Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 2082 ggr
KaterinaPetrova
0

För- & nackdelar med stor kanin

Vad skiljer sig emellan en dvärgkanin och en större kanin förutom vikten och att den äter mera? Då jag ska få min första "jätte" inom snar framtid vill jag läsa om andras stora kaniner och relationen mellan ägaren och kaninen.

Raser i liknande storlek som rex, eller större! Vill gärna se bilder. 😃

Är det något man bör tänka på? Och: tycker ni att en betesbur på 4 kvm är bra till en stora chinchilla på dryga 5 kg i vuxen ålder? Vilket mått bör kaninen ha på bolådan?

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en jättekanin på 6 kg. Han bor på runt 4-5 kvm.
4 kvm låter som en bra betesbur.

Jag tycker inte att det är så mycket skillnad, mer än att våran jätte känns lite mer som en hund/katt ibland hehe

Det man bör tänka på att verkligen hålla dem i bra hull, för sliter på deras leder annars, även att de inte hoppar för högt, pga landningen kan skada om det blir för mycket eller så. Så därför är även stor yta viktigt för dem 🙂
Jättekaniner lever i regel inte riktigt lika länge, precis som hos stora hundar i hundvärlden. 
Våran jättekanin är 5 år gammal nu, haft honom i 4 år.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1

🙂

KaterinaPetrova
0

Åh så söt! Ser ut som ett mjukdjur :D

Fridaaaa
0

#3 hihi

[Rabbitte]
0

#1 Han är så fin!
När vi om några år köper eget hus med trädgård vill jag ha en jättekanin, men just nu finns inte plats, men drömmar är bra att ha!

Fridaaaa
0

#5 Ja drömmar kan man ha 🙂 
Tack 🙂

[tösen,cesse, malte]
0

så söt liten kille🙂 kan jag få dejta han😉

Emmetem
3

Jag tycker personligen att jättekaniner är mycket lugnare i genomsnitt än mindre kaniner. Och även så är de enligt mig gosigare. Det är i alla fall min erfarenhet av de olika raser jag stött på. Fast självklart finns undantag! Vår hermelin är ju jättegosig i jämförelse vad jag har hört att hermeliner ska ha för temperament.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Niiinah92
2

Älskar stora kaniner och tycker att de känns mer som en kamrat/hund och min erfarenhet är oxå att de är lugnare. En liten nackdel som jag ser det är om de skulle bli rädda när man bär dem, min Stora Silver förstörde i princip mina händer och armar en gång när han blev livrädd, absolut inte hans fel men tror inte små kaniner kan göra riktigt lika stor skada. 

Jag var tvungen att sälja honom och hans burkompis en Belgisk jättehane vid namn Fido för några år sedan då tiden inte räckte till och sen hade de inte kunnat följa med när jag flyttade hemifrån och började plugga. Men den dagen jag slår mig ner med hus och jobb så kommer det garanterat bli en Stora Silver till, de är fantastiska i mina ögon ❤️👍

KaterinaPetrova
0

#9 Åhh vilken vacker päls de har! Hur mycket väger den rasen ungefär? :)

Niiinah92
0

#10 runt 5 kg och uppåt skulle jag tro, Lucas (kaninen på bilden) vägde strax över 6 kg har jag för mig och var bra i hullet.

Fridaaaa
0

#10 4,61 kg och högre väger dem,enligt standard ungefär 🙂 Tillhör "stora kaniner".
Lucas där på bilden, var helt underbar kanin (är hennes syrra hehe)

[RC1393]
1

Jag tycker jättar överlag är väldigt lugna och trevliga 🙂Är lite svårare att träna tycker jag, men mina kanske bara varit tjuriga😃

"Lilla" Tiger på bild med en vikt på 6,5kg🙂 Han är verkligen något av en livsnjutare, han älskar att ligga halvt på rygg och sova i gräset😂

KaterinaPetrova
0

Vilka stiliga nallar ni haft/har! På söndag hämtar jag hem min tös! Troligtvis kommer jag kalla henne Myska :)

Fridaaaa
0

#14 Fint namn!
Jättar är underbara. Kommer att ha det i framtiden igen inte just nu men framtiden 🙂 Blir nog en frasse då.