Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2467 ggr
Alvirpo
1

Kan kaniner para genom galler?

Hej! Min hane var nyss, eller tja för en timme sedan, på rymen och hittade honom utanför tjejernas Hage. Han är okastrerad och har aldrig rymt förut så har inte tänkt på att säkra hagen supernoga. Men frågan är: Kan dem para sig genom galler? (kompostgaller) Snoppen var framme när jag lyfte upp honom..

(vet inte vilken grupp så tog nån som jag tyckte var någorlunda passande)

VildaVittra
1

Ja, det kan dom, så du har med största sannolikhet ungar på väg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IdaL
0

Yes det kan dom. Har varit ovanligt många tjuvparningar genom kompostgaller detta året.. kollade du honan i könet? :)

Alvirpo
0

Ojdå, jag som inte ens får ha kaninungar för mina föräldrar.. 

Men nu blir det iaf att säkra hans Hage ännu mer och hålla koll ifall någon utav tjejerna är dräktiga. Om någon är det, efter hur lång tid brukar man kunna se att dem är dräktiga?

Alvirpo
0

#2 Såg nu:) Nej det djorde jag inte, visste inte att man skulle/kunde göra det. Men det är två honor som bor ihop, så vet inte vem av dem isånnfall. Men hur blir det om det blir ungar då, kan dem bo ihop?

IdaL
0

#4 Det är inget tvunget, men om hanen varit på honan kan dom ibland vara lite "kladdiga" eller "blöta" i könet, men det kan man bara se direkt efter. :)

Jag rekommenderar inte att ha två honor tillsammans med kull. Risken finns att dom börjar bråka eller att andra honan tar död på ungarna. Sen finns det dom som klarar det alldeles utmärkt och hjälps åt med ungarna, jag skulle dock inte chansa!

Alvirpo
0

#5 Tack! Kan dem bo ihop i några veckor till eller ska jag säga på dem redan nu? Fast problemet är ju att jag inte vet vilken av dem som är dräktig.. Men det visar väl sig:)

Alvirpo
0

Såg nu när jag var ut till dem att den ena honan "red" på den andra, så verkar ändå behöva sära på dem. Men har aldrig sett det förut, dem har oftast legat platt på mage bredvid varandra och slickat varandras öron!

Stinastygg
0

#6: I värsta fall är båda dräktiga…

Det kan vara svårt att se på en kaninhona om hon är dräktig. På en del kaniner syns ingenting, man får helt enkelt vänta till beräknad nedkomstdag och se.
En del får dock ett förändrat beteende, t.ex sura i buren, mindre sociala eller tvärtom - en del honor blir mer gosiga och kontaktsökande än innan när de är dräktiga. På slutet sover och vilar honan mycket.

Var uppmärksam, kolla efter små förändringar i beteende, och läs på och förbered dig för att det eventuellt kommer en eller två kullar med ungar…

Alvirpo
0

#8 Oj, ja det tänkte jag inte på, att båda kunde ha hunnit bli! Men här blir det att bygga bolådor och läsa på! Har följt många trådar och läst att som går att hitta om Avel på Kaninmagazinet så lite vet jag ju. Men ska försöka hitta mer information, ev. köpare och försöka fixa så att fler burar finns ifall dem ej skulle bli sålda… Men får hoppas att bara ena, eller ingen förståss, blivit dräktiga. Och tack för bra tips?!

Zabbio
0

Om de trivs bra ihop, har tillräckligt utrymme, olika bon att välja på etc så hade inte jag särat på dem. Kan bli problematiskt att sätta ihop dem igen senare bl.a.

Det finns visserligen en risk att de lägger i samma bo och då får man kanske hålla en unge eller två mot mamman ifall inte alla kommer åt att få mat.

Men det är ju klart att jag säger det eftersom jag föder upp i koloni med tre-fyra honor tillsammans ;)

I ditt läge hade jag markerat dagen i kalendern, beräknat nedkomsten och sett till att de har bomaterial och flera olika bolådor att välja på. Sen hade jag hanterat dem normalt. Sett till att de fick saltsten/mineralsten under den eventuella dräktigheten (en månad med saltsten lär inte orsaka några hälsorisker), bra foder och vatten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alvirpo
0

#10 Okej, fast problemet är ju att den ena börjat "rida" på den andra. Har aldrig sett dem gjort det innan men nu efter att detta hänt så började hon. Men nu när jag tittade till satt dem och åt hö tillsammans, så det värkar inte vara några problem. Men om dem fortsätter så blir de nog och sära på dem ändå! Men tack för bra tips?! Och om dem lägger i samma bo så är inte det hela världen eftersom de är mor och dotter🙂

BunnyHope
0

* Följer och ser om det blir bebbar.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Alvirpo
0

NU hade den himla kaninen rymt IGEN! Och han satt utanför tjejerna. Så nu blir det nog garanterat ungar här om en månad. Men satt tillbaks honom i buren och gömde mig och såg hur han tog sig ut (hoppade över staketet på ett ställe där taket lossnat av blåsten) och sen fixade jag och stängde igen överallt, så nu ska inte den himla kaninen kunna rymma igen.

Så det blir nog en eller kanske två kullar med hoppkaniner som har lejonman, förmodligen mest helfärgade. Någon som kanske är intresserad? Finns i Dalarna, rätt nära Borlänge (PMa för mer info mer exakt vart m..)

NaDa...
0

Hmpf, jag har min hane ute lös hela dagen när min flicka är ute i kompostgallerhage. Inte har hon fått ungar via det och hon är 9 månader.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

IdaL
0

#14 Dom KAN para sig genom gallret, betyder inte nödvändigtvis att dom alltid gör det. Hur gammal är hanen då? Brunstar honan är det stor risk att hon sätter upp rumpan mot gallret och sen gör han "sitt jobb".

[nneo]
2

Tycker det är märkligt med alla dessa "kompostgallerparningar" som dyker upp här och var, jag har och har alltid haft en hane lösgående när tjejligan är ute i sina hagar. Aldrig fått en "hoppsansvejsankull", på 15 år.

Alvirpo
0

#14   #16  Fast min ena hona är väldigt brunstig just nu att båda mina två hanar blir alldeles galna när dem är i närheten. Kanske inte är så hos er men så är det här iallafall.. :/

NaDa...
0

#15 KAN ja, men när #1 skrev "du har med största sannolikhet ungar på väg", så tänkte jag att jag kunde förtydliga att det inte är selt säkert att det händer. ;)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Zabbio
0

#11 Håll koll på dem :) Det händer att min ena rider på de andra lite, men jag har aldrig sett bråk eller pälstussar (= rester efter bråk) så jag låter det vara. Men det gäller att de har plats att röra sig och fortsätter hålla sams.

Blir det bråk bör du naturligtvis sära på dem, men fortsätter de att fungera bra ihop hade i varje fall inte jag gjort det.

#14 Jag har SETT PARNING genom  galler, och det var minknät! Nu lev det inga ungar efter den parningen, men de kan para sig. Ser för övrigt ganska dumt ut när hannen står lodrät och ''stampar ifrån''.. han flyger nämligen baklänges lite mer än när han håller om honan på normalt vis.. 🤪

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alvirpo
0

#19 Japp de ska jag, har tittat till dem lite då och då under dagen, för att hålla koll på dem och för att se till att hanen inte rymmer igen:)