Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1467 ggr
[Ebidda98]
0

Skaffa en till kanin - vilken ras?

Hej!

Kommer förmodligen skaffa en till liten kanin, Vilken ras? tycker ni?
Vilka egenskaper har rasen i stort? 

Har ni några tips? när man har två? 😃

Fridaaaa
0

Beror på hur stor ras du har möjlighet att ha, om den ska gå med den du redan har ect 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[körsbärsblomma]
0

du kan tex köpa en lejonhuvad dvärgvädur

[Ebidda98]
0

#1 Den kommer få en egen bur då jag tycker att buren jag har oavsett storlek på kaninen blir trång för två.

Skulle gära vilja att han/hon fungerar med min hane Melker. Han är lugn, snäll och älskar att kela (ingen vilde alltså..) 😉

Har inget emot om den nya kaninen är lite hoppig och aktiv :) Skulle vara kul men inget krav!

Storlek - dvärg eller "mellan" tror jag…

Klara.b
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hollis, jag tror det passar. 

Det är en "mellan" ras, jätte snälla! 

En sak att säga, är att de (flesta) är väääldigt aktiva och hoppning brukar vara roligt.

Jag har en hollis, han är jätte snäll, aktiv, gillar och hoppa små hinder x) 

Dessutom har de väldigt cool teckning :)

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[Ebidda98]
0

#2 Har funderat på dem lite, men vilka egenskaper har de flesta då? Har en lurvig kille hemma :)

#4 Supersöt, och ja, fin teckning! Låter kul, funderar lite på att hoppa så den kanske passar 😃

Mannez
0

Lejonhuvad dvärgvädur helt klar! Påminner extremt mycket om dvärgvädurars stabila temperament. Mina är otroligt sociala och kastar sig nästan på gallret när man kommer, lättlärda och älskar hoppning. Iallafall de 3 jag har är såhär, helt underbara. Även andra lejonhuvade dvärgvädurar som jag träffas har underbart temperament och personlighet.

Hälsningar Amanda och kaninerna

LeaHumlan
1

Lejonhuvade Kaniner är bara för mysiga! Har en renrasig lejonhuvad hon Kanin som bor inne, och hon är värkligen världens snällaste! Kommer alltid fram och hälsar när man går förbi och kan sitta timmar I famnen! Jag har provat hoppa lite hinder med henne vilket hon tycker är kul!

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Graden91
0

Teddyvädur om du tycker om pälsvård ;) helt underbart temperament! Har två st själv :) lejon är också en bra ras sån har jag också :)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

[Ebidda98]
0

Haha, blev nästan svårare nu! Finns så många mysiga raser :)

LeaHumlan
0

9: förstår det , inte lätt detdär :D

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

farvendal
1

Jag tipsar också om Holländare. De är kända för att vara väldigt sociala, lugna och snälla. Min hane är 50 % holländare och han har verkligen en holländares typiska egenskaper när det gäller personlighet :D Dessutom är de ju så underbart vackra!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Mi-rand-a]
0

dvärgvädur? holländare? Harar brukar väll också vara duktiga hoppare men nästan alla dvärgraser är hoppdugliga :)

[Ebidda98]
0

#11 Dom verkar mysiga :) Hur mycket väger de ungefär? :)

fsigge
1

dvärgvädur! De är som små kärleksklumpar. De är lite korta och kraftiga och jättegulliga! Bra hoppare och har väldigt lätt för att lära sig saker. Väldigt nyfikna och det ser väldigt roligt ut när de utforskar för de tar fram öronen i ögonhöjd ungefär som en tjur  och tar upp och ner huvudet. De har ett väldigt lungt temprament  och bara så gossiga ( som jag skrivit några gånger). Om de är lejonhuvade också så kan man göra massa roliga rosetter och sätta i pälsen mellan öronen. Om de är lejon så blir de ju mycket sötare! Har faktiskt bara haft en hermelin och alla andra var dvärgvädurer.

Frida

Dvärgvädur
0

Håller med #6! Lejonhuvad dvärgvädur är en helt underbar kanin med otroligt temprament! Dvärgvädurar är också bra på att hoppa. De finns i alla möjliga teckningar och färger. Har själv bara haft lejonhuvade och jag älskar de ❤️ #6 har rätt, de vill nästan alltid komma och hälsa när man går förbi än. Min kanin följde efter mig som en liten hund när jag gick förbi :)

Hoppas att du hittar en riktigt bra ras 😃

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Ebidda98]
0

Hjälp, hur ska man kunna bestämma sig? 😐 Man kanske kan utesluta några genom att kolla på sin egen personlighet? :)

Emelice1206
3

Dvärgvädur är kärlek rakt igenom, påminner ibland om hundar och så otroligt mysiga.

farvendal
0

#13 2,5-3 kg ungefär, lite mer i vissa fall. Söker du en lite mindre kanin än så tipsar jag om dvärgvädur. Också snälla och lugna oftast, (även om holländare har något speciellt på den punkten, speciellt nyfikenheten ^^)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Ebidda98]
0

Är nog sugen på en kanin med, vad säger man… "Vanlig päls"? :) Har en angora/hermelin nu ^^

Mickis1994
0

Holländsk kanin är något att rekommendera. Supervänliga, nyfikna, framåt och aktiva. Det är det aktiva draget som jag tycker inte finns på samma sätt hos Dvärgväduren och därför föredrar jag Holländaren :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Ebidda98]
0

Låter bra :) Nån som vet något om japaner?

Joie
0

Teddyvädur! Det ska jag skaffa😉. De är snälla, lugna och har mycket tillit. Men de behöver pälsvård så om du gillar det så verkar den perfekt!

Annars dvärgvädur eller lejonhuvad dvärgvädur. 🙂

Dvärgvädur
0

Dvärgvädur? De är ju korthåriga och jag vet en bra uppfödare som har tillsalu.

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Ninni_w]
0

Kan man hoppa med holländare? Har hört att man bara ska hoppa första året med jättekaniner, men den kanske inte räknas till jättekaniner? :-)

Fridaaaa
2

#24 Ja det kan man göra. Om kaninen gillar det.
Nej de tillhör "små kaniner" , jättekaniner är: fransk vädur, belgisk jätte och tysk jättescheck 🙂

Hoppa bara första året med jättekaniner? Jättekaniner bör inte hoppas med lika ofta eller lika högt. Och bör inte tränas lika tidigt, eftersom de utvecklas tidigare men man kan hoppa med en jättekanin mer än första året ^^,

lovemysack
0

Jag har riktiga hoppvädurar tillsalu här hemma som jag tro skulle passa bra!! :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[vigge_]
5

Jag tycker att HERMELIN är det absolut bästa valet. Hermeliner är så charmiga och deras öron är ögongodis (speciellt när dem är nyfikna) Gillar även deras naturliga "egenskaper" eller vad man ska säga, t.ex. att de är impulsiva och aktiva samt att en hermelin oftast utstrålar attityd :) Att gå ut med en hermelin är oslagbart (dem springer, rullar gör glädjeskutt m.m. (gör i alla fall min hermelin)) Och nej, hermeliner är INTE så "tjuriga"/"aggressiva" som alla säger Bild på min hermelin Snö

[RC1393]
0

#25 Tror du menar att jättar utvecklas långsammare och inte tidigare? 🙂 

Själv rekommenderar jag dvärgvädur starkt. Snällare och vänligare kaniner får man leta efter. Energin finns också i dem, särskilt i dem som är avlade för hoppning. De är även godkända i alla godkända teckningar och färger🙂

Fridaaaa
0

#28 Ja långsammare menade jag haha Blev lite fel där 😛

Pennybus
0

Dvärgvädur alt. Liten Rex. Jag har liten rex, kan bara säga att de är världens mysigaste kaniner, visst har de lite temprament men att de är så kärleksfulla och hoppglada väger upp. Pälsen är helt underbart mjuk också! Tan är en annan ras, jag har hoppat med mina och de hoppar över kompostgaller, så hoppa kan de! Dvärghare finns ju också men de har ju _temprament_ och kan vara lite "rädda" men oj..! vad de kan hoppa!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

FlutterShy
0

Liten Rex eller (Stor) Rex. Jag har själv en Rex hane, helt underbar. Snälla, trevliga och otroligt mysig päls!

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Summerdogs
0

Håller med #27 helt klart! Sen vill jag också lägga ett extra ord för hermelin som #27 tog upp! Jag har vart med flera hermeliner och har två stycken själv och dom är helt underbara och INTE sura arga. Sen är faktisk Hermelinen den rasen med störst personlighet! Detta märkte jag mycket om man jämför min förra dvv och min hermelin :)

Om jag skulle velat ha en helt ny ras som var extra aktiv och liten och så så skulle jag tagit dvärghare! KAn inte så mycket om dom men det är en himla charmig ras :3

valorous.kid
0

Hermelin!!!!!! Så söta! Har dessutom personlighet, min hermelin rullar runt ganska ofta och det är såå gulligt

[vigge_]
1

Bevis på attityd hos hermeliner, bilden förklarar allt

skuttis88
0

Jag har haft 4 Dvärgvädurar sammanlagt och de är hur mysiga och snälla som helst. De är så lugna och trevliga :) Jag rekommenderar att du skaffar en Dvärgvädur :)

MVH Celina

Summerdogs
0

Haha läste igenom tråden och jag tror jag fattade fel på de jag skrev innan xD Wooops