Kanin iFokus

Kanin

Etikett: tävlingar-och-lekar
Läst 664 ggr
djurtok
0

Vad behövs för att kunna ställa ut?

Hej jag har en super söt liten kanin kille jag vill ställa ut! Men jag för står inte riktigt , jag måste vara medlem i SKAF som kan kosta ca 200-300 kr per år, och att han ska ha ben ring , men måste han då ha stamtavla ? Och vad kostar det ? Var gör man stamtavla (om man nu behövde det) och benringar , och vad kostar alltsammans ? Tacksam för svar!!;) (Ps är han renrasig om han är Lejonhuvad Teddy Löwen?)

För evigt med Gaia

[nneo]
0

Kaninen måste vara märkt, ha stamtavla och vara renrasig.
Du måste vara medlem i skaf för att få ställa ut.

Om kaninen inte var märkt när du köpte den är det inget du gör i efterhand, du kan heller inte skriva stamtavla på en kanin du själv inte fött upp, du kan därför inte ställa ut den.

Lejonhuvad teddy löwen är ingen ras.

Fridaaaa
1

Han måste inte ha benring, kan vara öronmärkt också (föredrar jag personligen).
Och ha stamtavla. Även ha godkänd för färg rasen.

Och som #1 sa är lejonhuvad teddylöwen ingen ras. Korsning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljusta
0

Vill man ställa ut så måste man börja med att köpa en renrasig kanin som redan är märkt (i öron eller med en ring), har stamtavla och där uppfödaren är medlem i Skaf och har uppfödarnummer. Utställningar är endast för renrasiga kaniner som är avlade med mål att vara snygga för just den rasen. Kaniner som säljs omärkta utan stamtavla är antingen inte rastypska eller så kommer de från uppfödare som avlar på enbart kelkaniner (dvs inte anslutna till Skaf).

På vissa utställningar finns det bedömningar även för kelkaniner och då är det ofta inget krav på att man behöver vara medlem. Lite "prova på utställning". Kaninen behöver inte heller vara märkt eller ens rasren då.

Som sägs ovan så är din kanin inte renrasig. Om uppfödaren benämnt hans ras så så tyder det på att h*n avlar enbart för kel.

Ljustadalens kaningård

djurtok
0

Måste man ha det i PET- utställningar också?

För evigt med Gaia

Fridaaaa
0

#4 Nej, petutställning är för alla kaniner, både med och utan stamtavla. Där går dem på hur bra skött kaninen är, temperament osv 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

djurtok
0

#5 Okej , Tack😉 Vet nån om det finns en sida om hur man lättast hittar sådan tävlingar?, ibland finns det såna.

För evigt med Gaia