Hur stor är en hage?
Hur stort ska det vara för att det ska räknas som en Hage? alltså hur stort drar kaninerna nytta av? (även om en kanin kan ha en Hage på en hektar så kommer dom nog inte använda allt även om man inte räknar med alla problem att bygga en enhektarshage)
Vår vanliga Hage "dog" i vintras så jag står haglös, tyvärr har vi jättemkt att göra i sommar så vi hinner nog inte bygga en ny men vi har en betesbur som står oanvänd på 3 kvadratmeter, det är väl inte hur stort som helst men det är ju större än deras burar på mellan 1 kvadratmeter och 2 kvadratmeter (sen när alla "överfödiga" kaniner åkt blir det bara 2 kvadratsmeters burar)
l'm back
Så stor som möjligt. Alltid. Jag är helt säker på att en kanin "använder" det utrymme den får, om miljön är sådan som kaniner normalt vistas i. Jag menar, hade det där hektaret du pratade om ovan, bestått av vasst berg, så hade såklart inte kaninen klättrat runt bland stenarna. Men är miljön naturlig för kaninen, så kommer den att använda den yta du ger den.
Markburarna som kaninerna bor i/är i under dagtid på sommaren är minst 1 kvm stor. Har även en som är 80*250 cm. Min kanin på 5 kg som vuxen ska få en beteshage på 4 kvm som vuxen, minst 3 kvm nu under sommaren då hon är liten ännu.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#1 jo det förstår jag även om jag inte tror att en kanin använder allt utrymme på en hektar utan är säkert nöjd med mindre bara det inte är berg såklart. Men just i sommar kommer det inte hinnas bygga en Hage, men till vintern hade vi tänkt att växthuset skulle bli en Hage och då hinner man nog bygga en Hage då.
#2 isåfall kanske det skulle funka, alla hagar jag har varit med om är större än 4 kvadratmeter men då är ju jag bortskämd med utrymme så jag vet inte riktigt vad man kan ha.
l'm back
Mina kanske är i minsta laget, dock så är ju kaninerna aktiva på andra ytor under dagen också. :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Även om kaninen inte använder all yta i sin Hage, så ger det en känsla av större utrymme. i vissa fall "frihet" om det är tillräckligt stort.
Jag anser att en rasthage bör vara åtminstone dubbelt så stor som deras permanenta bur.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6 Självklart beror det på hur stor buren är, är lite klurigt att få en dubbelt så stor yta som mina boxar. 😉 Nu tänkte jag (kanske var dumt av mig eftersom det finns så otroligt många varianter och storlekar på burar) att vi utgick från det "vanligaste" burmåttet - ex. 120x60cm.
Alltså, det är helt individuellt vad man tycker räknas som Hage. Som jag skrev tycker jag att den bör vara minst dubbelt så stor som deras bur.
För just den kaninen som sitter i en - låt oss säga då, 120-bur så är 240x120cm stort - precis som för den kaninen som har 3x4m att röra sig på i vanliga fall och får komma ut i en Hage på 6x8m så är det stort för den. Om du förstår hur jag tänker? :P
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Min Hage var 2x2meter x2. Men är numera ombyggd till 2x4meter men ska bli ca 3-4meter till på längden förhoppningsvis i år. Tycket att man ska ha hagen så pass stor så att kaninen får möjlighet att springa fort och göra glädjeskutt och gärna så stor så att man kan bygga många utkiksplatser små gömställen o hus. Om dy har plats föreslår jag att fu bygger minst 2x4m så att kaninen får chans att röra på sig ordentligt. Har man stora utrymmen för kaninen så minskar risken för skador o sjukdommar i längden då kaninen får störrw möjlighet till o träna sina muskler och sträcka ordentligt på kroppen.
#7 oj så små burar får man inte ha om man har genbank på gotlandskanin då ska dom ha minst 1 kvadratmeter vilket vi tycker är lite smått så vi strävar efter att ha 2 kvadratmeter men 2 kvardratermetersburarna kan halveras till en kvadratmeter (dvs tillåtet för gotlandskanin) ifall man har för många kaniner som vi har nu tex. Jag är bara van vi minst 6 kvadratmeters men snarare 10 kvadratmeters hagar (det växte jag upp med). Men eftersom vi inte alls har tid att bygga en kaninhage i sommar så funderade jag om betesburen på 3 kvadratmeter skulle funka i nödfall (den används inte för den var lite för klumpig som bur men som Hage kanske den funkar tills den blir degraderad till nödbur)
#8 som sagt vi har inte alls tid att bygga en Hage i sommar det var därför jag tänkte att betesburen som står tom kanske kan bli en Hage. men sträcka på kroppen ska väl kaniner kunna i vanliga burar också?
l'm back
#7 Fast 120x240 är inte dubbelt så stort som 120x60, det är fyra gånger så stort. Lika med 6x8 m jämfört med 3x4 m
Ts: Våra betesburar på 2kvm kallar jag inte för hagar, men däremot rastgården på 4kvm. Fast då har vi dvv som ju inte tar lika mycket plats som gotlandskaniner.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#9 Jaha, hur ska jag veta att du menade gottisar? :P
#10 Tänkte helt fel, ursäkta. Matte är inte min starka sida ;) haha.
// Anka
#11 allas burar jag har läst om här är mycket större än minimumkravet så jag trodde att dom flesta här på forumet hade större.
#12 inte om man vill ha rymmnings/rovdjurssäker tyvärr, vår som "dog" var komposthage, men den… dog. sen har endel kompostgaller gått sönder så vi har inte nog (och inte pengar att lägga på just det just nu)
l'm back
#13 Jag tog ett exempel. Jag kan inte veta vad alla just här inne har för mått på sina, men just typen 120x60 är vanligt i alla fall bland inneburarna. Jag själv har mycket större, men som sagt, ett exempel.
// Anka
#13. De finns olika storlekar på kompostgaller. Jag har ett gäng som har mindre hål så att till och med hermeliner inte kan komma ut. Har man sånna och sätter ihop dom ordentligt med tex ståltråd så blir dom rymmnings och rovdjurssäkra. Annars om man har lite större kaniner typ 2kg+ så kan man ha dem i kompostgaller hagar på dagarna så kan man bygga med golv och tak av kompostgaller. Men synd att du inte har tillräkligt eller pengar. Förstod i tidigare inlägg att de var tiden som var proböemet och inte de. Kanske bättre o vara tydlig från början?
#15 det är både tiden och pengarna (främst tiden däremot det var därför jag skrev det)), men hur gör ni med tak och golv på kompostgaller hagar (det var det jag syftade på säkerhet). Det kan ju hända att man får kompostgaller i sommar eller så.
Det känns som om har man kompostgaller överallt borde dom bli riktigt bräckliga särskilt om tex en hund kommer ditrusande. det enda sättet att få dom stadiga känns som om man måste göra dom riktigt små då och då borde ju en betesbur på 3 kvadratmeter vara bättre.
l'm back