Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2168 ggr
Mita75
0

Kiaras bebisar!!

Inatt kom Kiaras bebisar.. Klockan tolv inatt var där inga, men När jag gick ut till buren vid sex i morse låg lösryckt päls i buren, men ingen Kiara syntes till.. En timme senare var hon inte heller synlig ute i buren så jag gluttade lite försiktigt i lådan för att se så hon mådde bra. Där satt hon och kikade upp mot mig, jag stack försiktigt in mobilen i buren och tryckte av för att kunna se mer sen då jag inte ville störa henne.. Fortsättning följer.. ;)

Mita75
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mamma Kiara och pappa Coffee.

Mita75
0

Nyfödda små bebisar..

KaterinaPetrova
0

Grattis! Vilka fina föräldrar!

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Beatrice_Love_Kaniner
0

det ser ut som att du måste hjälpa din hona att gräva ner sina ungar bättre, gör ett hål av halmen och lägg ungarna där nere på lite päls och så lägg lite päls över igen. Så att dem inte fryser ihjäl.

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Mita75
0

Oki.. Får göra det så. Fort jag kommer hem.. Tack för råd! första kullen för oss sen jag själv var liten.. :)

Mita75
0

Jag vågade knappt öppna boet då Kiara var kvar däri, men jag gjorde kanske fel…? Nu vill jag bara hem.. Vill ju inte att dom fryser ihjäl..

Beatrice_Love_Kaniner
0

honan puffar bort pälsen och sätter sig på boet/ungarna för att dia dem, sedan ska hon lägga tillbaka pälsen.

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Mita75
0

Hoppas att hon själv lagt på dem mer päls under dagen.. Jag kommer inte hem förrän fem.. :/ en grop hade hon gjort av hö/halm för några dagar sen, så det var väl täcket som saknades imorse. Jag störde kanske henne när hon diade..? Håller både tummar och tår nu!

KaterinaPetrova
0

Tror inte att det är någon större fara så länge inte någon av ungarna rullat ut från boet. Rätt varmt ute nu, fick mina ungar (som nu har gått bort..) för 5 veckor sen då det var någon minusgrad på nätterna och de klarade sig utmärkt.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[Ebidda98]
0

Grattis! :)

Summerdogs
0

GRATTIS!

Gud vad roligt :D Min hona är på dag 31 men inga ungar ännu :) Hoppaaas

Mita75
0

Stor sorg i huset! När jag kom hem från jobbet skulle jag titta till boet, där under pälsen (hon hade ryckt av sig mycket mer än i morse) hittade jag tre små bebisar, men alla tre var döda.. :( tycker att de är större än vad jag förväntade mig…?! Någon som kan ana sig till varför det hände?

Summerdogs
0

Dom ser inte normala ut iaf.. Så ska inte en "normal" kaninunge se ut! Är det din kanins första kull?

Mita75
0

Ja det är första kullen.

Summerdogs
0

Okej, då är det inte helt ovanligt att ungarna dör. Min hona fick en dödfödd unge som också såg "onormal" ut. Jag önskar dig lycka till om du ska pröva igen 🙂

Mita75
0

Bebis 1

Mita75
0

Bebis 2

Mita75
0

Bebis 3

Summerdogs
0

Nepp.. Det där det ser inte normalt ut! :/ Tråkigt

Lite halvdålig bild men såhär ska en normal unge se ut (en från min förra kull). Runa! Inga rynkor ska det finnas

Mita75
0

och en fråga; vad gör jag nu med boet. Rensar jag ut allt där finns i bodelen? hö, halm, spån, päls och lägger i nytt? eller ska man bara ta bort bebisar (naturligtvis) och pälsen de legat på och under? Och är det något jag ska tänka på med Kiara - behöver hon nåt speciellt nu? usch, detta är jobbigt och barnen är så ledsna.. :´(

Mita75
0

#19 ja det var ju lite skillnad.. vilken sötnos <3

Mita75
0

Jag förstår inte hur det fått plats.. och hur hon fått ut dom.. dom känns alldeles för stora.. vår lilla Kiara <3

[tösen,cesse, malte]
0

synd att dom dog så jätte fina ungar🌺

minaninar
0

Alltså frågan är om de verkligen är döda? Eller bara nerkylda? Har de inte fått mat alls o dessutom är nedkylda så skulle de kunna återhämta sig om manvärmer upp o lägger vid bröstet. Men de ser konstiga ut. Jag undrar - gick hon hela tiden?

Jag tror att hittar man stela ungar ska man först försöka värma upp dem .faktiskt kan nedkylda ungar verka döda utan att vara det, o har man tur så kan de återuppstå o man ka testa att mata. Eller avliva, för att vara säker på att ungen inte ligger där o lider.

Men frågan är: var de någonsin levade? Eller dödfödda, eftersom de se så himla genomskinliga ut?

Mita75
0

Hon gick hela tiden ut parades lördag den 20 april - och jag tror nog inte att de levde alls.. tittar man närmare på bilden sedan imorse så ser de genomskinliga ut - nästan lite lila redan då.. benen låg i väldigt märkliga ställningar och satt liksom fast, stela och nåt bakben var nästan helt utsträckt så den bebisen såg väldigt lång ut.. det gick inte att ändra ställningar på ungarna.. :( menar du att de kan ha levt ändå?

[Guldvingens]
0

Ungarna ser döda ut på bilderna.
Jag skulle tro att din hona hade en svår förlossning. Ungarna ser utdragna ut, som om de suttit fast. Det faktum att de är mycket stora för att ha föräldrar av liten ras är också oroväckande. En av ungarna ser jag är "blå" på bakbenen, vilket också är ett tecken på att den suttit fast. 

Se till nu att din hona mår bra, städa bort boet och eventuella blodrester. Verkar hon trött så ge lite extra utöver den vanliga ransonen mat; banan, morot och annat som ger lite snabb energi. 

Trist med kullen, men med tanke på hur ungarna ser ut så ska vi nog vara glada för att honan lever och har hälsan.

Mita75
0

Ska städa ur ordentligt imorgon, gick ut och gav henne lite banan nu.. Nattamål.. ;) hon skuttade fram och smaskade glatt i sig en skiva. ja, jag är så glad att hon verkar må bra! Hon låg i det tomma boet tidigare i kväll så jag trodde nästan att det kanske kommit en bebis till, men det hade det inte. Det borde inte komma flera nu tycker jag.. Kan man ta upp och hantera henne som innan dräktigheten nu? Eller ska hon få vara i fred längre tid? Vad kan det bero på att ungarna var så stora? Vågar man, om man parar igen, använda sig av samma hane? (Han har blivit pappa till flera små söta kullar förut)

Cahira
0

Vad tråkigt! Beklagar.

Men vad otroligt smala dom är/var.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mita75
0

Kiara låg i boet nu på morgonen med, på pälsen, hon kanske är kall om magen och känner att det är mjukt, varmt och skönt - det var ju väldigt mycket päls hon dragit bort..?! Ska jag ta bort det ändå? Hon hoppade fram och hälsade när jag kom.. Lilla gumman.. Ja dom väldigt smala. :( våra små bebisar..

Mita75
0

Lilla nakenfis.. Hur lång tid dröjer det innan pälsen växer ut igen?

Mita75
0

Slitit päls långt ner på benen med.. :(