Vanligt med fästningar på kaniner?
Ja, som rubriken säger så undrar jag om det är vanligt med fästningar på kaniner? Jag ska ju snart få hem en liten kaninunge och jag är jätterädd för fästningar ^^ Finns det nått medel man kan använda som är naturligt och ofarligt? Kan de lätt få borrelia?
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
Jag upplever inte det som vanligt. Vi har ändå Mycket fästingar här.
Tagit 2-3 fästingar tror jag det är under alla år vi haft kanin, (sedan jag föddes) på kanin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har plockat kanske tio fästingar totalt under sex år på fyra kaniner. Men i år är det som en fästingexplosion här! Plockar runt tre/kanin om dagen!
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag har massa :/ (kryper kanske 4 st/kanin/dag) men inte så många som brukar sätta sig, jag hinner oftast plocka bort dom.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Jag tror inte att fästingmedel är så bra på kanin, iom att de är så duktiga på att tvätta sig och då kan få i sig det. Har också obehagliga upplevelser från en katt som fick ett sår av fästingmedlet som inte ville läka. Nä det bästa är nog att vara noga med att kolla igenom efter fästingar varje dag, de brukar sätta sig runt nos, ögon och öron är pälsen är tunn och blodkärlen ligger nära huden.
Jag kan rekommendera de fästingplockare som ser ut som små kofötter, man får två olika storlekar för både små och stora fästingar så de allra flesta stryker med. Fästingpennor/snaror är ofta för stora för de små pyttefästingar som gärna sätter sig på kaniner.
Oho för att satsa det sista på mirakel!