Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2639 ggr
Nevina
0

Färghjälp? Oväntade ungar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inatt fick min lilla Mirella 5 små knoddar! Helt oväntat, hon bodde med sin "syster" Melodie som visade sig vara en bror.

Jag skulle uppskatta lite färghjälp! Jag vet att det kan vara svårt att se såhär tidigt, men det hade varit kul att veta vad ni tror! Även vilken typ av päls ungarna har skulle jag uppskatta att få veta när man kan se det. Jag kommer lägga upp fler bilder här allteftersom de växer.

Mamma Mirella är Gul/svart japan wienertecknad och pappan (som tidigare hette Melodie) är Svart wienertecknad. Jag lägger ut färgerna från deras härstammningsbevis:

Fader: Blå Wienetecknad

Moder: Gul/svart japan-wienertcknad rex med satinanlag

Farfar: Blå

Farmor: Blå Wienertecknad

Morfar: Madagaskar Wienertecknad vitörad

Mormor: Siames japan-wienertecknad rex

Nevina
0

<3

Nevina
1

<3

Nevina
0

<3

zezagena
0

Ser ut som svart, vit bö och japaner tycker jag men det synns bättre om nga dagar =)

Nevina
0

#4 Tack! 🙂 Ja, jag ska lägga upp bilder när de blivit lite äldre, tänkte jag.. Vad står "bö" för?

Alvirpo
0

#5 Bö står för Blå Ögd :)

Nevina
0

#6 Okej! Tack! 😛

Beatrice_Love_Kaniner
0

Den här ser oproportionell ut😐

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Beatrice_Love_Kaniner
0

Och det här ansiktet ser missbildat ut…😕

Nevina
3

#8 & #9 Nu var det färger jag frågade om, inte huruvida du tycker att ungarna ser konstiga ut eller inte. Sådant kan tas i PM. Du har även skrivit detta i min försäljningstråd, riktigt onödigt tycker jag! Det är inte ens tillåtet!

Beatrice_Love_Kaniner
0

#10 hur gammla är ungarna? Jag försökte inte vara taskig, jag försökte bara varna dig för jag tycker det ser ut som muppar! 😐

Nevina
0

#11 De föddes natten mellan tisdagen och onsdagen och bilderna är tagna när de var precis nyfödda.

Tinkelbell
1

#11, du har lagt samma kommentar i 2 utav TS inlägg, ta det med henne i PM istället.. 

Ja jag tycker också det ser ut som 1 svart wt, 3 japaner och ev. 1 vit bö :) Min herre här hemma ser precis ut som en vit bö men är själva verket japan wt vilket kan synas vid fällning, så kanske är det en japan också men väldigt ljus :)

Mvh Hela stora familjen <3

Nevina
0

#13 Då verkar ni vara överens 😉Vad spännande det ska bli när de fått lite päls! 😛Jag vill veta könen också! Otålig! 🤪

marithaj
2

Jag ska egentligen inte spinna vidare på något som är OT men jag vill bara tillägga lite kort: 

Jag tror att ungarna kan se lite oproportionella ut beroende på ur vilken vinkel fotot har tagits. Nog lätt hänt med så unga "knoddar" där varken öron, ben eller päls hunnit växa till sig ännu Glad 

Grattis TS, vilken spännande överraskning att hitta ett gäng med kaninbebisar i buren! Stort lycka till med de små liven!Kär

(tyvärr är jag inget vidare på färger och teckning, så har inga sådana tips? att dela med mig av… )

[Luppa]
2

Det är inget fel på de där ungarna, de är nyfödda. Har ni sett en nyfödd människobebis? ;)
Vänta några dagar tills pälsen kommer, så kan du lägga ut bilder och få hjälp med färgerna :)

Nevina
1

#15 & #16 Tack, ja, det var definitivt en överraskning! Jag tror också att det beror på vinkeln och att de är nyfödda. Detta är visserligen min första kull, men jag tycker inte att ungarna ser konstiga ut i verkligheten iaf. Och jag tycker verkligen inte att de liknar de muppar som jag sett på bild. Här skriks ständigt "MUPP!!" så fort någon lägger upp bebisbilder, tycker jag..

Nevina
0

Här kommer nya bilder på ungarna! Hjälp med färg uppskattas!

Unge 1

Nevina
0

Unge 2

Nevina
0

Unge 3

Nevina
0

Unge 3 igen

Nevina
0

Unge 4

Nevina
0

Unge 5

Nevina
0

Unge 5 igen

Peak303
0

Unge 1: Vit/svart(ser de ut som) japantecknad med eller utan WT, dubbelmanad

Unge 2: Svart WT

Unge 3: Gul/svart japantecknad med eller utan WT

Unge 4: Vit blåögd

Unge 5: Gul/svart japantecknad med eller utan WT

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Nevina
0

#25 Tack, jag var osäker på den första japanen (unge 1). Hur ser man såhär tidigt om de blir dubbel- eller enkelmanade?

Deras mormor/farmor är satinbärare, kan dessa ungarna också vara det då, eller rentav få satinpäls? Går det att se på bild?

Peak303
0

#26; Om du jämför unge 1 med resterande ungar ser du att dennes päls växer som ett V på ryggen. Detta är så kallad dubbelmanad. Jag är dock osäker på färgen då dem ofta kan se vita ut till en början. Men kan vara en gul/svart. Vänta och kolla ifall den får gula nyanser. 

Satin och rexpäls är ett anlag som krävs av båda föräldrarna för att det ska kunna bli på ungarna. Man brukar kunna se det om man fotar ungarna med blixt. Och ifall någon av ungarnas päls glänser mer än vanligt borde det vara en satin. Rex ser man om pälsen är lockig. Men ser inte ut som om någon är satin i kullen.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

fossingen
0

Unge 1 Dubbelmanad vit/svart zobeljapan wt eller ej, går som inte att bedömma.
Unge 2 Svart wt
Unge 3 Gul/svart japan wt om den har vitt på sig.
Unge 4 Vit blåögd
Unge 5 Gul/svart japan wt om den har vitt på sig.

Nevina
0

#27 Okej, tack så hemskt mycket! GladDeras pappa är dubbelmanad, så det var inte helt oväntat att någon unge skulle bli det.

fossingen
0

#29 Mycket fina kaniner :P

Nevina
0

#28 Tack och bock! 😃Vad är skillnaden på "vanlig" Japan och Zobel? 

#30 Tack tack! 🙂

fossingen
0

#31 Vanligt vit/svart japan är achi, dvs chinchilla. Zobeljapan är am, dvs zobel/siames :) Eftersom det inte finns chinchilla i stammen så förmodar jag att det är zobeljapaner, dvs den vit/svarta :)

Nevina
0

#32 Menar du att bara unge 1 är Zobel, eller att alla Japanerna är det?

EDIT: Såg nu att du ändrade inlägget. Då förstår jag att bara unge 1 är Zobel.. Tack!

fossingen
0

#33 Menar unge 1 :)

zezagena
0

Bär båda föräldrar satin kan ev någon bli satin el vara satinbärare men ej säkert 😉