken allt. När slaktar man en kanin? För köttet skull då? 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
0

#10 det beror på Vilken ras? man har m.m.

l'm back

Mickis1994
0

#11 Okej :)

Mvh Michaela Glansk.

Zabbio
1

#10 vid 3kg vikt brukar man säga. Eller 2.5 i vissa länder. Jag gissar att mina hinner bli ca 6 månader. Den största just nu väger 1700g och är 12 veckor.

[Jawa´s]
0

#10 helst innan kaniner börjar fälla för att inte få massa hår i vägen. Vanligast är slakt strax innan 3kg/6mån precis som #13 skriver =)

[Jawa´s]
1

Ser jättemysigt ut med koloni! Blir så här hemma den dan jag kan ha fler kaniner igen (precis fått sälja av och nöja mig med 1 sällskaps kanin då vi väntar barn här hemma och bor i lägenhet).
Hade en hona + kastrerad hane innan där honan fick ungar medan hennes sambo bodde kvar, det gick hur bra som helst så jag tycker verkligen att det är kanon att kunna ha kaniner ihop så långt det är möjligt även under kull.

Mickis1994
1

Tack för svaren. Väldigt intressant! 😃

Mvh Michaela Glansk.

Alone
1

Mina går ihop, delas efter 8-10 veckor beroende på hur dom utvecklas, ras mm. Så mina går i en stor box ihop satta, både hanar och honor :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken