Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4817 ggr
sofia1992
0

Trycksår

Hejsan,

Jag har stött på ett nytt problem med min lilla Stampe. Idag såg jag att han har en liten hårlös fläck på ena baktassen (kunde inte se någon på den andra). Han hade inte något sår ännu. Jag googlade och kom fram till att det måste vara att trycksår. Jag har förstått att det måste bero på att han har för hårt i sin bur. Eftersom han är väldigt allergisk för damm så fick jag i vintras byta ut hans spån mot en matta med fleece utanpå. Hur mjukt bör underlaget vara för att förhindra att det förvärras? Kan jag smörja in den kala fläcken med något? Finns det chans att det börjar växa ut päls igen på den kala fläcken?

/Sofia

natha-mjau
0

Köp inotyol och smörj med 3 gånger per dag. Finns på apoteket. Bär honom 5-10 minuter så salvan hinner gå in i huden så han inte slickar bort det direkt.
Lägg en madrass under mattan om du absolut måste ha det, jag har dynor under min matta och sen strö o halm över.
min kanin har haft så sen november - 12 och hans päls har inte växt ut igen. sköter man bara om det ska det inte vara någon fara.

Här kan du läsa/se hur jag behandlade min kanin: http://bakomkaninmagazinet.blogg.se/2013/may/pododermatit.html

sofia1992
0

#1 Tack för svaret. Jag skall imorgon åka till apoteket och se om inotyol finns i Finland. Jag har nu satt en bäddmadrass och ett täcke under mattan så han har det mjukt. Bäst skulle det ju vara med ett tjockt lager spån och halm utanpå men han tål inte dammet. Läste artikeln om Jumjum, stackars liten :(.

natha-mjau
0

#2 gör så! Annars såg du dem andra salvorna i inlägget, apotekets vårdande fotkräm & aloe vera gel (ofarlig att slicka i sig), dem funkade också bra men inte lika effektivt som inotyol :)
Så för dig kanske det räcker med aloe vera, den gillade jag :) tog lång tid innan den torkade in i huden bara.

sofia1992
0

#3 Aloe vera har vi till och med hemma. 🙂

natha-mjau
0

#4 okej :) testa o smörj med det först då, ett par gånger om dagen. Bara så det inte blir torrt och irriterat

[Lina89]
0

Har du provat halm pellets? de har jag dåde till hästen och kaninerna. dammar inte alls :)

sofia1992
0

Har inte hört om det tidigare. Är de inte hårda? Jag hade träpellets (såna man använder för att värma upp hus med) en tid men han åt upp dem så jag bytte till fleece.

[Lina89]
0

man kan fukta de lätt så blir de lättare att krossa sönder de. behöver inte alls fuktas mycket, och de blir inte blöt sen för de sugs upp av pelletsen.

sofia1992
0

Vad kostar halmpellets ungefär? Fastnar det i kaninens päls? Skulle ju inte vilja ha ut så mycket i rummet när han hoppar in och ut ur buren.🙂

[Lina89]
0

jag får inte alls ut mycket när mina bollar är ute och hoppar :). på grangården kostar 13kg 69kr. Men de går inte alls åt mycket per gång när man mosat de och är mycket lätt att hålla rent med en kattsands spade. De bästa ströt jag någonsin haft :)

tesushie
0

min lille amai har sår på sina tassar men jag kan inte göra annant än smörja in för vad jag en har i buren så puttar han undan det eller äter upp det även det strö jag har nu -_-

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Zabbio
0

#11 Har du testat sand? Vanlig sandlådesand.

Eller fleecefilt fäst på en träplatta med stoppning under filten. (kan ju sätta vaxduk  mellan filt och stoppning så borde det fungera att tvätta ur utan att det blir genomblött).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Nevina
2

Trycksår är oftast väldigt svåra att bli av med när de väl öppnad sig och blivit sår. Det är viktigt att tvätta det och sedan smörja det ordentligt flera gånger om dagen så att det inte blir torrt. Använd gärna cirkulerande rörelser när du smörjer, det främjar blodcirkulationen, vilket hjälper läkningen.

Och se till att underlaget i buren är rent (för att minska risken för infektion) och mjukt (så kaninen inte kan riva eller skrapa upp såret på något). Tryckavlastning hjälper mycket, alltså se till att kaninen inte sitter/ligger/står på såret för mycket.

De ämnen som hjälper sårläkningsförmågan är:

Vitamin A. Finns i bla morot, kål, aprikos och spenat.                         Vitamin C. Finns i citrus, röd paprika, broccoli, grönkål, vitkål, nässlor, jordgubbar och persilja.                                                                    Zink. Finns i spenat, sparris, bönor & ärtor (baljväxter), frön och nötter.                                                                                       Järn. Finns i gröna ärtor, bruna bönor, spenat och torkad frukt.   Vatten. Finns i tex grönsaker och frukt (och förstås i vattenkranen).    Fett & Kolhydrater. Finns i pasta, potatis, bröd, grönsaker och frukt. Protein. Finns i tex vete, råg korn, havre, bulgur, ris och hirs (spannmål helt enkelt).

[Zobora]
0

#12 Sandlådesand i buren? Hur funkar det? Jag har googlat strömaterial till kanin som en tok, då jag inte gillar kutterspån (hostar) och inte heller halmen (känslan av halm på fingrarna är..obehaglig). Nu ska jag prova hampa hade jag tänkt och funderade på att ha en liten sandlåda med sandlådesand i på balkongen som berikning att gräva i till kaninerna när de vistas där. Men sand i buren? Nej nu får du gärna utveckla för nu blev jag nyfiken.

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På bauhaus kan man köpa 20 kg ren sandlådesand för 40 kr :) Det använder jag till min hamster! 

Har du testat stl strö? Det dammar ingenting och det är riven kartong :) stl-strö

Nevina
0

#15 Var kan man beställa StL-strö?

Frosstis
0

#16 Jag köpte de två sista balarna på granngården för de skulle ta ut det ur sortimentet i kungälv göteborg, men det kanske finns där du bor. Annars finns det på ex naturnära!

[Zobora]
0

#15 Tvättar man sanden eller byter man ut den hela tiden eller hur funkar det? Dammar det? Har man sand i hela lägenheten efteråt? Hur blir pälsen?🤔

Frosstis
0

#18 Ska väl försöka svara fastän jag inte haft det till kanin. Jag orkar aldrig tvätta sanden (koka den), men visst kan man göra det om man vill. Jag slänger bara sanden och lägger i nytt. Om du har en rumsren kanin kan du ju bara slänga det som är i toaletten eller så, och bara mocka ur all bajs och kiss som kommit utanför. Det dammar om man häller i det fort, men "lägger" du i det dammar det inte :) Efteråt dammar det ingenting. Ha typ en matta utanför buren, annars kommer du säkert få sand i hela lägenheten.

Har somsagt inte haft sand till kanin, men hamstrarnas pälsar blir lena och fina och det är ju deras "badkar" alltså där de tvättar sig. Så kaninernas pälsar borde också bli fina!

minaninar
0

För det första: Är det en liten rund fläck, som är stor som ett pepparkorn? Som är rosa o ser ut som en liten vårta nästan. Är det lika på båda tassarna? Ligger den dold under päls om man inte speciellt tittar efter den? I så fall är det en helt normal grej.

Däremot om den är större och håret omkring är avskavt då är det problem.

I så fall så är sandlådesand också för stumt underlag o hårt…  Och pellets måste i så fall mosas (men det är extra viktigt att det inte blir fukt i halm-mushen då… för är det sår eller irritation så är fukt väldigt negativt.

Natha-mjau behandlar just sin kanin för sånt o de förslagen med underlag är bra. O andra mjuka o fjädrande material.

Halm är väldigt uppskattat av många kaniner för man kan ha kul i det. Om du bara tycker det är äckligt att hålla i så kanske du kan ha diskhandskar när du byter i buren? Bara ett förslag..  :P

sofia1992
1

#13 Tack för ett informationsrikt svar :)

Han har inte ännu som tur var fått sår utan har bara kala fläckar. När jag övergick till matta och fleece på grund av hans damm allergi bytte jag även ut hans bur till en bur/hage av kompostgaller. Idag satte jag först en tunn bäddmadrass (ca 5cm tjock) i buren och sedan ett dubbelvikt täcke. Utanpå detta satte jag en vaxduk,mattan och längst utanpå fleece. Är fleece ett bra materal att ha honom att gå på? Det borde ju vara mjukt och inte kunna skava…

[Zobora]
2

#20 Diskhandskar? Finns inget värre 😃 Man blir fnösi i näsan av det också. Inte diskhandskarna då men halmen, och finns det inget annat alternativ så kan dom givetvis få en gnutta halm. Men inte som grund, och jag utforskar gärna andra material också :)

Nevina
0

#21 Fleece är bra. Se bara till att tvätta fleecen ofta om han får sår.

[Zobora]
0

#21 förlåt att jag tagit tråden lite OT med mina sandfrågor. Jag hoppas dock att du fortsätter uppdatera hur det går för Stampe, för det är hemskt intressant att följa. Alltid lär man sig nått nytt :)

sofia1992
0

#20 Jo han har på båda tassarna. De är små som pepparkorn och syns inte så mycket (omgivande päls täcker dem nästan helt). Men jag tycker de ser lite irriterade ut. De är inte ljust rosa som hans hud annars är utan mörkare rosa (inte grannröda).

sofia1992
1

#23 Jag byter den 2-3 ggr/vecka. Han använder låda så den blir inte så fort smutsig.

#21 Ingen fara. Fortsätt med dina sandfrågor bara, de är också intressanta 🙂

minaninar
0

Syntetmaterial kan ju orsaka "carpet burn" men det är ju bara om man åker kana eller tvärnitar, så det beror väl på din kanins vanor.😃

Låter som du gjort bra grejer tycke jag.

1.Hur stora är fläckarna?

2. Kan/vill du fota o visa?

3. TYcker du kaninens beteende förändrats? Eller tycker du att kaninen är väldigt stillasittande o verkar ha svårt att röra sig?

4. Är kaninen överviktig?

(förlåt såg ditt sista inlägg just.. då är det ganska normalt.. lite röda är ok,det är förmodligen för underlaget varit lite stumt, men det låter som om det fortfarande är inom spannet för "normalt") Men fortsätt hålla koll, och det är verkligen positiva förändringar du gjort låter det som. Nästa gång du besöker vet, så kan du ju visa upp o få bekräftat om det är normalt eller om de är början till pododermatit

sofia1992
0

#27 Om det inte blir värre skall jag be veterinären kolla att det är normalt nästa gång jag åker dit. Jag kom just på varför de kanske kan vara lite irriterat nu. Jag kastrerade honom på onsdagen och han har varit lite svullen. Kanske han har skuttat/suttit annorlunda och belastat helarna mera, men det är bara en teori :)

Stinastygg
2

Ett förslag som jag varmt vill rekommendera till de som har problem med att välja ett mjukt, bra underlag:

LIGGUNDERLAG! Såna som man har när man campar. 🙂
De finns i olika utföranden, prisklasser och tjocklekar, är mjukt och stötdämpande, och är lätta att klippa till så att det passar i buren. Behöver man skarva så är det lätt att tejpa ihop bitarna med silvertejp.
Klä sedan med vaxduk och lägg antingen mycke halm, en handduk eller fleecefilt över.

sofia1992
0

#29 Såna skall jag köpa, tack för tipset! 🙂

minaninar
0

Ha bara koll så han inte käkar dem. Fast då är stinastyggs förslag med vaxduk kanske en lösning…

EN annan möjlighet är stallmattor en sorts fjädrande gummi mattor… lite sjukgymnastikmattor för hästar.

sofia1992
0

#31 Jag tror inte han tuggar på dem om jag sätter vaxduk på dem. Men jag skall hålla extra koll på honom.

Stinastygg
0

Vaxduk är ju också ett smidigt sätt att kunna göra sig av med ev. spill av urin utanför toalådan…

Kan meddela att en del liggunderlag har uppsugningsförmåga, lite som en kökssvamp, och ja… då blir den inte så mysig om det kommer kiss på den.
För det är inget man slänger i tvättmaskinen, å kan ju bli ganska bökigt att stå och skrubba och spola ett liggunderlag för hand.

Med vaxduk på så blir dynan vattentät!😉 (Man kan sy fast vaxduken på undersidan med en grov nål och fiskelina)

Planerar själv att göra detta åt mina kaniner när kaninungarna flyttat.

Zabbio
0

#14 Ursäkta, jag har missat att svara men du har ju fått svar :)

Jag silar sanden med ett durkslag men slänger om den blir blöt eller börjar lukta. Det tar för lång tid att torka den helt enkelt. I toahörnen använder jag halm istället :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[RC1393]
0

Har du möjlighet så är en utomhusmarkbur bra🙂 Min hane hade ilsket röda avskav när han bodde i vinterburen, efter flytten ut på gräsmattan så blev de babyrosa och har börjat läka ordentligt. Gick väldigt dåligt med läkningen innan trots behandling, hoppas han blir av med det nu.

sofia1992
0

#35 Tyvärr vågar jag inte ha honom ute ensam när det finns så mycket lösa hundar och katter i vårt kvarter.

minaninar
0

jag vill bara säga som det låter på din beskrivning så är det absolut ingen fara. alla kaniner har en sådan liten kal fläck. om den inte är rosa utan aningens röd så tyder det på hårt underlag. kan man fixa det så är det bra. sedan håller man koll. om det blir rödare större hårlös fläck osv då är det pododermatit. det låter som din kanin kommer slippa eftersom du fixat så fint. Min kanin som går fritt på blandat underlag av olika mattor o golv har också en fläck som är aningens röd, veterinären har kollat, sade att det berodde på att han inte hela tiden satt på ströbädd utan går på golv. mattor, soffor, sängar, stolar och ibland sitter i sin ströbädd.

Så du kan nog va lugn. Men skadar aldrig att visa vid nästa tillfälle man råkar åka till vetten.

sofia1992
1

#37 Tack för hjälpen. Jag tycker det redan ser lite bättre ut i dag. Förhoppningsvis märkte jag det i ett så tidigt skede att det försvinner fort.

miafia74
0

Vår kanin har också som pepparkorn stora skorpor under pälsen på baktassarna inte synligt för ögat, men nu har det gått sönder för det var blod på sittbrädan. Vi har rikligt med spån och halm, men han gräver bort allt där han ligger i huset. Ovanpå huset har vi köpt en sittdyna till stol från IKEA för göra det mjukt, men han vill ändå sitta på favoritplatsen sittbrädan i trä. Behöver jag ta bort sittbrädan?

Smörjer med inotyol till och från.

Stinastygg
0

39: Lägg något mjukt i botten som han inte kan gräva bort. Mitt exempel med liggunderlag klätt med vaxduk t.ex.

minaninar
0

#39 Är ni säkra på att blodet kommer därifrån? Ni har alltså kollat? Förlåt förstod ej riktigt.. Det är normlat att de har små sådana fläckar.

Jag skulle väl låta honom gräva undan o spara sådana åtgärder till om kaninen verkligen blir värre… ANledningen är att de kan tycka det är så himla skönt att nå burbotten o ligga på.

Men det som man också kan göra:

1.Låt kaninen komma ut ur buren dagligen (ju längre tid desto bättre), och hoppa runt under ditt överinseende, och kanske ev. lekandes, i ditt rum, i huset, lägenheten osv.. HELST på mattor då..

Det är bra för god blodcirkulation hjälper såren att läkas. Stillasittande är ett av de största bovarna i dramat.

2. Hur ofta klipps klorna… bra att klippa var fjärde vecka, då håller de sig korta. Man kan även klippa pytte var tredje men då blir det verkligen lite. För långa klor gör att de sitter m hela tyngden långt bak på hälen, likaså kaniner som aldrig får komma ur sin bur, de utvecklar hållningsproblem o ev smärtor mm av dessa problem (ungefär som om vi är stillasittande för länge( och börjar sitta o hoppa långt bak på hälen o båda dessa problem gör att de inte använder framfoten för att skjuta ifrån.

Motion dagligen.. alla kaniner borde få röra sig dagligen.

3. VIkt? ÖVervikt? Övervikt är också ett vanligt skäl till att det helt enkelt blir för tungt, o ensidig belastning som gör att de får sår tillslut..

Men om din kanin är överviktig: tänk på att det går inte alls att starta någon snabb svältkur, då detta är väldigt farligt för kaniner.

4. Att se till att det ALDRIG är fukt (urin) o massa avföring som ligger i buren, mocka ur toan/toahörnan dagligen känn runt med handen så kaninen inte sitter i fukt! O byt i resten av buren - så ofta som behövs för att det ska va fräscht.

O ta till veterinären om det inte blir bättre..

tesushie
0

#12 japp det funkade inte samt slickade han på det -_- provat allt men han är en uppfinnings rik filur och matglad mattor och sånt tuggar han upp hoppas han blir lite lungnare nu efter kastreringen

http://www.youtube.com/user/lazyasshika