Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 688 ggr
Rebiz
0

Aggressiv hermelinhona

Hej KiFare!
En av mina Hermelinhonor har på senaste tid blivit allt mer aggressiv. Hon är över året nu men verkar bli värre och värre snarare än bättre med åldern. Alla mina tidigare honor har ofta varit mer eller mindre revirsskyddande (vilket hermelinhonor ofta kan vara) men aldrig lika mycket som denna. 

Redan från början när jag fick henne som unge (ca 3 månader) gjorde hon utfall mot handen efter första dagarna, anade oråd redan då och hade jag varit smart hade jag väl lämnat igen henne tidigare men men. 

Nu kan väl ev. en anledning vara att min intresse varit bristande på senaste dels pga av tidsbrist och andra prioriteringar men har dagligen varit ute hos kaninerna, matat och pratat och sådär ni vet. I alla fall så har jag märkt under den senaste veckan när jag försökt engagera mig mer att hon blir mer och mer aggressiv. Jag kan inte ens stoppa in ett maskrosblad genom gallret utan att hon hoppar på det. Känns jättetråkigt att hon blivit såhär och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Känns hemskt att avliva trots att hennes hetsiga humör varken är kul för henne eller mig, men hade varit kul om någon mer erfaren inom aggressiva kaniner ville ta sig ann henne.

Har ni några tips? på vad jag kan göra? Hon är förövrigt ganska lugn utanför buren, har aldrig försökt göra något dumt där utan man får bära och klappa henne då, men i buren är hon rent ut av hemsk nu. 

Bor förövrigt i Umeå.

Rebiz
0

Hallå? Någon måste ju ha några bra tips??

Rebiz
0

Skulle fortfarande gärna vilja ha hjälp.

marithaj
1

Jag har själv ingen större erfarenhet av att handskas med aggressiva kaniner, men kanske kan Linnea, som här på KiF heter LivetsKaniner hjälpa dig och ge tips? och råd?

Nu tror jag hon bor i södra Sverige dock, men hon tar även emot och rehabiliterar aggressiva kaniner: 

http://livetskaniner.weebly.com/arbetssaumltt-och-maringl.html

Rebiz
0

Har hört talas om henne! Men hon har lugnat ner sig sedan hon fick en större bur (hage) antar att hon kände sig trängd i den förra buren. (Som ändå var större än de lagliga måtten…. )

Fridaaaa
0

#4 Ja vissa kaniner kan behöva större ytor :) Trots att man har över lagliga mått. Men vad skönt att hon har lugnat sig 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[YukiOni]
0

Jag och min syster har rehabiliterat en agressiv dvärghare, men hör med LivetsKaniner, hon kan det mesta! :) Hon kan säkert ge tips? och råd ;)