Kallbrand? Sprider sig? Hur snabbt?
Om en kanin får kallbrand, kan den överleva detta? Jag har en kaninunge på 9 dygn som har en svart svanstipp och är lite mörkröd ovanför det. Ganska säker på att det varit några dagar alt. kanske sen den föddes. Ringde en veterinär, som jag för i övrigt hatar, och hon sa att tippen i så fall kommer ramla av men om det sprider sig så dör dom. Dom gör inget åt så små djur :(
Hitta en annan vet?
Jag får intrycket att du är ganska ung? Har någon vuxen tittat på svansen? Känner ni någon som öht är sjukvårdskunnig som kan komma kan ta en titt… för sådana frågor borde nästan vem som helst som sett ett sår etc. kunna kolla o avgöra vilket stadie det hela är i.. Är det öppet sår? är den illa bruten osv?
Är det illa så måste ni:
1. ta in djuret till någon veterinär. 2. avliva….
Kallbrand sprider sig ganska snabbt och man bör genast amputera det drabbade området för att undvika att det sprider sig.
#1 Jag ska ringa min vanliga veterinär imorgon, inte öppet kvällstid! Ung njaaa, 25 år men väldigt oerfaren på sjukdomar hos kaniner. Har endast dratts med förkylningar.
#2 Vilket menas som att om det var riktigt illa så skulle den lilla varit borta nu? Visserligen 9 dygn nu men…
Hade jag inte fått tag i en veterinär hade jag antingen amputerat själv (förutsätter såklart att man vet vad man gör, har rätt utrustning, tillgång till smärtlindring m.m.) eller avlivat.
Haha.. förlåt. Det är ju dock så att vissa som skriver frågor här är från 11-12. Så man vet aldrig. Då är det ju läge för vuxen… 😃
Men om kaninen äter på o inte verkar alltför akut allmänpåverkad så kan det ju vänta till i morgon men då måste du verkiigen insistera på att få komma akut.
Men vill du så posta foto o se om någon här blir klokare på vad det kan vara?
#4 Oj amputera själv, jadu… när jag ska rådfråga min veterinär imorgon och be om en tid, hoppas dom har en också!
Jag vet en som klippte av svansen med vanlig sax, (fast steriliserad såklart) skulle dock aldrig göra det själv, då hade jag faktiskt hellre tagit bort ungen.
Men du lär ju se hur det sprider sig, jag tror säkert att du hinner åka till veterinär innan det är kritiskt (såg bilden på fb).
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Hmmm.. jag vet inte. Men jag skulle åka in till vetten i morgon så fort de öppnat. Akuta fall brukar få prioritet. Amputera själv… då vill man väl se bild..
Men som sagt, jag minns att du också höll till på nåt uppfödarforum.. så fota o fråga där också…
Men om kaninen glufsar i sig - så är det ett grovt mätinstrument som säger att det förmodligen är ok att vänta tills i morgon..
#9 Den är pigg, krafsar allaredan runt i bolådan, äter minst 3-4 ggr per dygn(har en generös hona) och allt sånt. Hittade den utanför bolådan imorse, så pass aktiv är den så verkar inte sjuk.
Spetsen ser ut som den ska trilla av. Stackars liten. SÅg du inte detta förrän nu?
Jag tycker också det ser ut som et går att vänta… resten av svansen ser ut att ha normal färg även om det verkar vara nåt lite vaj där vid roten?
Men ska nog gå att vänta till imorgon. Men du kan inte vänta då.
#11 Hur menar du med vaj? Alltså jag har ju sett det tidigare men inte tänkt på det så stort som nu, har inte velat pilla allt för mycket i bo osv. på dom små, men min hona verkar ta det bra har vi upptäckt så då passade jag på att kolla noggrannare. Tycker du det ovanför det svarta ser normalt ut? I så fall vågar jag pusta ut lite…
Det ser ut som torr gangrän/nekros och därmed bör tippen trilla av av sej självt, och inte sprida sig. Men jag tror ändå det är klokt att en veterinär får titta på det.
Alltså jag tycker övergången mellan svans o anus/könsområde ser lite kalt ut? Ska väl inte riktigt se ut så? Eller? Alltså jag har ingen aning. Men om det var på väg att sprida sig så tycker jag det borde vara mer rött / inflammerat på resten av svansen.
Men visst allra helst skulle kaninen ha träffat en vett typ för flera dagar sen. Men det är ju ingen idé att sjunga den refrängen nu.
Men första i morgon bitti: veterinär!
#13 vad är gangrän?
#15: Det är detsamma som nekros, som förr i tiden kallades "kallbrand". Det vill säga vävnadsdöd. Man skiljer på tre typer;
Torr gangrän - uppkommer vid syrebrist pga förfrysning, för hårt tryck/klämskada. Den döda kroppsdelen får falla av av sej självt, stumpen läker oftast fint utan någon direkt åtgärd, förutom god hygien.
Fuktig gangrän - syrebrist i sår pga aggressiv infektion, kräver amputation för att stoppa spridning. Kan drabba diabetiker pga nedsatt känsel och försvårad sårläkning.
Gasgangrän - sprider sig mycket snabbt. Det bildas giftiga gaser i vävnaden och huden blir blåröd, det svullnar upp och bildas stora svarta blåsor. Dödlig.
Jag är undersköterska och har gett vård (människor) vid båda de två första typerna. Torr gangrän även hos djur (fåglar).
Hur gick det hoss veterinären? :)