Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 3229 ggr
WhiteBunnyWithBlueEyes
14

Sveriges första kanintidning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Omslaget är bara ihopsatt, inget som är "sant" eller vad man säger…

Vill starta sveirges första? kanintidning som man kommer att kunna köpa på affärer och premenuera på!

Det kommer skrivas massa saker, allt från Kaninhoppning till hur man gör eget kaningodis, vinna priser mm.. men än så länge är tidningen bara en ide.

Vad tycker ni, något som skulle vara kul att läsa? Om det nu skulle bli av så får medlemar här vara med i ett reportage och andra saker.. om dom vill alltså.

Pennybus
9

Kanintidningar finns ju, dock inte att köpa i affärer. SKAF har ju en tidning som kommer ut 10ggr(?) per år. För övrigt tycker jag att själva omslaget ser lite rörigt ut?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

Hur ska omslaget se ut då? måste ju ha med lite saker som ska vara i tidningen ? :P

Pennybus
2

#2 Självklart, men det är så förvirrande och starka färger o.s.v. Allt man har med i tidningen behöver inte synas på omslaget, utan det brukar finnas ett "register" på första sidan :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

DivinA
3

Konstruktiv kritik: Skriv inte med för många färger och inte för mycket text om samma ämne på framsidan. Tex "Gör din egen sele" och inte mer om det, sen citatet kanske du kunde skrivit med om du har mindre text. Layouten var ok! Jag önskar dig lycka till och hoppas det går bra. Jag köper gärna en!

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Okej tack, tänkte först att flera färger skulle vara piffigare och mer intressant men okej, kör på helssvart text ? :)

DivinA
1

Det behöver inte vara helsvart men om du vill ha piff så ha ett genomgående färgtema. Tex om du har en bild med limegrönt i kan du matcha annan text i limegrönt. Det ger en sjysst och stilren känsla för läsaren. :)

WhiteBunnyWithBlueEyes
6

Lite bättre ellerhur?

[RC1393]
0

Ett tips? är ju att titta på andra djurtidningar. Några exempel:

http://www.hastmagazinet.com/pic/news/pic3891.jpg

http://4.bp.blogspot.com/__4eLHJ2Hgl8/S-64MvelgAI/AAAAAAAAEGE/J27tcEOvpDc/s1600/2010-05-15+17%3B00%3B35.jpg

http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2678484/images/2011/645976_149703384.gif

http://bilder.tidningar.org/upl/normal200/kattliv-2007-9-18.jpg

Tror du får bra inspiration från dem, jag tycker de är mycket lättlästa och även om det är mycket på framsidan så blir det inte rörigt🙂

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Tack, hund/häst-tidningarna gav min inspiration! :) mycket men inte rörigt :)

DivinA
0
DivinA
0

Ha gärna ram runt varje bild om du ska ha ram. Det är bra att vara konsekvent.

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

Oj, såg att jag glömde på en bild XD

Thowas
7

jag tycker det är en bra idè.  har oxå tyckt att det borde finnas en kanintidning som man kan köpa i affären.  jag skulle köpa den.

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

#13 kul :)

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

sådär..

CorneliaAndersson
1

Tycker faktiskt att den ser ganska OK ut. :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Tack #16 :)

[YukiOni]
3

OT - Vem e JumJum?🤔

djurtok
0

Skulle vara jätte bra om det KLM ut en kanin tidning med fakta och en del andra saker, Absolut en bra idé 😉

För evigt med Gaia

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

#18 han är välkänd på allt om kaniner på facebook och här inne på KIF, litet charmtroll :)

#19 Vad betyder KLM? ^^

[YukiOni]
5

#20 Aldrig hört talas om honom🤦‍♂️

DivinA
2

Nu har vi hört om honom :)

jossa5
3

Tänk bara på att alla bilder du har med i tidningen måste du ha tillstånd att använda från den som tagit bilden. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
2

yukioni, det är natha-mjau's kanin :) hon är medarebetare på kaninmagazinet

tussen12
1

Jättebra idé! :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

natha-mjau
0

haha vadå facebook kändis!

tussen12
0

#26 klart han är en kändis! ^^

valorous.kid
1

Jag tycker att det skulle va en bra idé :)

fsigge
1

om man går in på kaninmagazinet får man se han mycket

Frida

fsigge
2

skulle köpt den på första dagen lätt! hur många sidor kommer det ungefär vara?

Frida

[YukiOni]
0

#24 Ägnar inte min tid på kaninmagazinet, sorry

spacesheep
16

Jag tycker ärligt talat att kaninmagazinet räcker. Det är ett bra magasin online, gratis och matnyttigt. Skulle inte köpa en tidning där inget seriöst förlag står bakom, och inte heller med det omslaget. Rolig idé, men knappast särskilt genomförbar. Ursäkta att jag låter negativ, men det krävs väldigt mycket mer än lite intresse från ett forum för att starta en officiell tidning 😉

[YukiOni]
2

#32 Word

[einstein99]
3

Jag tycker att det var en jättekul idé :D då kanske man kan ha kanin annonser i den för dom som vill sälja/köpa kaniner eller kanin tillbehör :) Jag skulle definitivt köpa den :D Det är ju bra för dom som bara vill veta mer om kaniner eller funderar på att köpa en kanin. Rolig idé iallafall tycker jag :) skulle definitivt hjälpa till med den om de skulle behövas :D

WhiteBunnyWithBlueEyes
9

Har bytt kanintidningsnamnet till Lepus (Kanin på latin)

Som sagt man kommer kunna skicka in bilder på sina kaniner, skicka in till minne av kaniner som gått bort, frågor och svar, tips?, säljes och köpes, aktivieringtips, kanintrix och mycket mycket mer! :)

Har gjort ett nytt omslag, bättre än det första ??

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

#34 kul att du är så positiv till detta :)

tesushie
5

om det fanns i affärerna skulle jag defintivt köpa ,känner inte att kaninmagazinet räcker och alla har fiktiskt inte dator eller bra internet ansluting så det är bra med en äkta tidning jag tror folk fortfarrande vill ha den här känslan man får när man bläddrar ett blad. ps. behöver du hjälp ställer jag göra upp med vad som helst typ XD

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

#37 tack så mycket, håller fullständigt med! :D

tesushie
0

åh ett förslag är att börja med att ge ut korta gratis prov på stan och så  sen får folk kanske fylla i ett folmulär online eller irl om de kunde tänka sig köpa denna tidning jag menar så du verkligen ser att det funkar inan du spenderar en massa pengar kan själv gärna skriva massa artiklar och sånt.

KaterinaPetrova
0

Om det blir aktuellt, har jag Photoshop och kan hjälpa till med loggor/design/framsidan. 

Onlinetidning då? Rätt mycket jobb med en tidning, inget man bara kan skaffa ;-)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

natha-mjau
3

#37 vad saknar du på kaninmagazinet?

tesushie
1

#41 tävlingar med priser,intervjuer ,roliga saker som kaninerna gjort kani nbus alltså,känslan som saknas vid en online tidning. Recensioner och tips? på djur butiker bland annat. Och mer uppdaterat än att det står samma sak månad efter månad och inget nytt tillkommer,

natha-mjau
3

#42 tävlingar med priset har vi ju haft :) sen har vi ett stort sammarbete på g.
Men det är svårt att fixa sponsorer, sedan tjänar vi ju ingenting på bloggen. Intervjuer är det bara att maila om. Kaninbus finns i filmer, skriver om o om igen att vi vill att läsarna mailar in o delar :)
Recensioner har vi haft, mer finns ju på bakomkaninmagazinet.blogg.se
Vi har haft en ny artikel varje dag fram tills den senaste månaden då vi återpublicerat ca 5/7 dagar i veckan då vi inte alltid har tid att skriva.  :)

spacesheep
4

Hur har du i sådant fall tänkt finansiera tidningen måste jag fråga? Precis som Nathalie säger tjänar man ingenting på att driva själva magasinet. Då ska ni ha folk som arbetar gratis, samtidigt som ni måste ha en buffert för att ens kunna trycka upp alla tidningar = mycket kostsamt. För att den sedan ska kunna gå runt, och ni inte har några sponsorer kommer tidningens pris bli skyhögt om det ska kunna täcka kostnaderna…

Onlinetidning tycker jag är det perfekta alternativet. Visst "alla har inte dator" - men alla kommer inte att ha råd att betala 70-80kr för en tidning heller. Tycker definitivt att det är kul att folk vill förmedla sitt intresse och skriva artiklar, publicera bilder osv! Men hur ska du ens få affärerna att ta in och sälja din tidning? Finns väldigt mycket som tyvärr gör det svårt att sätta en tidning i tryck. 

Varför börjar du inte med en onlinetidning, och blir intresset för den enorm så kan du ju börja söka sponsorer och eventuellt be läsarna samla ihop pengar så att ni kan börja trycka tidningen senare? :)

[Rabbitte]
1

#43 Och ni gör ett kanonbra jobb!😉

natha-mjau
5

De flesta i dagens generationer har dator, endast det äldre som inte har det.
Har man inte råd med en dator har man nog inte råd med en tidningsprenumeration.

Det vore suuuuperkul att ha en riktig kanintidning att hålla i handen, men allt sker ju via webben nu, det är mer modern och enkelt.
Jag tycker du ska börja på det, få ut namnet och sedan fokusera på sponsorer som #44 säger. När man får flera tusen läsare på webben per dag, då kan man fokusera på en riktig tidning, ett tips? :)

#45 tack :) Kul att höra att det är uppskattat.

tesushie
2

#43 och ni gör ett jätte bra jobb men ändå skulle jag vilja ha en riktig papperstidning det är helt enkelt inte samma känsla som att läsa online dessutom reser jag mycket utan internet anslutning och hemma här är anslutningen kass angående sponsorer för både er och om det nu startas nån tidnig eller så så måste man ju kunna tjäna pengar på nåt gratis med ungefär som bloggare gör eller typ de sidor som gör reklam för nåt med en annons brevid för att få in pengar.

MirakelBetty
3

Surmular! 
Jag tycker det är en bra idé, gör en ordentlig backroundcheck är ett hett tips?! Du har ju också hjälp här i tråden med Photoshop och liknande så att din tidning verkligen får ett snyggt utseende :) 

Tycker att det finns utrymme för en kanintidning! En seriös, rolig och akutell tidning om kaniner. Jo, det låter bra :D

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

tussen12
2

#48 Haha gillar din komentar ''Surmular'' xD Tycker faktiskt att vi är ganska tjuriga på kif nu för tiden 😇

Eldsjärten
1

Skulle klart köpa den! 😃

Saaara
6

Ser ut som tidningen är mer riktad åt barn med tanke på namnet osv. Vet inte hur gammal du är men det kanske var det som var tanken att ha en tidning åt er som är yngre? :) Jag (är 19år)skulle inte tycka det var så kul att läsa om typ.. Ja, kaninkändisar. Jag tycker det skulle vara roligare att ha en lite mer "seriös" tidning med fakta och sånt som handlar mer om uppfödare, Avel, hoppning… :P Då skulle jag köpa den. Kaninmagazinet borde bli en tidning!!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[EllenAlicia]
4

Kaninmagazinet har ju redan as mycket ^^

tesushie
2

#51 jag tycker det är kul att läsa om kanin kändisar är jag konstig då ?

ps. 18 år

men som sagt en tidning som passar både äldre och unga skulle va bra

TwisterJ
1

En mycket bra ide med tidning :)

[00emi07]
1

Skulle vara kul att läsa (:

[YukiOni]
3

Jag hade kunnat tänka mig att köpa en kaniner enbart om kaniner, gör det redan (dock kaninuppfödaren via SKAF) men en mer 'hobbytidning' hade säkert varit roligt. 

Dock är jag välldigt petig, sorry🤐
- Ja, hade varit rolig med en kanin tidning, men kanske mer i stuket av Lucky Rider(häst tidning), som riktar sig mot lite äldre människor, snarare än en tidning som liknar Min Häst(hästtidning för barn).
- Kaninkändisar? Ja, varför inte🙂Men hade hellre uppskattat & läst om en kanin som var med i film/tv eller liknande, snarare än en "facebook kändis". 
- Annonser, kolla om Libra Artic vill sponsra tidningen med annonser/artiklar? 
- Hade inte varit fel med en tidning som var mer seriös än kaninmagazinet.

[Luppa]
4

#56 Något otalt med någon i gänget bakom Kaninmagazinet? Jag kan inte se något oseriöst med det..

Saaara
1

#53 Nää absolut inte :-) Skrev bara vad jag tyckte .Men när jag tänker på "kaninkändisar" tänker jag mer på en väldigt känd duktig hoppkanin eller en kanin som vart med om något otroligt så som exempel. Eller så struntar vi i denhär kändisgrejen överhuvudtaget.. #56 Håller med dej på några grejer där!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

PrinzeZz
2

Oavsett hur det nu blir, tänk en extra gång på att ha tillstånd till alla bilder!.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Fridaaaa
3

#56 Kaninmagazinet är kanonbra!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OneSound
0

Det kan ju vara en liten serie i den, typ Rut-Märta Kanin (bara exempel) Hon kan ju en gång sitta i sin bur hela dagen och ha tråkigt, och således visa att kaniner vill göra något annat än att mögla i som bur. Eh jaa :D Btw, är tjugo år. Jag skulle nog köpt nåt nummer även om jag inte har kanin nu. Version tre av framsidan ser rätt proffsig ut.

Aut viam inveniam aut faciam

natha-mjau
4

Har ni några åsikter om kaninmagazinet, förbättringar får ni gärna komma till mig direkt! Vi tar gärna emot tips? för att bli bättre och göra våra läsare nöjda.
Det känns när man får höra att vi inte räcker till och att vi är oseriösa med tanke på hur mycket slit det ligger bakom allt :/

[EllenAlicia]
0

#62, skulle vara kul och se lite mera tips? som leksaker man kan göra hemma och sånt :P men finns ju reden massa jag vet, hehe… Kanske att era kaniner testar olika saker och så ni kankse säger om de tyckte de va gott/roligt och sånt som tex med morotspelletsen!

natha-mjau
1

#63 det gäller ju att kreativa sidan kommer fram då :) Men det tycker jag med.
Saker som vi kommer testa ligger på bakomkaninmagazinet.blogg.se sedan efter.
Men de ska vi tänka på, att skriva när vi testar något nytt

tussen12
0

Lite OT nu, Men hur blir man interjuvad av er? ^^ #64

Fridaaaa
1

#62 Ni är verkligen inte oseriösa! Och ni gör ett toppenjobb 😃

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
1

#65 maila kaninmagazinet@hotmail.com och skriv vilken intervju du vill ha :)

#66 tack så mycket :)

Men nu ska inte denna tråden handla om KM utan det är bara att pma/maila om nu har synpunkter :)