Lusern till kanin?
Jag har några frågor om lusern som kaninfoder. Alltså strålusern som man köper bl.a. på granngården. Är det för det första en bra ide? Vad är fördelarna och nackdelarna med att ge dem lusern förutom att det luktar sjukt gott!!? Och hur mycket ska man ge? Verkar ju ändå vara en hel del som ger det till sina kaniner. Tacksam för svar om någon vet något!
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
http://www.gnagarboden.se/alfalfa-ho-p-191-c-420.aspx Var det de här du menade? För där står det ju lite fakta om lusern.
HAHAHAHAHAHA…..
Jo kan ges som kraftfoder (förutom till de som gnagarboden beskriver som kan få mer: ungar, sjuka, mammor osv). Men tänk då på att du måst minska pelletsgivan. Det är att ersätta ett kraftfoder med ett annat. Men alfalfa har mkt bättre fibervärde än de flesta foder. Men jag tror man måste ge lite smådjursvitamin ifall man tar bort vanligt kraftfoder, jag är osäker på om lusern täcker in.
TÄnk dock på att det lusern som finns på granngården kan vara utspätt med: melass, spannmål, och ev. linolja (om det är till häst) Inget av det är några vidare bra tillskott för kanin… Tror att spannex har en melassfri variant, o salsa naturell grön ären annan sort som är fri från melass o tillsatser.
#2 Lusern är ett grovfoder och inte ett kraftfoder, men det innehåller mer energi och fr a protein än vanligt hö. Används som komplement till vanligt hö, men inte istället för kraftfoder. Däremot behöver de flesta kaniner inget kraftfoder och då kan lusern vara ett bra alternativ. Alfalfa och lusern är nästan samma sak. Det är pellets som ofta innehåller melass och/eller andra tillsatser som bindemedel, hackat strå brukar vara "ren" lusern.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Ja det är grovfoder… (grovfoder är ballast o kraftfoder är sådant som innehåller makronutrienter i större mängder som protein, fett o kolisar.. som jag förstått det iaf..)
…men fungerar ur proteininnehåll som kraftfoder för kanin.. proteinet verkar ligga mellan 12-o uppåt 17 har jag sett.. Men vanl 12-15.
Men det kan väl visst användas istf kraftfoder om man berikar med en smådjursvitamin till? O små mängder grönsaker av olika sorter..
Jag har sett lucern hack med tillsatt linolja då åker fetthalten upp rejält… sade detta mest för att göra ts uppmärksam på att det inte är säkert att produkten hon hade i tanke är fri från tillsatser.
*klugscheiss* :p