Kanin iFokus

Kanin

Etikett: om-sajten-och-ifokus
Läst 744 ggr
Zabbio
16

SAJTVÄRD! Vi saknar riktlinjer!

Sajtvärd och Medarbetare, har ni lust att ge tydliga riktlinjer för produktion?

Får man diskutera burar, inredning, foder och raser tex i den öppna delen men hålla slakt i den låsta?

Eller ska allt döljas?

Det är upp till er att bestämma detta och vi är flera stycken som efterfrågar riktlinjer. Om ni kan göra detta tydligt så slipper vi fortsatta diskussioner i frågan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2

kan man inte diskutera burar, foder m.m. så är det ju ingen ide för kaninägare till bruksraser att vara här (tex jag som bara har gotlandskanin och inte vill ha nån som bara är framtagen för kel eller hopp)

l'm back

DivinA
9

Ok nu var det ju inte bara "burmått" som skrevs om i tråden ifråga, utan Vilken ras? som ger mest kött, hur man gör med revben, mage och hur kanin smakar osv. :p (Även slakt av spädbarn om man kan bli mer makaber) Jag vill hålla den öppna delen fri från kaninslaktdiskussioner!!!

spacesheep
2

#2 Det som frågades efter var rasförslag. Inget mer vulgärt än så.

Och jag jämställde din logik med spädbarnsslakt. Skriv till mig personligen om du hyser agg för mig, alternativt om du har svårt att förstå vad jag menar. 

IdaL
5

#2 Det var en fråga om Vilken ras? som lämpade sig bäst.. Här va inga frågor om vad man gör med avfallsprodukter? Tycker det är fruktansvärt tramsigt att man inte kan ställa en enkel fråga.

Varför gömma något naturligt? Då borde vi nog anmäla alla butiker etc. som har bilder på grisar och kossor över sina köttdiskar också, där står även vilken del som kommer var ifrån.

Alla behöver inte stöda köttproduktion men man kan åtminstone respektera det. Det är det minsta man kan begära!

Respekt och hänsyn, det saknar många här verkar det som…

Zabbio
0

Låt oss hålla denna tråden fri från precis samma diskussion som går i alla övriga liknande trådar, och låta Sajtvärd och Medarbetare svara :)

(btw, tack för alla gillningar :) )

IdaL
1

#5 Skriv ett PM till sajtvärden istället för att skriva det på forumet.

Inaarah
3

På Kanin iFokus finns det en kategori döpt till "produktion", som finns till för diskussioner kring köttproduktion, avlivningsmetoder, slakt och så vidare. När vi införde kategorin valde vi att göra den låst, av den enkla anledning att det finns medlemmar på sajten som inte vill läsa diskussioner av ovan nämnd karaktär. Vi strävar efter att forumet ska vara en trevlig mötesplats för alla parter, och därmed tog vi hänsyn till de som inte vill ta del av samtal om de ämnen jag ovan nämnde. 

Det finns en nålad tråd döpt till "produktionsdelen" där fler frågor kanske kan bli besvarade, samt som ska vara till för att uppmärksamma nytillkomna medlemmar på den låsta delen. 

Bakom sajten för vi, Medarbetare och Sajtvärd, en diskussion om hur vi ska gå till väga med produktionsdelen i framtiden samt eventuella förändringar/reformer. Att trådar som denna kommer fram är bra, eftersom vi då får reda på era åsikter och tankar, men annars fungerar det även bra att ta kontakt med oss via PM. Det går oftast fortare att få ett bra och tydligt svar.

IdaL
1

#7 Ni kan ju fundera på exakt vad som inte få ligga öppet då. Om man t.e.x föder upp angora kaniner för ull är det också en sorts produktion, ska den också ligga låst då?

Tycker en öppen produktionsdel med sånt som rör "lättare" saker ska ligga öppen och sen kan man ha en låst del för "grövre" prat.

Inaarah
2

#8: Givetvis gör vi det.

Produktionsdelen är väl framför allt tänkt till diskussioner om själva köttproduktionen, och därmed kan upplevas obehagliga eller otäcka att läsa. Förslag på det kan t.ex vara diskussioner om hur en avlivning ska gå till, eller liknande.

Det är svårt att dra gränser för vad som ska räknas som lättare respektive grövre prat. I sådana fall kan det tänkas att produktionsdelen döps om till något i stil med "känsligt innehåll" och därmed innefattar mer än just produktionsfrågor. Angoraullen som du gav exempel på är ju i sig inget som kanske klassas som särskilt "känsligt", men det beror ju på hur diskussionen fortlöper och utvecklar sig.

IdaL
0

#9 En grupp för känsligt innehåll låter bra tycker jag. Sen frågor som rör då angora-ull, burmått, ras-frågor etc tycker jag inte klassas som känsliga. Men förstår att det är svårt för er att sätta tydliga gränser eftersom det är så delade åsikter om just denna frågan. Hoppas ni kommer fram till något bra!

Zabbio
0

#6 Tycker att alla kan få läsa svaret :)

#7+9 Det är framförallt riktlinjer för vad som räknas till känslig/produktion som jag kan känna behövs.  Att slakt, styckning osv avlivning ligger dolt känns självklart när det finns en dold grupp för det, men just rasval, foder och burar har ju inte med slakten att göra utan är något alla kaninägare borde kunna ta del av.. 

"Känsligt ämne" låter som en bra ide, där kan ju även vissa sjukdomsfrågor/bilder hamna eller frågor som avlivning/inte avlivning av ungar i stora kullar etc. som kommer upp ibland och inte hör till köttproduktion. Det borde vara ännu känsligare än att fråga om  produktionsras, fast de trådarna får vara ifred..

Samt en öppen produktionsgrupp för diskussioner som inte handlar om själva dödandet (det är ju främst det som folk tycker är jobbigt). Det hade jag tyckt var rättvist och de som inte vill slipper se trådar som ''Hur slaktar du?" i nya-inläggslistan.

DivinA
5

Toppen! Det känns som om vi har åstadkommit någonting här! Jag är nöjd så länge det går till så som den förra medarbetaren skrev, att om känsligare ämnen börjar tas upp i en tråd så flyttas den till produktionsdelen. Som tex. När det började diskuteras hur kaninkött smakar osv. I den förra tråden ska den alltså ha flyttats till produktionsdelen. Peace over and out

Inaarah
1

Tack för er feedback! Era tankar tas med i diskussionen bakom sajten och så hoppas vi att vi kan tillfredsställa alla önskemål inom kort. :)