Vattenautomater, Bra eller Dålig?
Tänkte byta till sånna här vattenautomater: http://www.gnagarboden.se/vattenautomat-1-l-p-595-c-396.aspx Vad tycker ni om dem? Använder ni sånna? Eller rekommenderar ni sånna till andra? Berätta gärna vad du tycker om dem. Hur ska jag "lära" mina kaniner att dricka ur en sån? Dem har alltid fått vattnet ur en skål. tips??
HAHAHAHAHAHA…..
jag har aldrig fattat hur dem fungerar, är det precis som vattenflaska som dem får vatten ur rör? Bara det är den rymmer mer vatten, tror dem rymmer ca en liter.
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Har haft till marsvinen. Fungerade bra för dem 🙂
Men föredrar skål nuförtiden (dock ej till marsvinen pga olika anledningar), men till kaninerna. Bättre för nackar osv med 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, förstår kaninerna själva om jag bara byter ut vattenskålarna mot Automater?
HAHAHAHAHAHA…..
Jag föredrar helt klart vattenautomat framför flaskor! Har haft kaniner som blev riktigt frustrerade av vanliga vattenflaskor, då de tyckte det kom för lite vatten när de drack. Så fort jag bytte till automater blev kaninerna mycket mer nöjda. Skillnaden är ju att en automat inte har en kula som måste slickas på för att vatten ska komma ut, utan istället en "stav". Den är lättare att slicka på och det kommer mer vatten när de gör det.
#3 det kanske kan bli svårt, jag bytte från vattenflaska till skål och det tog ett tag XD Men om dem är törstiga så söker dem vatten och dem lär ju komma på att "ah! Där kommer det vatten"
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#5 När jag bytte till vattenskål till några av mina från flaska (de var bara vana vid flaska) fattade dem det direkt 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har typ sånna här: http://m.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/skaal_drikkeautomat/skaal/182770?previousProductGroupId=40388 Jag tycker de är jättebra! Fungerar som foderautomat också om de har fri tillgång till foder! :-)
Jag föredrar vattenautomater, de håller vattnet fräscht och är lätta att fylla på. Har modellen som Gnagarboden har, den fungerar bra för mig. Ifjol köpte jag ett gäng begagnade som hade köpts från Högberga, de var jättedåliga. Springan vid öppningen var liite för bred så att damm (från hö och torv) lätt for in, och typ alla de automaterna läckte till slut. Tror jag köpte närmare 30 st, till slut var det bara runt 5 st som inte läckte. Fick aldrig till att skruva lös nippeln heller och rengöra.
När jag går över från skål till automat (eller flaska) på våren så låter jag vattenskålen vara kvar (dock fyller jag den aldrig helt då) tills jag ser att kaninen kan dricka ur automaten. Och automaten sätter jag bredvid skålen så att vattnet finns på samma ställe. Är det någon kanin som inte verkar hitta så brukar jag ta mitt finger och få fram vatten när kaninen är där. Till slut fattar de😉