(X) Kaninfoder och dess inverkan på tarmar m.m. ?
Nu har jag vid ett flertal tillfällen härinne sett att man kan se påverkan på kaninens tarmar m.m. beroende på vad för foder kaninen äter.
Är det någon härinne som är kunnig och har lust att utveckla detta? Blir hemskt nyfiken på vad ni har sett :)
… eller har jag helt enkelt fått allt om bakfoten?
(vill egentligen lägga denna under allmänt, men gissar på att den hör hemma under produktion, då det är svårt att titta innuti kaninen utan att först ha slaktat kraken?)
Vore trevligt med tydliga regler vad som passar under allmänt kontra produktion.
Det man främst kan se är om kaninen har ''osynligt'' fett :) Alltså är fet på insidan men verkar normalviktig… det är det farliga fettet dessutom.
Jag vet inte om man kan se mer, men det borde ju gå att se om tarmar osv är irriterade eller om det finns magsår m.m vilket i så fall tyder på något problem med fodret, eller stress.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Du menar visceralt fett? (heter så på människor iaf). Var det inte debatt om det på människosidan för många år sedan? Att man kunde se detta även hos smala människor, större andelen av dessa tillhörde kategorin som bantat sig smal enligt en studie.. och att detta fett skulle kunna skapa mer hälsoproblem än underhudsfett? (eller hur det nu var)
Är det vanligt att man ser detta fett på kaninerna? Har man lyckats lista ut vad som tycks orsaka problemet? Fet mat? lite Motion? Gener?
#2 Jag är faktiskt inte så insatt, men fett runt organen :) Det skapar problem med att få honorna dräktiga och kan trycka på organen, har jag för mig.
Men jag har läst diskussioner där uppfödare bytt foder pga invändigt fett och blivit av med problemet, så det påverkas av foderval. Förmodligen är kaniner som får röra sig mindre mottagliga att bygga upp det fettet.
Själv har ingen av de kaniner jag öppnat haft något överflödigt fett, fast det är inte så många och inte egna uppfödningar (utom en men den blev avlivad pga sjukdom 4 veckor gammal. Tarmvred, visade min amatörmässiga obduktion, troligtvis pga stress eftersom det var i samband med flytt till mindre bur och råttor som lyckades ta sig in i kolonin..)
Hyfsat vanligt är det nog. Jag skulle misstänka att överdriven stärkelse är en större bov än fett, med tanke på hur pass lite fett kaniner brukar äta i sitt foder.. men jag har inga belägg för det. Som du märker är jag inte så erfaren i ämnet :)
#4 De flesta pellets är spannmålsbaserade eller innehåller mycket spannmål, men kaniner äter inga större mängder spannmål i det vilda :) Spannmål innehåller oftast runt 80% stärkelse. Det känns helt enkelt som att det är vanligare att de får onaturliga mängder stärkelse än att de skulle få onaturliga mängder fett.
Hos människor sätter sig stärkelse gärna som fett, dessutom ;)
Jo, har murat hela bakre delen med betong och nät samt bytt taket och satt meta.lister runt hela.. så det verkar ha hjälpt :)