Kal fläck och fäller massor med päls.
Vår ena kanin Sigge har en kal fläck, ungefär en 5 kronas storlek på ryggen. Jag har försökt titta om det kan bero på kvalster, men han mjällar liksom inte alls, så det känns ändå inte som det.
Han har däremot en burkompis som putsar honom väldigt mycket, och denna fläcken är förståss extra intressant. Kan det vara så att det är kompisen som har skapat den kala fläcken, eller är det något annat som har gjort att han har fått en fläck? Kan man smörja med något på fläcken så att Skorpan slutar putsa där.
Sen fäller han just nu otroligt mycket päls. Hela kaninen ser alldeles ruggig ut, men är ju pigg ändå. Dock inte lika tok-pigg som han brukar vara, men det kan ju bero lite på värmen också. Om man har en kanin med så kraftig fällning, finns det något man kan göra eller ge för att underlätta på något sätt? Vi borstar lite på honom, och då blir borsten full av hår direkt, och han har supertjock päls ändå, speciellt på bakkroppen, men den ändå hackig och jätteful.
Har ni något tips?? Bifogar ett par bilder på fläcken och pälsen.
Kan det va att hon fastnat?
#3 jag tror inte det.. Inte vad jag har sett eller märkt iallafall.
Loppor/löss?
Är inte så erfaren av exem på kanin men tycker inte att det ser ut som det.
En tur till veterinären kanske?
Fläcken ser bättre ut nu, päls börjar växa ut. Han fäller dock fortfarande väldigt mycket och pälsen ser allmänt hackig ut. Som det känns nu är det nog så att han fäller rejält.. eftersom han i övrig mår bra så ger jag det några dagar till innan vi ev. uppsöker veterinär. Hans burkompis har kanonpäls och fäller inte ett strå, så det verkar iallfall inte smitta. :-)