Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 440 ggr
Fridaaaa
0

Hur hade ni gjort? =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kastrerade Dumle för 3 veckor sedan, så om 1 vecka kan han gå med en hona, som det är tänkt.

Men, jag hade tänkt att han skulle gå ihop med Ella, men nu visar Viola stort intresse för honom, vilket hon inte gjort med honkaninerna jag testat att para ihop henne med.
Hon vilar bredvid hans bur när hon är lös, eller på buren ibland, är mycket runt hans bur, och luktar på honom genom gallret.

Ska jag testa att para ihop dem 2 istället? Men då till nästa dilemma: buren. Violas är 150x60 så fullt laglig till 2 kaniner men kan tycka att det är för litet, vill inte ha igentligen under 1,5-2kvm till 2 kaniner. Kan inte sätta ihop 2 gallerburar heller, för det finns det inte uryme till tyvärr. Men har ingen annan bur de kan vara i, i så fall, då Viola trivs bäst inne, så hon kan inte ta Ellas bur, som är 180x120x90 (yttermått, ej benen inräknade).

De skuttar många timmar/dag i huset eller i Hage ute i så fall.

Hur hade ni gjort?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Rabbitte]
0

Det låter som Viola hittat en vän. Har hon lite svårt att komma överens med andra skulle jag absolut testa att para ihop Dumle och Viola. Det låter ju som chanserna är goda.

Har du kompostgaller? Vi har ju Hoppsan inne och han har en 120 bur, men är för liten tycker jag, men så har vi ju våra möbler med, men med kompostgaller kan man ju anpassa hagens storlek som sitter ihop med buren - fästa kompostgallret längre in på burens sidor än vid kanten som man ofta gör🙂

Fridaaaa
0

#1 Ja genom gallret går det bra än så länge 🙂

Ja till hagar ute har jag det. Tyvärr finns det inte utrymme till det inne😕 , plus att vi har katter och hund, så inte tillförlitligt om vi är iväg med kompostgaller heller. Våran hund vill leka ibland med kaninerna (får hon inte såklart) och katterna kan hoppa in där i såfall, tror inte dem skulle göra något men kan ju stressa.

Mickis1994
0

Jag hade satt ihop honom med Viola. Framförallt för att hon tycker om honom, då hon inte har gillat de andra honorna. Tycker det är en övervägande faktor mot burstorlek.

Buren som Viola har är inte för liten på något sätt för dom två och tror det kommer fungera utmärkt. Speciellt inte när de får komma ut i resten av huset/hagen. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Smullis
0

Ja bara dom får komma ut i huset och hagen regelbundet ska det nog funka med den buren du har :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Fridaaaa
0

#3 Nej som jag skrev så är den ju laglig bara jag som vill ha så stort som möjligt hehe
Ja jag funderar starkt på att göra det, de får komma ut 4-8 timmar/dag i snitt skulle jag säga 🙂

Mickis1994
0

#5  Förstod det men tycker ändå att det är tillräckligt stor bur. 🙂 Ja då får de verkligen springa av sig. Tycker du ska göra ett försök annars kan han bo med Ella ifall det inte skulle fungera med Viola 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
0

#6 Ja jag har ju reservplan, även extrabur om det inte skulle fungera där heller, men det borde göra det 🙂

Se om en vecka när jag ska släppa ihop dem 🙂