Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5372 ggr
[Matilda144]
0

Hittat en kanin...

Hej! Jag och min familj har oväntat blivit kaninägare. Vi hittade en liten kanin för några dagar sedan och det är ingen som har hört av sig trots att vi har satt upp lappar :( Vi ska höra av oss till polisen också, men vi trodde att det var någon som saknade den och skulle höra av sig fort. Vi har dock börjat misstänka att den kan ha blivit dumpad eftersom att platsen, en vändplan mot ett skogsområde, där vi hittade den ligger lite avlägset. Men jag kan inget om kaniner, de kanske kan ta sig långt om de rymmer? Vi hoppas att någon kommer att höra av sig, men tills vidare får den bo hos oss. Men eftersom vi aldrig haft kanin så har vi ingen kunskap om den och behöver lite tips? och råd :) 

Hur stor ska buren vara? (Just nu bor den tillfället i en liten bur, men vi har köpt en sele så vi låter den hoppa runt på gräsmattan en stund varje dag :) 

Hur ofta ska den ha mat? (vi har köpt pellets, och den har även fått hö, morot, sallad, och såklart vatten) 

När vi ska lyfta den händer det att den börjar andas häftigt. I buren kan den också ibland slänga sig/välta på sidan. Är detta tecken på att den blir stressad? Hur bör vi reagera?

Om det blir så att vi behåller den, hur är det med försäkringar? Bra/dåligt? 

/Matilda

atlanta
0

Hö är det viktigaste för den att äta. Burens storlek beror på hur stor kaninen är. Vad väger den ungefär?? Att den flåsar när ni lyfter den beror nog på att den är ovan och blir lite rädd, håll den mot er och träna korta stunder. När den slänger sig på sidan i buren skulle jag tro att den vilar/trivs.

Jag ger mina mat morgon och kväll. Fri tillgång på hö och mina, som är dvärgvädur och väger mellan 1,5-2 kg, får en matsked pellets på morgonen och en på kvällen.

Hoppas det går bra för er och den lilla pälsbollen 🙂

Klara.b
4

Kan du ta en bild på pelletsen? 🙂 För det finns något som heter gnagarblandning (olika mat bitar i olika färger och storlekar), som inte alls är bra. Och vissa djuraffärer kan ibland säga, "detta e så bra, vilken lyx", så många nybörjare råkar köpa det.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Jessicahagstrom94
0

att den slänger sig på sidan är inget ovanligt, så gör alla kaniner. :) min gör så när han är avslappnad och trött. 

Vad är det för sorts kanin? liten/stor? har du bild? 
Våran dvärgvädur får pellets morgon & kväll, fri tillgång till hö, nytt vatten varje dag, buren är 130 cm lång och 60 cm bred, ca.

[Matilda144]
0

Tack för svaren!  

#1 Den väger ca 2 kg, tror det är en dvärgvädur :) Behöver den inte mer pellets än så? Då har vi nog gett den lite mycket :P

#2 Har ingen bild, men pelletsen är enfärgad grå/grön :)

[Matilda144]
0

#3 Vad bra! :) Tror det är en dvärgvädur, ca 2 kg.

atlanta
0

#4 Risken 'r att den blir en liten tjockis om den får för mycket =) Ni får hålla koll på hullet på den och se vad som är bra för den, i princip alla mina får den givan. Beror ju lite på vilket foder man ger oxå.

[MiniPim]
3

Vilken färg????

och vart bor du?

[Matilda144]
0

#vet inte vad färgen heter. Varför undrar du var jag bor? :)

Klara.b
0

#8 Det är ngn som har släppt ut hennes kanin! Är den gul aktig och bor du i Göteborgs området?

[Matilda144]
0

#9 Aha! Tyvärr, jag bor i Stockolm. Hoppas den kommer tillrätta! :)

dermot
4

Kan du ta en bild på den? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[MiniPim]
1

Kan du visa bild? Och du kan väll säga Vilken färg?? Brun, svart, grå osv?

HaraldochAlex
0

Var i stockholm? hur ser den ut i färgen? min dvv har nämligen sprungit bort!

spacesheep
4

Lägg gärna upp en bild på kaninen. Och fäst dig inte för mycket då den kan vara någon annans.

[Matilda144]
4

#11 #12 #13 #14 Jag visar ingen bild och säger ingen färg, den återfås emot beskrivning. I det område där den upphittats finns gott om lappar uppsatta. #14 Som sagt hoppas vi mest av allt att det är någon som saknar den och ringer snart! Men nu är situationen som den är, och vi vill att den ska må bra just nu när den för tillfället bor hos oss.

spacesheep
7

#15 Du bör åtminstone säga färg och ras. Stockholm är stort och det är extremt många kaninägare i trakterna. Det här är ett seriöst kaninforum, jag tror knappast att någon skulle vilja sno en kanin.

Att lägga upp bild skulle enbart underlätta för ägaren att finna kaninen..

.

HaraldochAlex
2

Kan du inte bara säga området? Jag vet ju inte hur långt han sprungit om det vore han… Om det är nära mig så kan du få en beskrivning men jag skulle gära veta om det är värt att få upp hoppet…

[Matilda144]
3

#16 #17 Jag förstår faktiskt inte varför det skulle behövas. Den som är ägare till kaninen tror jag kan ge en beskrivning av den utan att behöva se en bild eller veta område :)

HaraldochAlex
1

Självklart kan jag beskriva hur han ser ut, jag kan till och med skicka bilder om det är så! Men jag skulle vilja veta VAR han befinner sig så jag slipper få upp hoppet som sagt. Jag förstår hur du tänker dock.

spacesheep
9

#18 För att ägaren lätt känner igen sin kanin om denne får se bild på den. Ska varje person som saknar sin kanin behöva skicka bilder till dig? Få upp hoppet i onödan? Och i sådant fall, kommer du ens att erkänna att det är dennes kanin? Det känns mest som att du vill ha kaninen för dig själv just nu…

Summerdogs
8

Jag vill inte hoppa på någon eller så men jag instämmer att det skulle underlätta mycket för ägaren som mist sin kanin och som det sas tidigare så är detta ett seriöst kaninforum! 🙂

[Matilda144]
1

#19 Jag förstår att det är jobbigt om ens djur har försvunnit. Men du kan skicka bild/beskriva din kanin och då finns chansen att du får tillbaka den. Men jag vill av personliga skäl inte ange var jag bor.

[MiniPim]
17

Nu fan blir jag arg igen. Säg färgen och lägg upp bild, GENAST. Du vet för sjutton inte hur hemskt det är när ens kanin är borta, och ja jag ger dig en order nu att lägga upp bild. Och ta det som påhopp, men jag SKA veta Vilken färg? och hur den ser ut. NU.

HaraldochAlex
1
[MiniPim]
10

Skicka bilder till mig NU.

Klara.b
14

Snälla, det skulle underlätta för så många om du bara la upp en bild. Det är jätte jobbigt att ha förlorat sin älskade kanin (som man älskar av hela sitt hjärta), och de letar särkert efter sin kanin flera timmar per dag, i hopp om att hitta kaninen.  Och så kanske du sitter med kaninen hemma hos dig, och vill inte lägga upp en bild.

Förlåt att jag låter arg, men nu blir jag faktiskt lite irreterad.

KaterinaPetrova
9

Om du inte har möjlighet att lägga upp en bild anser jag att det är din plikt att åtminstone beskriva kaninen kort iallafall. Till exempel "vit med en svart fläck på baken" räcker. Det är jätte bra att du tagit hand kaninen, den är säkrare hos dig än i det vilda. Om du inte ens vill utge vart du bor i PM förstår jag inte varför du ens tog dig tiden att skriva ett inlägg här. Nu när kaninen bor hos dig är det inte bara ditt ansvar att ta hand om kaninen, utan att försöka hitta ägaren. Kaninen kan ha rymt eller så har den blivit utsläppt. Däremot tycker jag inte att folk ska höja rösten åt TS, det gör ingenting bättre.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[MiniPim]
9

#27 Jag höjer rösten åt TS för det är förjävligt att inte skriva något om kaninen, vad fan är meningen med inlägget då?

Fridaaaa
11

Har ni hittat den, måste ni anmäla det till polisen och efter 3 månader, om ingen hört av sig, så blir kaninen eran.
Och ni bör ta bild på den och sätta upp lappar i området.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
4

TS, det skulle underlätta otroligt mycket (framför allt för dig själv) om du la upp en bild på kaninen. :) Det handlar inte om ett par borttappade nycklar eller några kvarglömda skor, det är ett djur som vill hem, en ägare som är förtvivlad och du kanske sitter med svaret! 

Har du anmält till polisen att du hittat kaninen? Annars räknas det som stöld om det skulle visa sig vara någon annans kanin och denne inte har fått chans att framföra det.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[MiniPim]
4

Om jag bara fick säga vad jag tycker om detta, men jag ska knyta ihop mina händer och tejpa för käften ordentligt.

KaterinaPetrova
10

#28 Förstår att du är upprörd men tror inte TS får större lust att lägga ut en bild på kaninen om folk sitter svär i inläggen. 🤦‍♂️

HaraldochAlex
1

#32 det verkar inte spela någon roll vad vi säger, hon vägrar ändå!

[MiniPim]
0

#32 Skit samma, jag svär åt henne för att jag är arg. :)) Jg är absolut inte sur på någon annan än TS. Är bara sjukt atg

Klara.b
0

Okej, snälla, beskriv den. Är den vit, grå, brun eller gul eller något annat? Har den någon fläck någonstans?

[tösen,cesse, malte]
0

så arg jag blir 😡 du måste lägga ut en bild  så den som har den kanin du har kan komma hem till sin ägare. Du  måste göra det nu ! är jätte arg på dej ts. Den är inte din kanin den har en ägare och du måste ju göra allt för den ska komma hem ..Om  jag vore du skulle jag lägga ut en bild så den som har den kan se att de är deras kanin mår och att de kan ringa dej och se när de kan hämta till backa den. HOPPAS DU FÖR STÅR VARFÖR VI ÄR ARGA PÅ DEJ !

Fridaaaa
2

#34 Du får lägga in en arg smiley-gubbe där du vill svära 😉

Jessicahagstrom94
5

Ni som tappat bort er kanin, beskriv den då eller skicka bild?

Tror inte hon kommer lägga upp någon bild, verkar ju knappast så.

[MiniPim]
7

#38 Nej det tänker jag inte, TS är en smart liten unge. Om man beskriver sin kanin kommer hon genast säga typ motsatsen till det för hon vill behålla den. Så jag ska ha en bild innan denna dagen är slut, om inte så vet jag precis vad jag ska göra.

[tösen,cesse, malte]
0

håller med dej nummer 39🙂

HaraldochAlex
1

Jag har skickat en bild och kaninen som hon har är i alla fall inte Svart, viltblå eller blå :(

Fridaaaa
2

#39 Dock får man inte svära här 😉
Men förstår att du är arg och irriterad

spacesheep
6

Det är ingen idé att varken hota eller vara arg. Vi hoppas ju alla på samma sak - att kaninen kommer till rätta. Ta det lugnt nu folk ❤️

Jessicahagstrom94
2

#39 Mjo i och för sig.. 

TS - kaninen är inte din, ni hittade den och har skyldighet att försöka hitta ägaren, här finns bland annat Minipim som har tappat bort hennes kanin som hon älskar så oerhört mycket. Snälla lägg upp en bild på kaninen du har hittat, det skulle göra oss glada. Då får vi veta om det är hennes kanin eller inte, och sedan är det lugnt.

[MiniPim]
4

#42 men Gud, tror ingen bryr sig om att jag svär, är väll inte hela världen?

KaterinaPetrova
10

#39 Tycker faktiskt att det börjar spåra ut. Det är inte svårare än att göra som #38 skrev. 

Att använda ord som "smart liten unge" kan tolkas som nedlåtande på det sättet du skriver. 

Om TS verkligen ville behålla kaninen skulle hona inte ens satt upp lappar + skrivit ett inlägg här. 

***🥶***

Fridaaaa
4

#45 Säger bara som det är, enligt sajtreglerna och de finns ju av en anledning 😉 Just saying….
Och man kan visa att man är arg osv utan att svära också 🙂

[MiniPim]
2

Jag ska iallafall ha en bild på kaninen, om inte. Hur ska jag göra? Går det att polisanmäla?

HaraldochAlex
4

#46 Men om hon ändå satt upp lappar, är det väl inte så svårt att lägga upp en bild här? Vad är skillnaden? Man kan väl lika gärna hävda att det är sin kanin via en lapp som via internet?

Ztrawberries
4

Jag tycker personligen att det är extremt otrevligt när någon svär till en, speciellt såhär öppet på ett forum - men självklart förstår jag eran frustration. Jag tror helt ärligt inte att det hjälper dock, utan snarare förvärrar situationen… :/ TS, Jag förstår även dig men jag tycker som de andra att det kan underlätta för både dig och kaninens ägare om du anger någon information om kaninen. Är det en Hona eller hane?? Färg? För jag garanterar att alla i tråden lugnar sig lite då. Skulle helst också vilja säga att du lägge upp bild men jag känner att jag inte behöver yttra mig om det eftersom det redan skrivits önskemål om det.

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Fridaaaa
0

#46 Vart står det? (inte sett alla inlägg), för står inte i #0, så lätt att missa 😛

KaterinaPetrova
0

#51 Inlägg #39 syftade jag på.

[MiniPim]
0

Visst är jag otrevlig som svär och så, kan sluta med det. Men TS!! Hur svårt är det att klicka "välj fil" och sen välja en fil och ladda upp? Du vet inte hur mycket min kanin betyder för mig, jag har varit uppe från 6 till 22 och letat, inte ätit. Brutit ihop hela tiden och varit helt förkrossad. Förstår du?

Fridaaaa
0

#52 Syftade på det med lapparna, inte inlägg #39 🙂

HaraldochAlex
13

Jag tror att anledningen TS inte vill lägga upp en bild, är att någon kommer kanske känna igen den och sedan blir hon av med den. 

Dumt enligt mig, då det finns sådana som t.ex jag som gärna vill ha tillbaka sin kanin.

[MiniPim]
11

#55 precis så jag också tror Just därför jag inte tänker beskriva min kanin

Elin_d
4

TS, varför kan du inte bara ladda upp en bild?!

Vet du hur hemskt det är när ens husdjur springer bort?! Det är nog bland det hemskaste som kan hända!

När allt det här är över och kaninen har kommit hem kanske du kan skaffa en egen kanin :)

Mycket bättre änn att ta någon annans ;)

Mvh Elin

KaterinaPetrova
5

#54 Aha, inlägg #15 🙂

#56 Om inte du är villig att samarbeta med TS överhuvudtaget kan du inte ställa krav på henne.

spacesheep
4

När jag flyttade i höstas kunde jag först inte ta med min kanin. Han fick alltså bo hos familjen i ca 3 månader. Varje dag sprang han och letade efter mig på mitt rum. I 3 månader. Så det är nog inte bara ägaren som saknar sin kanin…

Fridaaaa
2

#58 Tack 🙂

Förstår MiniPim om hon inte vill beskriva sin kanin först, för har hänt att folk har lurats, även om kanske inte TS gör det, så finns det dem som gör det, och svårt att veta då.

[MiniPim]
3

#58 men jösses

marithaj
4

Men snälla nu har det väl ändå spårat ur! Sansa er lite.

Jag förstår att man är hoppfull och att det är mycket starka känslor när ens älskade kanin sprungit bort/släppts ut, men att hetsa och skriva arga ord gör tyvärr inte saken bättre, snarare tvärtom. Som ny på forumet skulle jag ta väldigt illa vid mig av sådant. 

Kanske kan ni som vill ha mer information få en bild och en beskrivning via PM om ni kontaktar TS?

#53 MiniPim du bor i Göteborg och den här kaninen finns i Stockholm, så knappast troligt att det skulle vara din kanin eller hur? 

Det är verkligen hjärtekrossande att bli av med ett djur man älskar och du har all rätt att vara upprörd, men den frustration du uttrycker i den här tråden har ju att göra med din kanin, inte den som TS skriver om Ledsen

#55 Då skulle väl TS knappast ens ha skapat en sådan här tråd?Glad Jag tror att TS är försiktig med informationen på grund av alla starka reaktioner…

[MiniPim]
3

#62 eftersom en skrev att min kanin är borta i Göteborgstrakten tror jag TS är smart och kommer på Uppsala istället. Ifall hon vill behålla kaninen. Det spelar ingen roll för mig om det är min kanin eller inte, när man sätter ut lappar lam man väll lägga upp en vid, här, eller?

alicekanin
4

Kan ni inte typ göra en deal? Aynaz beskriver kanin lite grann först (via PM såklart) och så skickar TS bilden till Aynaz efteråt. Även fast det Aynaz beskrivit är "rätt" eller inte.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

sofia1992
5

Jag tycker att du bör minst säga Vilken färg? kaninen är för att ge alla som har en kanin på rymmen lite sinnesro. Enligt lag skall du även polisanmäla. Enligt ditt första inlägg får jag känslan att du är minderårig så jag tycker du skall visa denna tråd till dina föräldrar! Kaninen är dina föräldrars ansvar (om du är minderårig) och på grund av det bör de avgöra om en bild skall läggas ut eller inte. Om ni väljer att inte sätta ut bild (och om ni gör det och den rätta ägaren inte finns i detta forum) skall det polisanmälas omedelbums!

imoon
16

TS! Jag har varit i samma situation och förstår ditt tänk precis! Ägaren har säkert en hel del sätt att beskriva sin kanin, även om du skriver typ att kaninen är mörk/mestadels vit/fläckig eller liknande.

Om du inte vill visa bild eller ge för många ledtrådar kan du ju berätta något mer. Du har ju berättat att det troligtvis är en dvärgvädur, jag föreslår att du även berättar om den är ljus/mörk/helfärgad/fläckig eller liknande samt vilken del av Sthlm (typ norra). Då möter du resten i tråden halvvägs.

Jag förstår varför du inte vill visa bild, men på Kanin i Fokus tror jag inte att du behöver vara orolig för att någon ska hitta på att det är hens även om det inte är det. Men lite borde du nog berätta om hur den ser ut.

Hade det varit kaninen jag hittade ute och jag inte ville delge bild ens här, hade jag sagt att den är "halvvädurskorsning, snäppet större. Mestadels vit, fläckig.". Eventuell ägare hade då kunnat säga att "det är en hona, påminner något i kroppsformen en hare, fläckig i gult och svart med mycket symmetriska fläckar, ena örat främst gult, andra främst svart". Alltså skulle väldigt lite information från mig och mycket information kvar för ägaren att beskriva.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Jessicahagstrom94
6

Eller så kan TS lägga ut bild NU och vore det som så att det är någon här som äger kaninen så får den personen bevisa det genom att lägga upp en bild.

farvendal
3

Jag förstår om man inte vill ge ut info men när TS redan satt upp lappar så förstår jag inte problemet. Eller vaf står det på lapparna egentligen?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Sweety
4

Jag bor mellan Uppsala och Sthlm och min kanin sprang bort för ett tag sedan. Kaninen råkar inte vara en svart/vit brokad Leijonhuvad dvv? :0

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

imoon
4

#67 Absolut, det kan hon göra! Men det vill hon inte och hon lär inte bli mer villig av att vi tjatar.

TS! Lägg ut en bild bara på öronen, svansen eller en tass! Då syns ju färgen! Möt övriga halvvägs.🙂

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[_hsleiufhbtv]
13

Jag har pratat med TS nu, och jag tror ni alla fått fel intryck av henne. Hon är hur trevlig som helst och jag förstår hennes tänk precis. :)

Klara.b
7

Detta verkar inte som någon ide 😭 Jag har PM:at TS, inget svar. Hon har varit aktiv 20:39 ikväll, så hon verkar medvetet strunta i att titta in här. Allt för att ha kvar kaninen, som troligen är någon av eran.

Ibland skäms jag av att vara människa, detta är ett av de många tillfällen.

LillaSnö
2

#63 hon skrev ju innan längre upp att det var i stockholm.

[tösen,cesse, malte]
1

Synd om kaninen som inte får se sin ägare =-(

marithaj
7

#72 Bara upptrissade konspirationsteorier! Exakt vad grundar du detta på?

Varför i hela friden skulle någon ens göra sig besväret att skriva ett sådant här inlägg om man helst vill behålla kaninen själv?🤔

[ingvarisbjorn]
7

#72 Men vad är det för beskyllningar? Då skulle hen ju inte skrivit här från första början! Jag förstår att TS inte genast svarar på vare sig PM eller i tråden eftersom tråden är fylld av anklagelser och väldigt otrevlig ton och dessutom har hen en upphittad kanin att ta hand om.

Klara.b
0

Om jag ska säga så, #76 i PM så var det en trevlig ton, och från början här med. 

#75 Jag vet då inte, men inte verkar ho vilja beskriva kaninen.

Förlåt om jag låter sur, är bara så himla arg just nu.

Fridaaaa
7

Jag tycker att många drar förhastade slutsatser tyvärr.
Men vore bra om TS ändå svarade, så att det blir uträtt och inte massa spekulationer osv 🙂

marithaj
4

TS har förbarmat sig över en kanin som var övergiven, hon har inte stulit den.

EDIT: det som tidigare stod i inlägget jag skrev till har ändrats, därav justerar jag mitt svar också 🙂

Gimbergsson
8

TS skriver att hon ska meddela polisen om detta så ni som tappat era kaniner kan ju höra av er till dem för att få reda på om det är er kanin eller inte. 

Jag förstår att det är jobbigt för er men samtidigt förstår jag TS situation och jag tycker att hon gör rätt om hon kontaktar polis och sedan får ni med förlorade kaniner gå den vägen istället för vägen genom TS som vill vara anonym, det måste ni också kunna respektera.

Klara.b
2

Jag är verkligen ledsen om jag låter sur #79, det var därför jag redigerade inlägget.

Jag ber om Ursäkt TS, nu lämnar jag tråden

LovePoppy
3

Ägaren har säkerligen en del bilder på sin kanin, så om du TS lägger ut en bild så kan du begära att du får foton på den kaninen som ägaren anser är sin. På så sätt bör den komma rätt för det finns säkert något som är speciellt med just sin kanin även fast det finns flera liknande! :)

Fridaaaa
4

#80 Vad bra att hon kontaktar polisen, då gör TS helt rätt 🙂

[MiniPim]
8

TS, förstår verkligen det är jobbigt när du får "hat". Och jag ber om ursäkt, men väl när jag blir arg så blir jag det. Speciellt när det handlar om djur, det har lätt blivit sånt när jag skrivit här på KIF. Men jag kan skicka ett PM. Nu finns det ju en sm har en kanin o Uppsala som är borta. Det är det att ett sätt, skulle jag innerligt önska att det var du som hade hittat min kanin. Jag ser så mycket hopp fast än det ser väldigt mörkt ur för mig egentligen, så det blir så lätt fel.

Minirut
4

Ts, lägg upp en bild, sedan ifall det är någon som känner igen kaninen så får denne skicka en eller flera bilder till dig som bevis. Är det samma kanin på bådas bilder ska kaninen tillbaka till sin rätta ägare. Är det svårt att se på bilden, be personen nämna något speciellt med kaninen. T.ex ifall den har någon dold fläck någonstans, sår eller kanske saknar en klo? Du kan lätt hindra oseriösa personer från att påstå sig äga kaninen trots att du lägger upp bild. Du behöver inte nämna var du bor, även om det skulle underlätta en aning, men du kan beskriva kaninen. Antingen med ord eller bild. Är du djurvän så borde du kunna föreställa dig hur det skulle kännas att bli av med sitt älskade djur. Och du måste ju vilja både den rätta ägaren och djuret det bästa? En kanin kan vara väldigt fäst vid sin ägare och kan sakna denna. Kaniner är inga dumma djur!

Det är du som har kaninen just nu och du ansvarar för att kaninen hittar hem eller får ett nytt bra hem hos antingen dig själv eller någon annan. Men du får inte hindra dennes ägare från att få tillbaka sin kanin. Så gör nu det rätta både för dig, kaninen och kaninens ägare.

http://pillasddv.weebly.com/

marithaj
3

#81 Jag förstår känslan av frustration och att många av oss som skriver i tråden vill lösa fallet, eller iaf kunna gå vidare med en bild eller så… 

Hehe och så försöker jag på något vis dämpa den upprörda stämningen lite 🤪

Lätt hänt att man skriver lite för snabbt och så låter ens svar mer irriterat än vad som var meningen - det var lika bra att jag också redigerade min kommentar!

Fridaaaa
0

#85 Läs vad som skrivits i bland annat #80 🙂

Summerdogs
7

Intressant att följa denna tråd. Spännande att se vart det slutar men hoppas att det löser sig :)

Minirut
0

#87 Jo jag såg det efter åt, tog lite för lång tid på mig att skriva inlägget. Blir lätt så när man kollar på tv och pratar i telefon samtidigt haha ;) Det är bra att hon kontaktat polisen så att detta förhoppningsvis slutar lyckligt för alla inblandade :) Mest av allt hoppas jag att kaninen får det bra, om det så är hos TS eller hos den rätta ägaren.

http://pillasddv.weebly.com/

Fridaaaa
0

#89 Haha ja det är lätt hänt 😉

Joel125
10

Om ni har en kanin som är bortsprungen är det väll bara att skicka ett pm och beskriva kaninen(eventuell bild)!

WhiteBunnyWithBlueEyes
3

Men lägg upp en bild, vad är det med dig människa? mathilda144?

Skaffa en kanin kan du göra själv då du hittat ägaren till den som du hittat…

[tösen,cesse, malte]
0

snälla kan du lägga ut en bild vi ber dej . 😎

claravincent
0

?

[Matilda144]
21

Jag har medvetet inte skrivit här på ett tag. Jag är faktiskt ganska chockad över hur ett forum kan fungera. Att vissa av er kan bete er hur som helst, kalla mig för kränkande saker, hota mig, hitta på saker om mig (både här och på pm), bara för att jag inte lägger upp en bild på en kanin som jag och min familj har hittat. Jag tycker det är ledsamt, och jag blir ledsen. De flesta av er har inte ens en borttappad kanin, men ni kan tydligen bete er och säga vad som helst bara för att ni vill se en bild på en kanin. 

Jag vill bara klargöra några saker som många av er verkar ha glömt i er iver att få se en bild… Jag och min familj har hittat en kanin. Vi satte upp massor med lappar i det område där kaninen hittades och väntade oss att ägaren skulle höra av sig snarast. Men ingen ringde, och vi var därför tvungna att försöka ta hand om kaninen. Eftersom den enda buren vi hade var en smådjursbur köpte vi ett sele för att den skulle få röra på sig. Vi köpte även pellets och hö till den. Dessa saker köpte vi för att vi försökte ta hand om kaninen på bästa sätt tills dess att ägaren skulle höra av sig. Jag och min familj har redan husdjur, och vi ser inte det här som att vi skulle fått ett till husdjur, vilket vissa av er har påstått. Vi hoppas mest av allt att kaninen ska återförenas med sin ägare. Men eftersom vi just nu har ansvaret för kaninen så måste vi också på bästa möjliga sätt försöka ta hand om den. 

Sen till bilden… Att jag inte lägger upp en bild beror på den enkla anledningen att jag vill att kaninen kommer tillbaka till sitt rätta hem.  Ägaren återfår sin borttappade kanin mot en beskrivning, så enkelt är det och det tycker inte jag är mycket begärt. Det är annars inte heller ovanligt att det hör av sig flera "ägare" och påstår att denne äger djuret. Även fast ni säger att detta är ett seriöst forum, så kan vem som helst bli medlem och skriva här, och dessvärre finns det oärliga människor.  

Vi ska ringa polisen och anmäla kaninen idag. Att vi inte gjort det tidigare beror på att vi trodde att ägaren skulle höra av sig direkt. Så om ni har en borttappad kanin är det bara att höra av sig till polisen. 

Det var nog det sista jag hade att säga på det här forumet. Jag lär nog inte skriva mycket mer här, jag tycker inte det är ett vidare trevligt forum, bortsätt från några få som jag har pratat med på pm.

[cindy2013]
1

Tycker inte att man ska pressa ts hon gör sitt bästa med att hitta den rätta ägaren får hoppas att kaninen inte är utsläppt:(

bustjejen
5

#95 Jag tycker faktiskt att du gör rätt ts. Om det är så att någon här saknar sin kanin, så kan de säga Vilken färg? kaninen har istället. 

Jag tror nog att de flesta bara är nyfikna på hur den lille kaninen ser ut. Stämningen här på forumet brukar oftast vara väldigt bra, och det är otroligt tråkigt att vissa har haft sådan tråkig attityd mot dig. 

Prata med polisen och kanske ta kontakt med föreningar i närheten som brukar ha hand om bortsprungna djur. Hoppas ni hittar rätta ägaren och bra att ni tar väl hand om den lille tills dess.

[_hsleiufhbtv]
3

#95 helt rätt tänk! Hoppas den lille krabaten kommer hem igen, stor eloge till er för att ni tar hand om den.

Stinastygg
3

#95: Ditt tänk är sunt, jag förstår poängen med att inte lägga ut bild, så att ev falska ägare hör av sig.

Men jag kan hålla med en del här inne om att du åtminstone kan gå halva vägen och ge en något utförligare beskrivning, så att de som förlorat kaniner kan avgöra om det är värt att kontakta dig eller inte.

• Hane eller Hona??

• Stående eller hängande öron?

• Ljus/mörk/enfärgad eller tecknad? Du behöver ju inte säga exakt vilken/vilka färg(er).

• Ungefärlig vikt/storlek på kaninen.

Tyvärr har det ju skapats misstro åt båda hållen här:
De som förlorat kaniner vill inte beskriva den för dig TS, eftersom att de tror att du då kommer att säga "nej så ser den inte ut" och behålla kaninen själv.
Du tror å din sida att folk kommer höra av sig och säga att de äger kaninen fast de inte gör det.

Lösningen är att både ge och ta. Sitt inte inne med alla faktauppgifter som om det vore en upphittad plånbok eller nycklar. Ge de som sörjer sina förlorade kaniner något att gå på!

Jessicahagstrom94
4

Tycker nog ändå att det bästa vore om TS lägger upp en bild, så kan de som tappat bort sin kanin lägga upp en bild som bevis ifall det är rätt kanin.

Stephanie
13

Är jag den enda som håller med om att TS INTE bör lägga upp en bild på kaninen!? Vem som helst kan ju säga att "det där är min kanin!". Bättre då att eventuella personer med borttappade kaniner kan PM:a TS och berätta att "min kanin är svart med vit fläck på magen" osv. Är man ägare till kaninen bör man lugnt kunna förklara kaninens utseende utan att behöva se en bild på den först….

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Jessicahagstrom94
0

#101 och därför ska den som säger att det är hennes/hans kanin också lägga upp en bild som bevis. :)

Stinastygg
0

#101: De som förlorat kaniner är ju rädda för att PM:a med beskrivning för att de tror att TS då kan säga "nej den ser inte ut så" även om den gör det…

Stephanie
1

I så fall tror jag risken är större att andra försöker påstå att det är deras om de ser en bild…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Summerdogs
1

Håller med #99 och #100

Vincent...
3

Kan vi inte göra som #82 har föreslagit? TS lägger upp en bild eller skickar en via PM och den som vet att kaninen är deras lägger upp en bild eller skickar en bild på kaninen till TS, då kan TS vara säkrare på att kaninen verkligen hamnar hos sin rätte ägare :)

HAHAHAHAHAHA…..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.