Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2193 ggr
[00emi07]
0

Kaniner på zoo?

Vad tycker ni om hur man sköter kaniner på zoo där folk kan handla kaninerna? Och vad tycker ni i dig självt? Är det bra dåligt? Själv gillar jag det inte, skeptisk till det, en tjej i min klass var nio år och köpte en kanin själv på ett zoo utan föräldrarna, vilket personalen tyckte va ok, konstigt???? Har även sätt att vissa zoo säljer kaninungarna när det bara är fyra veckor!!!!! D: Fy f*n Ursäkta mig! Får man nämna namn på zoo? Om man ger dålig kretik? Här är den, tråden, tyck och tänk!

Minirut
2

Det beror ju på. Har de fött upp ungar så kanske de inte vill behålla allihopa pga platsbrist. Och så länge de ser till att kaninerna får ett bra hem så borde det inte vara några problem.

Att din kompis bara var 9 år gammal och fick köpa kanin utan föräldrars tillstånd låter faktiskt inte helt troligt. Hur skulle de gått till? Var din kompis på zoo ensam och plötsligt hade hon en kanin i famnen? Jag tror nog att de är lite seriösare än så.

Om det stämmer att ungarna bara är 4 veckor i vissa fall så är det sjukt. Minst 6 veckor men knappt ens då! Det är väl inte ens lagligt att sälja kaninungar så tidigt? Det borde väl gå att anmäla?

http://pillasddv.weebly.com/

Fridaaaa
2

Jag tycker inte att man ska sälja djur i djuraffär, om man verkligen inte ha kunskapen, och särskilda krav (svårt dock att få igenom),bättre att de rekommenderar folk som har kaniner att sälja än att ha dem  i djuraffär annars.

Under 6 veckors ålder får dem igentligen inte ta in dem, så gör dem det: Anmäl direkt!

Låter väldigt otroligt att en 9åring skulle kunna köpa en kanin själv, utan föräldrarna. Då hade jag anmält den djuraffären också pga det, för så får det inte gå till, inte utan målsman.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[00emi07]
0

Min kompis klara hade tillstånd av föräldrarna så hon cyklade då till ett zoo och köpte en kanin, helt sant. Men det värsta var att personalen lät henne köpa sin kanin ): Jo, på ett zoo (nämner ej namn) sålde dom 4 v gamla ungar!

Fridaaaa
2

#3 Hade anmält den djuraffären på rak arm och stående fot alltså. Spelar ingen roll att föräldrarna hade godkänt hemma.
Och om hon cyklade, undra hur hon fraktade kaninen mm då, stackars kanin! :(

Anmäl den djuraffären till länsstyrelsen då, går att göra anonymt.

DivinA
0

Tycker absolut inte om "skyltfönsterdjur". Förr hade man hundvalpar också i bur i skyltfönster. :(

[00emi07]
4

Som tur har redan folk anmält affären och zoo:et har lagt ner (: Tack och lov!

DivinA
0

Underbart! Vinst för djuren varje gång såna ställen bommas igen. :)

[00emi07]
0

Japp (:

[hästtösen]
0

Barn under 18 år och utan målsmans medgivande ska absolut inte köpa djur ifrån djuraffär utan att någon av föräldrarna följer med, anser jag och de djuraffärer eller Zoo som låter barn köpa utan att förälder/målsman följer med ska anmälas, det är absolut inte okej.

minaninar
1

Jag köpte min kanin i djuraffär. Det var inte meningen. men den lilla fina skrutten satt där. 5 månader gammal. Han var min. Är dubbel. Man kan ju kännar att man räddar en 5 månaders kanin? Vilken unge kommer vilja ha en sån stor kanin?

Tycker inte heller det är något vidare med djuraffär. Borde fungera på annat sätt i en ideal värld… men så är det med mkt saker.

Däremot tycker jag det är synd att djuraffärerna inte är mer måna om att förklara kaninens på vissa sätt känsliga natur. Dvs. att de lätt drabbas av krämpor som man måste åtgärda osv.

Mötte en granne för ett par veckor sedan, hon frågad vänligt hur min kanin mådde. Jag sade bra. Hon frågade då hur gammal han var, jag svarade1½. Hon såg ledsen ut och mumlade något. Så småningom fick jag ur henne att de hade haft en kanin, men att den hade dött när den bara var två. Hon som hade hoppats att den skulle vara hos dem bra mycket längre än så.

Jag insåg att hon inte hade en aning om kaniner.Inte ens vilka tecken när man borde ta dem till veterinär. ag hade heller inte hjärta att tala om det för henne, eller att kaninen kunde ha levat om de vetat när o vad de borde göra. Hon är en snäll mamma i en familj ovanför, jag r övertygad om att hade hon haft mer information, eller fått veta från djuraffären att hon borde skaffa sig information, så skulle hon säkerligen ha gjort det.

Samma här på kif, när man läser en del som kommer hit och ställer frågor (alltså oftast inte de som brukar vara här, utan någon som hittat hit från google) så förstår man att de inte alls vet vad de ska göra, eller när de ska ringa veterinären. Eller ens att man ska ta kaniner till veterinärer…

Jag har gjort det. Ja. Jag skulle kunna göra om det igen. Ja. Men då bara om det var en stor kanin som annars kanske skulle gå ett annat öde till mötes.

spacesheep
0

Min syster köpte en hamster på¨djuraffär när hon var omkring 10 år hon med. Mina föräldrar visste inte ens om det. De har otroligt dålig koll i många fall och sköter inte djuren rätt. Det avskyr jag. Däremot förstår jag #10, och jag resonerar själv så. Skulle jag se ett lidande djur på en djuraffär är det större chans att jag köper djuret för att "rädda" det än att försöka få djuraffären att gå i konkurs för att ingen köper djuren. Djuren går först! Men det finns många affärer där jag velat gå in med tumstock och mäta burarna för att ha konkreta fakta att lämna till länsstyrelsen för en anmälan… Bara en sådan sak som att kaniner oftast sitter i samma rum som fåglar gör mig förskräckt.

Jag praktiserade på en djuraffär där de var mer måna om att putsa akvarieglasen så att de blänkte än att umgås med och ta hand om smådjuren. Det är bara fel.

[RC1393]
0

#9 Kaniner betraktas som varor som man får köpa utan målsmans tillstånd från det året man har rätt till sina egna inkomster, alltså från det att man är 16år. Helt sjukt egentligen när det ändå är föräldrarna som har huvudansvaret😕

Jag tycker inte det ska säljas djur i affär som det ser ut idag. Ortens djurbutik är jättebra då de bara säljer saker och brukar ta dit uppfödare lite nu och då, gynnar både djuren, uppfödaren och butiken som slipper sköta om några djur🙂

[00emi07]
0

Och tyvärr bryr sig Inter folk och köper kaniner från affären ändå! Det finns andra som tänker och tycker synd om kaninerna på zoo och vill köpa kaninerna där så att dom slipper lida, men då kommer ju bara fler in! Om jag får säga mitt, tycker jag att man ska sluta sälja djur på zoo överhuvud taget!

BeccaTilda
0

#4 var ju ingen djuraffär utan ett zoo/ djurpark.

Minirut
2

#13 I djuraffären här hemma slutade de att sälja djur då det var så få som köpte från dem. Nu har de bara fiskar och insekter till andra djur kvar. Det kunde gå månader utan att de fick sålt varken sina gnagare och kaniner eller fåglar. Där var ett marsvin som de hade hur länge som helst. Så som du sa, ifall folk bara kunde sluta upp med att köpa djur och bidra till mer lidande så skulle säkerligen fler djuraffärer sluta sälja djur! ;)

http://pillasddv.weebly.com/

DivinA
0

#15 helt rätt. Handla inte på zoo eller djuraffär. Visst känns det hemskt för kaninen som sitter där men man bryter aldrig ett mönster genom att bidra till den. Tänk på alla tusentals framtida kaniner man räddar livet på om de får stänga. Nej, anmäl så mycket det går istället… Ifall de har för små burar etc.

[Zobora]
2

Jag minns en djuraffär när jag var liten. Hon sålde diverse djurartiklar framförallt till gnagare och kaniner. Till hund och katt var det framförallt foder och kattsand butiken hade. Det var en kvinna i 30-40 års åldern som hade butiken. Hennes engagemang och kunnande var verkligen inspirerande. Hon höll sig uppdaterad på smådjursfronten både vad gällde mat och skötsel. När det gällde hund och katt var hon tydlig att påpeka att hon inte var lika insatt och tog framförallt in sådant som efterfrågades i foderväg hos kunderna. Men på smådjursfronten var hon verkligen som en faktabank och bollplank. Kom man in där med en fråga så gick man iväg, inte bara med ett svar på frågan utan massa andra tankar i skallen som kunde utveckla hur man såg på sådant som rör djur. Djuren hon sålde i affären var endast från egen uppfödning. Två kaninhonor som hon brukade ta sammanlagt 1-2 kullar på per år samt någon hamster (där vet jag inte antallet, då hamster inte alls intresserade mig). Kaninhonorna var otroligt mysiga och kaninungarna verkade himla sociala hela bunten, varje gång. Kvinnan var engagerad när eventuella köpare kom och var intresserad. Den djuraffären kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat. Få djur, där man dessutom har koll på hur släkten ser ut. Stort engagemang och kunskap, och varje gång man gick därifrån kändes det som man var en aning klokare.

Här i närheten finns det en djuraffär som jag absolut inte ger mycket för. Fåglarna kraxar precis ovanför de övriga djuren. Någon undulat ser alltid hängig ut. Kaniner och marsvin saknar ofta hö. Och personalen är hemskt otrevliga. En av mina vänninor praktiserade där för många år sedan. En av kaninerna kunde de inte få såld på någon månad och då ansåg man att den var en belastning. Lösningen blev att släppa ut den i skogen. Jag har aldrig lyckats hitta någonting intressant i varken foderväg till mina djur där eller andra artiklar. Fruktansvärt otrevlig butik rakt igenom.

En annan butik i närheten hade framförallt gerbiler, degusar, möss, hamstrar och chinchillor samt någon orm. Väldigt sällan hade han någon kanin till salu. Burarna såg alltid rena ut, djuren vällskötta och de flesta kom nyfiket fram varje gång man kom in i djurrummet. Han var av det äldre slaget och hade egen uppfödning. Genetik verkade han inte kunna mycket om alls, något som jag tycker är jätteviktigt när man väljer att föda upp. Hans utbud av tillbehör var sparsmakat men ofta bra. Burarna var alltid stora till vettiga priser. Foder hade han dock absolut inte mycket av alls. Men inredning till burarna och koppel/selar hade han desto mer av. Den djuraffären finns inte längre (antagligen inte gubben heller med tanke på åldern…).

Djuraffären jag köpte min sista undulat hos hade ringmärkta undulater med stamtavla som man fick med. Han hade ett stort rum där burarna stod och fåglarna fick turas om att flyga löst i det stora rummet. Nyfiknare, trevligare undulat har jag aldrig haft och då hade hon ändå bott där något år då hon var ca 2 år när vi köpte henne :) Ägaren till affären verkade väldigt engagerad just i undulater. Hur han var i övrigt vet jag dock inte.

Generellt tycker jag att man har för låga krav på djuraffärerna, men helt ärligt så tycker jag man har för låga krav på uppfödare också. Många djuraffärer känns undermåliga, men sen finns det några guldkorn som verkligen gör skillnad. Precis som bland uppfödarna. Jag tycker helt enkelt att det borde ställas högre krav både på djuraffärer och uppfödare.. och inte minst djurägarna. Oavsett vart man köper djur så måste man ta ställning till om man vill stötta filosofin hos den som säljer djuret. Precis som säljaren skulle behöva ta ställning till om det är en sund köpare hen har framför sig.

DivinA
0

Tycker att alla borde handla mat till sina djur från djuraffärer som inte har djur :)

[Zobora]
2

#18 För foder finns många alternativ idag. Internet tex, eller olika foderbilar etc. Djuraffären är bara ett alternativ. Dock så var det inte alls så får många år sedan. Innan internet fick sin booom

Fridaaaa
2

#14 Står inte att det är en djurpark, vart står det?
Flertal kallar "djuraffär" för "zoo", hört det flertal gånger 🙂
Så kan ha 2 betydelser, och är inte så vanligt att djurparker säljer direkt på det viset.

bustjejen
0

# 20 Det där med Zoo är ju lite intressant. För mig är det nog en djuraffär mest, typ Grisslyzoo etc. I Danmark är det ju solklart att en djurpark är ett Zoo…

Men i framför allt en djurpark här i Sverige jag har varit i, så hade de massor med kaniner som alla barn fick leka med och klappa och som de sålde också. Stod inget om åldrar på ungarna dock. Men man kan ju tyvärr misstänka att de ungar som inte blev sålda blev mat till andra djur…

[00emi07]
0

#21 jag tycker zoo är djuraffär och djurpark en djurpark (:

Fridaaaa
2

Zoo kan vara både djuraffär och djurpark. Används i båda sammanhangen 🙂

[00emi07]
0

#13 jo, ja egentligen (:

spacesheep
1

Om det gäller djurparker så varierar det något så otroligt. Det finns en park i närheten av min hemort där de har grisar, kaniner, getter osv som bor otroligt mycket bättre än de flesta husdjurskaniner. De har alla stora hus, lever utomhus året om med stora hagar. De matas med riktig mat och hanteras enbart av personalen, vilka är kunniga. Det tycker jag är fantastiskt.

Och jag är väl blödig, men jag har svårt att låta djuren lida för att "bojkotta" en affär. Bättre att anmäla misstankar om vanvård till länsstyrelsen. Tar man upp exempel så som för små burar, felaktig kost, ej könsbestämda kaniner i samma burar - jag tror faktiskt att det är mer effektivt. Alternativt att man faktiskt ber om att få prata med chefen/ägaren till den specifika djuraffären och förklarar att man är orolig för djuren. Ifrågasätta på ett moget och trevligt sätt hur djuren sköts, ge tips? om det är så.