Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2317 ggr
ninen DH
1

3 frågor: myror, mögel och transport

fråga 1.    myror

I kaninernas bur har det flyttat in myror. Det är som tur var bara små svartmyror men ska man göra något åt dom eller bara låta dom vara typ som hälla salt (myror gillar inte salt). I sånna fall (om man ska hälla salt) har jag en annan bur som dom kan bo i så länge men det låter lite konstigt att hälla salt i en bur.🤪

fråga 2.     mögel

Mina kaniner bor i en lekstuga som är ombyggd till en kaninbur. Så under buren finns det ett litet utrymme. Där hade jag glömt en toalett och en del an bajset hade blivit typ vitt. 😮Det luktade väldigt konstigt, kan mögellukt vara farligt??

frågad 3.    transport

Pappa har byggt en bur (laglig) som passar in i bakluckan. Jag undrar om kaniner kan åka bil i en timme om det är en sån bur? Det är mest motorväg så det är inte så skumpigt. Och om dom sedan kan bo där i typ en vecka? Det är mycket gräs och mysigt för kaniner.🤔

Tacksam för svar!

speciellt fråga 2. (fråga 1 var lite konstig, I know )😃

AkaiTsuki
0

1. Myror- Skaffa en myrdosa, en sån tar bort myrorna

2. Mögel är farligt - Bajs som har lätt att mögla bör rensas bort så ofta som möjligt

3. Transport - Det är bättre att transportera i liten bur och sen när det är stilla låta kaninen vara i större utrymme, det är säkrare för kaninen

//Joanna

ninen DH
0

1 bra idé hade jag inte tängt på

2 jag har lovat mig själv att det inte ska hända igen men mår dom dåligt nu då??😮😢 är det mycket farligt😞

3 okej, bra att veta :)

AkaiTsuki
0

#2 Bara du sköter att det inte finns något mer längre så är det nog bra :) Kaniner har ju tendens att äta bajs som redan gått igenom två gånger en gång till vad jag märkt

//Joanna

Marsvinsmamman
0

Angående transporten: om du menar ifall kaninerna kan sitta i buren när den ligger i bakluckan och ni kör, så är svaret nej. I bakluckan ska man inte köra något levande djur. Tänk om det blir baksug och avgaserna sugs in i skuffen - då har du inga levande kaniner när du kommer fram. Levande smådjur ska transporteras inne i bilen, lämpligen i transportbur.

Om du menar en kombibil där bagageutrymmet faktiskt är en del av bilens kupé, så är det annorlunda såklart. Då kan du såklart ha kaninerna där, ur ventilationssynpunkt.