Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 3021 ggr
Frosstis
1

Träna på att lyfta upp

Hur tränar man på att det inte är farligt att lyftas upp? :) Han brukar oftast springa iväg men då stänger jag in honom i ett hörn typ, sedan bara tar jag honom snabbt till min famn och sedan står och klappar honom. Men det känns ju inte rätt eftersom han tycker det är obehagligt och min förra kanin ville så gärna komma upp. 

Så i en vecka har transportburen använts vid bur-hage, hage-bur eller bur-in. 

Men jag vill ju kunna plocka upp honom till knät och så.

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

♥♥♥

[Taciturn]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin O'boy tyckte också att det var obehagligt att bli upplyft i början. För att träna bort det, började jag med att klappa honom och prata med honom innan jag lyfte honom. På så sätt förstod han att jag inte var en rovfågel eller något som försökte fånga honom från luften. Samtidigt som jag lyfter upp honom säger jag ordet "kom" så att han förstår vad som händer. 

Det går jättebra att lyfta upp honom nu. Han sprattlar aldrig mer.  🙂

Lycka till, och vilken söt kanin du har.

Frosstis
1

#2 Hmm, alltså jag pratar alltid med honom innan och myser och pussar honom, men när jag för in handen under magen, då springer han iväg… jag tog dock upp honom förut från rasthagen, dfet gick bra och fick upp honom på andra försöket :) Utan sprattel ^^

YlvisPylvis
0

OJ jag kunde ha skrivit det där själv =) Kör oxå med transport för in och ut just nu mest hela tiden. Han blir så stressad när han förstår att man skall ta honom =( Annars jättegosig på golvet och så, då är han inte rädd. Men förstår han att man vill ta honom då drar han direkt! Det är så trist att det ska vara så. Känner att jag aldrig någonsin kommer kunna få på honom en sele =(

fossingen
0

Första tipset om du vill att han ska vara lugn är att aldrig stressa fram något.

Det kommer ta tid.

När du går fram till buren ska du gärna prata innan du svischar framför buren, eftersom kaninen då hör att du är i närheten och inte blir skrämd . Sedan ska du prata med kaninen innan du lyfter upp den och klia den försiktigt och prata lugnt och sansat (gärna med ljus röst/barnröst då djur uppfattar de toner bättre än mörka toner).

Ta sedan ett stillsamt och försiktigt grepp om kaninen, en hand under magen precis bakom frambenen och en hand under baktassarna (minskar sprattel). Annars använd det vanliga sättet du lyfter kaninen på och sätt ner den i knäet, eller håll den mot din kropp på sättet du och kaninen tycker är bekvämt och mys med den en stund.

Släpp sedan in kaninen i buren igen. Forsätt göra detta varje dag tills du märker att kaninen blir lugnare och känner sig tryggare.

Frosstis
0

#5 tack för tips?! Jag lyfter som du sa man skulle göra :) måste bara berätta-han är så himla dålig på att uppmärksamma! När jag kommer till hagen ropar jag och låter men han rör sig inte, men när jag klättrar in så vänder han sig snabbt och blir förvånad över att se mig där.. Men när jag kommer in så lägger jag mig bredvid honom och kliar honom, men jag får fortsätta träna!! Ska jag ta upp honom, klappa o gosa, och släppa ner igen? Hur många gånger per dag?

[Ninni_w]
0

Du behöver ju inte lyfta så högt. Sätt dig på huk och lyft upp honom i knät. Sen kan du sätta dig på en stol och sen stå upp! :-)

fossingen
0

#6 Det verkar som han reagerar mer på rörelser än ljud. Pröva i så fall att sitta på knä framför hagen och locka på honom med ljud och försiktiga rörelser innan du kliver in i hagen.

Du kan börja sitta på marken och lyfta honom i knäet och gosa med honom, sedan kan du stegvis med öka lyfthöjden genom att sitta på huk och sedan stå. Du märker på honom vilken takt han vill ta det i. 

Vissa kaniner tycker inte alls om att bli lyft, men man får som sagt försöka träna sig fram. Några gånger om dagen är mer lagomt, inte för mycket och inte för lite :)

Har man riktiga stora och tunga sprattlare kan man ibland få lyfta och börjar de sprattla får man sätta ned dem igen och vänta lite och lyfta upp igen. Alltså för att inte bli sönderklöst.