Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1429 ggr
[Ninni_w]
0

Hur mycket pellets och hö?

Hej! Jag undrar hur mycket pellets era kaniner får per dag. Två av mins kaniner (som bor ihop) får 3msk tillsammans, så ungefär 1,5msk var. De är två år. Min tredje kanin får 2msk/dag. Han är 4måmader. De får just nu ett kanin och marsvinspellets men om någon dag får jag hem cuni complete som jag ska blanda ut med. De tvååriga kaninerna äter 2-3 fulla höhäckar om dan. Hur mycket äter era? :-)

sofia1992
0

Jag skulle vara väldigt glad om min kanin åt så mycket hö! :) Jag tycker mängderna pellets låter bra, bara kaninerna är bra i hullet. Det låter bra att börja ge dem cuni complete. Jag använder själv det fodret och jag tycker det är jätte bra.

[Rabbitte]
0

Hoppsan är snart 2 år och han äter i genomsnitt 2 påfyllningar av hö per dag. Han får mat på kvällen; Oxbow Adult, 30 ml.
Ellie är snart ett halvår och äter i genomsnitt 3 påfyllningar av hö per dag. Hon får också mat på kvällen, Oxbow Young, 45 ml.
Båda får även bladgrönt med pelletsen🙂

[Ninni_w]
0

Ok tack! Mamma tycker att det går åt för mycket hö och klagar varje gång jag säger att det är slut, men då äter de en normal mängd då?! :-)

Fridaaaa
0

#0 TS: Vad för kanin&marsvin? Finns olika 🙂

#3 Kaniner ska ju ha fri tillgång, så mycket hö är bara bra att det går åt🙂

--------------------------

Smilla & Flizan: 1 dl pellets tillsammans på vintern, mindre på sommaren. Fri tillgång till hö. Grenar flera dagar/vecka, grönsaker 1-4 gånger/vecka ungefär, mindre sommartid då de äter mycket grön utifrån istället.

Dumle & Viola: Får pellets 1-3 gånger/vecka, ca ½dl tillsammans.
Fri tillgång till hö. Grenar flera dagar/vecka, grönsaker 1-4 gånger/vecka ungefär, mindre sommartid då de äter mycket grön utifrån istället.

Ella: 0,5-0,75dl pellets (svårt att hålla bra vikt annars).Fri tillgång till hö. Grenar flera dagar/vecka, grönsaker 1-4 gånger/vecka ungefär, mindre sommartid då de äter mycket grön utifrån istället.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ninni_w]
0

#4 De vuxna får kanin och marsvinspellets djur och natur och den lille får en pellets från lantannaaffären i Ronneby. Vet inte vad det heter för det är deras egna. :-)

Fridaaaa
0

#5 Okej 🙂 Jag blandar ut mitt med det, till dem som har svårt att hålla hullet, då det är för fett att ge som det är igentligen (5% är mycket).
Handlar sällan där, för tycker dem är dyra hehe 😛

[Ninni_w]
0

Ja jag tycker också att de är dyra. Det är på grund av fetthalten som jag har köpt cuni complete. :-)

JessicaOlin
0

0.5 dl pellets och fri tillgång till hö

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Fridaaaa
0

#7 Ok 🙂 Jag hade velat ge det till mina med, men blir på tok för dyr till 5 kaniner tyvärr.
Så kör cuni nature (tror jag den heter?) blandat med lite svenska foder 🙂

[Ninni_w]
0

#9 Ja det blir ganska dyrt till 3st också, men vad gör man inte för sina älsklingar?! :D

[Ninni_w]
0

Det är dessutom mamma som betalar!! :D

[Ninni_w]
0

Kan man ersätta hö med gräs nu på sommaren?

tlover
0

Våra kaniner äter ungefär en stor, fullproppad sopsäck med hö/vecka

sen har vi en ras som inte ska ha pellets så när dom behöver extra kalorier (tex när dom växer, är gravida, ammar eller det är kallt) får dom lite extra havre och för variation får dom lite annat smått och gott tex torkade nässlor, morotsskal etc

nu när gräset har blivit nog högt kommer höet bytas ut mot gräs men just nu är väl bara hälften av fodret gräs (#12 så ja men byt ut sakta, och ha högt fibrigt gräs inte gräsmattegräs. både för att hö/längt gräs slipar tänderna på ett sett som kvistar tex inte gör och är gräset blött och kort kan det börja jäsa snabbt = kaninen kan bli sjuk eller dö. är gräset långt blir det inte lika mkt växtsaft i kontakt med luften som kan jäsa. däremot regnar det mkt har vi hö även på sommaren).

Mängden gräs blir ungefär ½ skottkärra/kanin och dag för oss.

och så har dom kvistar såklart

l'm back

[Taciturn]
0

Min kanin, dvärgväduren O'boy, får 0,5 deciliter pellets (Supreme Science Selective) varje morgon. Han äter ungefär en höhäck med hö om dagen. 🙂

Pennybus
0

En halv dl- 1dl till Liten rex m.m + lite grenar, solrosfrön. Stora rexar får 2-3 dl pellets, vi har dock bara 2-3(?) kvar White får 3-4 dl Tanarna får 1 dl-1och en halv dl. Mina hoppisar får 2-3 dl plus massor av grönt. Hö ska ALLTID finnas, precis som friskt vatten, iaf hos oss (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Lurvas11
0

#15 Hur stora är dina "hoppisar"? :)

Hälsningar Lurvas11Glad

Pennybus
0

#16 Ungefär i Tan storlek (: Något kraftigare ch större dock

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

DivinA
0

1/2 dl pellets morgon och kväll var Edit: massa massa hö och trädgrenar

Lurvas11
0

#17 Aha, tänkte väl. Du skrev att du gav 2-3 dl/dag och så trodde jag det var 2 små dvärgisar :) Det lät lite mycket då tänkte jag ;)

Hälsningar Lurvas11Glad

Frosstis
0

Fri tillgång till hö, dock äter han nästan ingenting.. Han ska ha 3 1/2 dl pellets, men jag ger ungefär en dl, plus någon näve och så får han när det tar slut. Han är väldigt kräsen av sig men har ett fint hull, dock ska jg få upp han lite i vikt, ska bygga upp muskler. Sedan får han en tjock bit gurka varje dag och morot när vi har det hemma :) Svenska foder kanin och marsvin!

Fridaaaa
0

#10 Ja jag betalar själv, så går inte ihop ekonomiskt till 5 kaniner 😉 Men de får itne dåligt foder nu så hehe

#12 Nej inte 100%, ha hö i buren eller i hagen för säkerhets skull. Det slipar inte ner kindtänderna på samma vis.

tlover
0

#21 har man långt gräs så slipar det på samma sätt (hö är ju som sagt torkat gräs) men dom flesta har ju inte en legda att ta gräs från.

l'm back

Fridaaaa
1

#22 Ja riktigt grovt långt gräs och variation, men svårt för många, eftersom det inte brukar växa på vanlig gräsmatta.
Ja det är torkat gräs men det är ju annan konsistent på det = blir lite annorlunda ändå 🙂
Men jag hade inte tagit bort höet helt ändå, hade aldrig vågat chansa på det 🙂

tlover
0

#23 regnar det har vi hö istället (om inte det är riktigt sent på året så vi har riktigt högt gräs) och eftersom vi bor i det land vi bor så…

l'm back

Friggeshoppkaniner
0

Mina kaniner får gräs och hö påfyllning minst och så får hoppkaninerna 1 msk pellets om dagen, kelkaninerna behöver inget pellets för att hålla hullet förutom en av mina nioåriga honor som behöver 3 msk pellets om dagen för att inte magra av. Använder mig av Edel kanin & marsvin pellets 🙂

tlover
0

kanske man ska nämna också. Tar man gräs så ska man inte ge gräs som är fuktigt under 30 cm (tex av dagg eller regn) då är det ganska stor risk att det börjar jäsa och det tål inte kaninmagarna (ju kortare gräset är ju fler brottytor med växtsaft finns det för samma mängd gräs vilket ökar risken för jäsning. Därför skulle jag aldrig använda gräsklipp tex, det hamnar i odlingsbäddarna istället)

l'm back

[Ninni_w]
0

Ok tack för alla svar! =)

[RC1393]
0

Mina dvärgvädurar får 0,5dl burgess excel var, inte det allra bästa fodret men fick inte tag på cuni pro så det fick bli det för tillfället.

Min jättescheck får 2dl men kommer få mindre nu när det är sommar, han brukar tappa "pelletsaptiten" och dessutom gå upp i vikt om han får lika mycket under sommaren som på vintern.

Dvärgarna äter en häck var (har stora häckar) per dag, jätten äter just nu sämre i allmänhet då han inte gillar värme alls, han äter normalt 2-3 häckar men nu är det ca 1 per dag men en massa gräs istället🙂

Han kommer flytta till en "grop" som är skuggig och sval, hoppas att han blir matfriskare igen då 🙂